Švandovo divadlo [studio]
Petr Boháč
Muž vlastní penis, vagina vlastní ženu
Premiéra: 27.11.2021 | 1:30x
Koprodukční inscenace Švandova divadla a Spitfire Company.
Koprodukční inscenace Švandova divadla a Spitfire Company.
Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Lucia Škandíková. Hudba: Jan Kučera a citace. Režie: Petr Boháč, Miřenka Čechová.
Poslední uvedení: prosinec 2024.
Poslední uvedení: prosinec 2024.
Dvě osoby s nesmiřitelností ke světu i k svému vlastnímu životu. Dvě osoby, které pohrdaly druhým pohlavím a svými výroky to dávaly okázale najevo. Mizogynie (nenávist k ženám) a mizandrie (nenávist k mužům) ve stěžejních etapách 20. století... „Ring je volný, šovinismus na scénu!“
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (22)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavla Haflantová 70 %
15.12.2021 | 357 hodnocení
+ souhlasím
65%
Potřebovala jsem odstup, abych mohla přemýšlet, co chtěli tvůrci inscenace říct. Skrze až absurdní šovinistické myšlenky O. Weiningera poukazují na skutečnost, že někteří lidé se s podobným nastavením společnosti potýkají i dnes.
Obtížně se mi tvoří procentuální hodnocení. Působivá forma, která i u otrlejšího diváka dokáže vyvolat pozvednuté obočí, možná komplikuje předání sdělení. Obávám se, že inscenace promluví pouze k otevřeným lidem - kteří vlastně tu promluvu nepotřebují. A u těch, kterým snad nastavuje zrcadlo, vyvolá znechucení a utvrzení v jejich názorech. Každopádně podobné projekty mají smysl.
Potřebovala jsem odstup, abych mohla přemýšlet, co chtěli tvůrci inscenace říct. Skrze až absurdní šovinistické myšlenky O. Weiningera poukazují na skutečnost, že někteří lidé se s podobným nastavením společnosti potýkají i dnes.
Obtížně se mi tvoří procentuální hodnocení. Působivá forma, která i u otrlejšího diváka dokáže vyvolat pozvednuté obočí, možná komplikuje předání sdělení. Obávám se, že inscenace promluví pouze k otevřeným lidem - kteří vlastně tu promluvu nepotřebují. A u těch, kterým snad nastavuje zrcadlo, vyvolá znechucení a utvrzení v jejich názorech. Každopádně podobné projekty mají smysl.
Pavel Širmer 70 %
3.12.2021 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Příspěvek k tématu nenávisti a boje mezi pohlavími. Hlavním východiskem jsou osobnost a texty filozofa Otto Weiningera, plné mizogynie, později je vyrovná radikální feministka Valerie Solanas, resp. mizandrie. Inscenace vedle sebe staví dva názory, které jsou opačnými extrémy, přičemž na obou pohledech něco je. Zapojen je též osobní vklad performerů, každý chvíli mluví sám za sebe. Divák je vybízen, aby si tvořil vlastní názor. Dynamická scénografie dobře slouží. Vyřčená slova tří herců dotvářejí pohybem částečně či zcela nazí tanečníci. Jen málokdy se podaří dosáhnout tak zdárného prolnutí činohry a pohybu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
SimeonPicos 50 %
7.2.2024 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Poodhalení misogynní osobnosti s komplexy, doprovozené vulgární nahotou a audio-vizuální hrou na umělce.
Gravestone 30 %
16.1.2024 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Část diváků v šoku. Představení jako celek neuspořádané, plné vulgarit, režijně genderově nevyvážené. Vzhledem k obsahu inscenace ženské nahoty jen pomálu ve srovnání s tou mužskou.
VinceCZ 0 %
24.1.2023 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Nejhorších 90 minut. Příšerná inscenace plná rádoby přechytralých herců, kde jediná pravda je ta jejich.
