Švandovo divadlo [velký sál]

Dům bez Boha

Premiéra: 8.11.2014 | 2:35
Překlad: Petr Štindl, Martina Kinská. Dramaturgie: Martina Kinská. Scéna: Lucie Labajová. Kostýmy: Zuzana Přidalová. Hudba: David Rotter. Režie: Petr Štindl.
Poslední uvedení: duben 2015.
Hra o hledání pevných bodů, o útěcích před minulostí, v níž se až příliš poznáváme. Marek nebude farářem. Vrací se domů, do rodného domu, do rodné vsi. Po pěti letech však nelze jen tak stát v kuchyni a vést hovor s matkou, nelze jen tak potkat bývalou lásku, nelze jen tak vstoupit do hospody mezi štamgasty. Zvlášť když poslední dobou už dva lidé skočili pod vlak, Dušičky zápolí s Halloweenem a ve vsi se usídlil Tmavý chlap...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
50 %
50131000
Volby

Hodnocení (18)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa  70 %
4.8.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Hra mě zaujala zdařilým vystižením charakterů postav, situací a poutavě vystavěným příběhem, inscenace pak především ztvárněním pochmurné dušičkové atmosféry. Herecky i režijně dobře uchopené, mile překvapil nováček souboru T. Červinek.
Pavel Širmer  50 %
24.4.2015 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Nic proti tomu, co chtěl autor říci. Bohužel text je poměrně „nedivadelní“ a záživně jej interpretovat je obtížné. Rozvláčná a nudná inscenace, která občas podivně přechází mezi styly a ze které není zřetelné, čím má vlastně být. Balancování mezi žánry příliš nevychází. Herci s T. Červinkem v čele se snaží, ale jejich souhra vázne. Zapomenutelný počin, z něhož ale možná i po čase přesto utkví zajímavá atmosféra.
Jiří Koula  70 %
27.12.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Depresivní, bezútěšné, marné, bezvýchodné. Ale též zajímavé, podnětné, vyzývavé, poutavé. Stejně jako Jirkanovi mi vadilo přetahování realismu s "divadelností", ovšem není nakonec i to součástí poselství? K ostatním konfliktům by to vlastně celkem pasovalo.
Jan Pařízek  70 %
12.11.2014 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Dobře zvolené téma a poutavě vystavený děj, který nijak nenudí. Spousta hlubokých a složitých témat: víra, hledání cesty, vlastní slabost, zrady a hříchy minulosti. Ty vše zasazeny do menší vesnice, se všemi jejími typickými prvky a navíc dušičkovou atmosférou. Tím se podařilo vytvořit prostředí, které je čitelné, zajímavé a věřím, že většině diváků i svým způsobem blízké. Po herecké stránce velmi dobrá souhra všech aktérů, vyzdvihl bych hlavně R. Jaškówa a T. Červinku. Pokud něco vytknout tak samotný závěr, který mi přišel až trochu moc natahovaný a zdlouhavý.
Helena Grégrová  70 %
9.11.2014 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
Příběh vpravdě dušičkový, nejen o bolestných návratech do minulosti. Co zbývá, když se naše životní hodnoty vyprazdňují a sny nám proklouzávají mezi prsty? Víra? Nečekejme od téhle rodiny a obyvatel, žijících ve vsi s příznačným názvem Bohunice, roz(h)řešení ani návod, spíše (po)zastavení se, které nám - snad alespoň na chvíli - rozvibruje a znepokojí unaveně a povětšinou falešně ukolébanou mysl.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kateřina Vodáková  20 %
25.2.2016 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Zdlouhavé, málo děje... Zaujali Jašków a Čapka. Ale T. Červinek mě ve Švandově divadle prostě nebaví, jeho herecký projev mi nesedí. Tato inscenace se nepovedla, rychlé stažení z repertoáru mě nepřekvapilo.
Denisa H.  40 %
8.1.2016 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Hra pokládala otázky, ale k odpovědím se neměla. Abych o nich přemýšlela sama, to mě ani nelákalo - kvůli tomu, jak byla hra stavěna... Přehrávání T. Červinky mě iritovalo. Anotace lákala úplně na něco jiného, než divák (nebo aspoň já) nakonec dostal...
Lucilla  50 %
15.4.2015 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Tohle nebyl muj salek kavy, na muj vkus se tam vlastne nic moc nedelo. Filosofovani na tema ztraty viry by bylo sice zajimave, ale vzhledem k rozvleklosti nekterych scen to ztracelo na udernosti. Cisela z toho vlastne jen ta bezutesnost a deprese. Dalsim minusem pro me byla hlavni postava T.Cervinky, ktera mi byla vrcholne nesympaticka.
Umim si tuhle hru predstavit v komornim prostredi studia , kde by text (po zkraceni - ta stopaz byla vazne moc) mel sanci daleko vice na divaka zautocit. Ale na velky sal je toho vazne dost malo.
Eviik  40 %
9.4.2015 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Hra je v podstatě filosofování na téma hledání víry a smyslu života. Text by byl možná zajímavý, ale bohužel jako divadelní hra moc nefunguje. Některé režijní nápady byly nedotažené, některé scény naopak příliš dlouhé. Hlavně první polovina byla velmi zdlouhavá. Druhá část už měla o něco větší švih. Herců mi bylo až místy líto, protože v podstatě neměli moc co hrát. Tomáš Červinek se snažil (možná místy až příliš), ale jeho postava mě bohužel nezaujala. Zajímavou postavou pro mě byl Tmavý pán v podání Filipa Čapky, ačkoliv celý význam této postavy divák pochopí až po přečtení programu.
Godot  20 %
22.12.2014 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Po naprosto neuvěřitelné minulé sežoně ve Švandově divadle, je inscena Dům bez Boha neočekávaným zklamáním.Režijně špatně uchopené, herci jen tak setrvávavají na jevišti bez jasného důvodu.Inscenace je režijně nedotažená a nemá dynamiku. Scéna je roztříštěná, místo toho aby se člověk mohl soustředit na text, tak se soustředí na umělé barevné listí. Jedině lituji Tomáše Červínka, který se celou dobu nemá čeho herecky chytnout. Na hercích je vidět, že je to nebaví což je dle mého názoru nejhorší vada celé inscenace. Potěší jen hudba a kostýmy a to je opravdu málo.
J.anek  50 %
14.12.2014 | 519 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Myslím, že to není moc dobrý text. Záplava slov, nejasně položené otázky, málo odpovědí. Taková slabší Díra u Hanušovic - tady Bohunice (jakože tam není Bůh asi). Výborná Johana Tesařová, dobrý Robert Jašków. Konec je nekonečný.
Jirkan  50 %
14.11.2014 | 564 hodnocení
+ souhlasím
12.11. 2014: Soubor ŠD předvedl už mnohem zajímavější inscenace. Jsou zde pěkné herecké výkony, ovšem až možná moc urputná snaha o realismus. Vzhledem k tématu a charakteru některých postav bych uvítal více divadelnější formu (jako je závěr na nádraží). Škoda, že některé postavy nemají více prostoru a jsou pouze epizodní. Jejich pojetí je hodně vydařené (např.: hospodský M. Pospíchala). Dlouhé a vážné scény střídá téměř groteska (vtipnější o fungující reálie venkova). Téma je dost specifické, takže ne každému může sednout. Tomáš Červinek je dobrá nová posila souboru.
Salisbury  80 %
13.11.2014 | 118 hodnocení
+ souhlasím
Dodo Gombár poukázal světu své dílko DŮM BEZ BOHA, které ve Švandově divadle velmi příjemně zrežíroval Petr Štindl. Herecký ansámbl rozehrál hru, ve které o dramatično nebylo nouze a já jsem vytušil, že tahle inscenace se výrazně povedla. Tomáš Červinek, který je nováčkem na smíchovských prknech své profesi ostudu neudělal i popral se s hlavní rolí nadmíru výtečně. Nová hra jenž si zasloužila novou tvář a pokud je dům bez boha, tak to ještě neznamená, že bůh je bez domova.
PavelK  50 %
13.11.2014 | 221 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě nejslabší hra, kterou jsem ve ŠD viděl. Pocit to je čistě subjektivní, protože hlavní téma hry, víra, mi není nějak extra blízká. Text je psaný tak, aby se divák zamyslel nad nastolenými problémy, ale na můj vkus tam bylo myšlenek příliš. A žádná z nich nijak objevná. Přesná byla hospodská scéna i skvělé ztvárnění Matky (J. Tesařová). Druhá půlka by zasloužila nějaké zkrácení, hlavně v závěru. Pro mě čistý průměr, ale věřím, že své diváky si Dům bez Boha najde (i když první repríza i přes cenu 120 Kč byla smutně poloprázdná)
Marsed  60 %
13.11.2014 | 161 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá hra o hledání pevných bodů v životě. První půle mi připadala svižnější, závěr poněkud zdlouhavý.
Renée  70 %
10.4.2016 | 96 hodnocení
LavinieCamui  60 %
22.11.2014 | 855 hodnocení
Togaf  60 %
10.11.2014 | 185 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.