SVATOŠOVÁ 80 %
23.11.2022 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Tak nevím. V legendách starověkých civilizací se objevuje téma vagíny, která má ocelové čelisti. Ty mají mužům uříznout penis. Ale přijde mi to celé jako ironická nadsázka a tak jsem to i pochopila. Líbili se mi tanečníci. Celé představení tak pěkně dotvářejí,i když ona měla odhalenou horní půlku těla a on zase spodní. No, víte, já mám s těmi mužskými pohlavními orgány taky docela problém. Jako pan autor
Otto Weininger měl podobné problémy zase s těmi ženskými. Já v nich vidím symbol agrese, násilí. A on možná ještě zažil horší věci. Ale pořád jsem obdivovatelka útlých mužských zadečku,jako měl ten tanečník. Jsem přesto všechno hetero.
Otto Weininger měl podobné problémy zase s těmi ženskými. Já v nich vidím symbol agrese, násilí. A on možná ještě zažil horší věci. Ale pořád jsem obdivovatelka útlých mužských zadečku,jako měl ten tanečník. Jsem přesto všechno hetero.
MMK 40 %
20.5.2022 | 200 hodnocení
+ souhlasím
Provokativní - určitě. Zajímavé - místy. Humorné - místy. Přes čáru - místy.
Národosolsobě 80 %
21.2.2022 | 336 hodnocení
+ souhlasím
nikdy jsem neviděl tak ultra povedené pasáže (yellow wallpaper, pohybys,...) v tak těsné blízkosti tvůrci-flashing-their-queer/art.school-credentials-cringe scén, zážitek
J.anek 80 %
17.2.2022 | 519 hodnocení
+ souhlasím
Žena chce to nejlepší pro dítě. Taťka chce to nejlepší pro taťku.
Pět androgynních bytostí tvoří dohromady jednoho génia, kterého jsem neznal a jehož osud mě zaujal. Tvoří jevištní esej o sexualitě, o kráse těla, o údělu lidských bytostí. Je to výtvarně i pohybově krásné, intelektuálně dekadentní, pro mě snad až moc chytré - nestíhal jsem všechny ty myšlenkové přemety.
Pět androgynních bytostí tvoří dohromady jednoho génia, kterého jsem neznal a jehož osud mě zaujal. Tvoří jevištní esej o sexualitě, o kráse těla, o údělu lidských bytostí. Je to výtvarně i pohybově krásné, intelektuálně dekadentní, pro mě snad až moc chytré - nestíhal jsem všechny ty myšlenkové přemety.
LavinieCamui 70 %
8.1.2022 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé propojení s pohybovým divadlem, skvělá choreografie.
Čiko 70 %
19.12.2021 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Každá sexuální menšina vyčnívá z řady a chce být vidět a slyšet. Ba i jednotlivci. Často až hystericky, za každou cenu. Někteří si v podobných situacích libují a chybí jim nadhled. Jako by to dělali z pouhého principu. Poslední roky je genderová tématika velmi citlivé téma. A to dává prostor vzniku podobným inscenacím. A je to dobře. Je totiž důležité poukázat nejen na tuto problematiku, ale právě i na to, že všeho moc škodí. V každé takové menšině jsou flegmatici i cholerici. Ti druzí, myslím, často lezou na nervy i sami sobě. V tomto představení i mně, což je ale důkaz, že hrají dobře.
RaB 70 %
30.11.2021 | 399 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Zajímavá inscenace s ohledem na text. Nabourává tradiční genderové stereotypy, nicméně text je chvílemi až moc filozofický, kterému každý neporozumí.
Bohužel s ním měl problém i J. Grundman, který měl opravdu obrovské množství přeřeků. Naopak fantastická Marie Štípková (výborná feministka!) a tradičně skvělý J. Böhm, kteří této inscenaci dávají dojem opravdového herectví.
Některé sexuální scény jsou až příliš expresivní. Škoda, že gender a pohlaví byly degradovány jen na sex. Dále pak nefunguje chemie mezi některými herci (bylo vidět, jak jim není příjemné se vzájemně dotýkat).
Bohužel s ním měl problém i J. Grundman, který měl opravdu obrovské množství přeřeků. Naopak fantastická Marie Štípková (výborná feministka!) a tradičně skvělý J. Böhm, kteří této inscenaci dávají dojem opravdového herectví.
Některé sexuální scény jsou až příliš expresivní. Škoda, že gender a pohlaví byly degradovány jen na sex. Dále pak nefunguje chemie mezi některými herci (bylo vidět, jak jim není příjemné se vzájemně dotýkat).
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.