Studio Hrdinů
<< Série bezdůvodných aktů | Sněhurka >>
Sjón, Kamila Polívková, Tereza Hofová
Skugga Baldur
Premiéra: 26.2.2016 | 1:10x
Překlad románu: Helena Březinová. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Ryan van Kriedt, Jón Sæmundur Auðarson. Režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: říjen 2022.
Poslední uvedení: říjen 2022.
Divadelní adaptace románu islandského autora, jenž se řadí k tamním nejosobitějším umělcům současnosti. Moderním jazykem převyprávěná legenda o zákeřném tvoru skugga-baldurovi, kříženci kočky a lišky. Prostý příběh o lovu lišky v exotické oblasti věčného ledu je zároveň básní v próze s ekologickým podtextem a také ho lze vnímat jako filozofické zamyšlení nad odvěkým bojem dobra a zla, zločinu a trestu či soucitu a opovržení. Kromě démonického pastora Baldura je hlavní protagonistkou příběhu Abba, dívka postižená Downovým syndromem, kterou k sobě přijal evropsky vzdělaný přírodovědec a cestovatel Fridrik...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
68 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Michal Novák 60 %
Jiří Koula 70 %
Jiří Landa 60 %
Lukáš Holubec 50 %
Helena Grégrová 70 %
Veronika Boušová 70 %
Pavel Širmer 60 %
Michal Novák 60 %
Jiří Koula 70 %
Jiří Landa 60 %
Lukáš Holubec 50 %
Helena Grégrová 70 %
Veronika Boušová 70 %
Volby
Hodnocení (39)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 60 %
13.4.2017 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Dotek islandské básnivosti (expresivně předaný a tu chytře, místy však úmorně režijně ilustrovaný) postrádá něco jako výklad. Spoilovat souvislosti divákovi dopisem, který čte v metru cestou domů, je netradiční řešení, osobně bych dal přednost zprostředkování významových vazeb a motivů přímo na jevišti. Oporou divákovi text není, metafora zaujme u některých technologických ilustrací, ne ve slovech. Obejito přes sugestivní aproximaci (až fyzicky nepříjemnou), kterou zprostředkovává liška, šamanka...Tereza Hofová. S racionálním čtením neuspějete. Smajlík (jakože to vlastně je a není výtka).
Jiří Koula 70 %
19.9.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65 % Kus mrazivého severu v Praze, možná až příliš autonomní vesmír, který působí přesvědčivě, ale je obtížně přístupný, protože se nesnaží publiku nic ulehčit, vysvětlit. Byť v něm Tereza Hofová působí vskutku přirozeně (aby ne, praxi má), celek je přesto nepřipravenému divákovi vzdálen.
Jiří Landa 60 %
6.5.2016 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
65% Za pozornost stojí hlavně výkon T. Hofové. Nejsem si však už zdaleka tak jist tím, zda se tvůrcům touto adaptací podařilo přenést na jeviště sdělení samotného románu. Spousta věcí, byť v působivém výtvarném balení, mi totiž zůstala nečitelných. Co se jim však podařilo maximálně, to je vykreslení atmosféry - ano, tak nějak si představuji působivost popisované islandské přírody. Návštěva inscenace rozhodně není promarněným časem, je však zapotřebí si předem prostudovat základní informace o románu i autorovi.
Lukáš Holubec 50 %
31.3.2016 | 746 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto chápu nadšení Terezy Hofové do předlohy této hry, také je to na jejím výkonu znát. Velmi znát. I samotná atmosféra se podařila do Studia Hrdinů přenést. Mimo jiné i kvůli vizuálním nápadům a efektům. Na příběh samotný se lze dívat z různých úhlů pohledu. Jako na lov? Na souboj? Na pocity odloučení? Přesto se nemohu zbavit dojmu, že silné motivy jsou buď příliš skryty nebo jednoduše nebyly na jeviště přeneseny. Nejvíce pak paradoxně příběh brzdí určité filozofické úvahy... Například Černá zrcadla mi přišla daleko více zdařilejší. Skugga Baldur kulhá, byť Tereza Hofová běží co může...
Helena Grégrová 70 %
29.3.2016 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Velmi svérázná jevištní báseň, jejíž nejednoznačné, nikterak snadno uchopitelné obrazy ke mně svou převážně chladnou syrovostí promlouvaly ještě i cestou domů. Při čtení Fridrikova dopisu jako bych na řasách ucítila tát sněhovou vločku... Pozoruhodný herecký výkon Terezy Hofové!
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Pepa Franta 60 %
11.10.2022 | 10 hodnocení
+ souhlasím
je to osobní preference, ale nerad cokoliv, co obětuje příběh audiovizuálům, ve hře je příběhu poskrovnu, nicméně to, co tam je je poutavé, ale; dvě sekce gradující do ohlušujícího hluku, pěkné obrazy pro nic - sněžení k ničemu, mlha k ničemu, nechápu co malování obrázků na zeď má co dělat s hrou a pouze na 3min naplácnout náhodný vizuál k hlasité hudbě, aby divák věděl, že teď se v příběhu něco děje? mišmaš, částmi dobré a inovativní, částmi bez hlubší myšlenky a v podstatě stejné jako cokoliv subverzivního kdekoliv jinde.
V_M 80 %
4.3.2022 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Představení jsem zpočátku vnímal rozpačitě, zejména pro jeho sémantickou nespojitost, nesoudržnost příběhu (podotýkám, že Syna stínu jsem nečetl, takže v knize to může být jinak), která podle mého nebyla plodná a nepřinesla poetický účinek navíc. Co však účinnost a působivost mělo, byly naprosto skvělé vizuální efekty (např. nápaditá práce s kamerou uvnitř batohu a truhly) i zvuková a hudební stránka inscenace. A pak také čím dál odhodlanější herecký výkon Terezy Hofové spějící až k poněkud seversky extrémnímu, ale vpravdě velkolepému závěru.
Zdeněk Malinský 80 %
27.2.2019 | 59 hodnocení
+ souhlasím
Trošku jsem se toho obával, ale nakonec jsem byl nadšený. Nebylo to sice veliké ?vau?, ale doporučení rozhodně zaslouží. Pokud by vás nezaujal vyprávěný příněh, i jen výkon Terezy Hofové sám o sobě stojí za návštěvu. K dokonalosti by možná pomohlo více sněhu, mlhy, hudba hlasitější a basy hlubší - dráždící bránici i pozadí. Tak bych byl ještě více spokojený. A mezašjodila by k tomu ani hudba Ben Frosta nebo Chelsea Wolfe.
J.anek 80 %
4.2.2017 | 512 hodnocení
+ souhlasím
Tereza Hofová! Tolik bolesti i krásy zároveň! Drsně poetický text, skvělé režijní nápady, které jsou ale zároveň střídmé. Výlet na Island se vším všudy.
Janha 60 %
11.11.2016 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Výborné nápady, krásné obrazy... ale já jsem tu knihu četl trochu jinak.
Marketap 80 %
27.3.2016 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Uchvacující počin, kdy celou dobu netušíte, o co vlastně běží, ale necháváte se unášet strhujícím výkonem Terezy Hofové. Přitom na všechny smysly působí celá řada speciálních efektů - projekce, ruční kamera, kouř - a přenáší diváka do jiného světa.
Adam Perutka 100 %
10.3.2016 | 5 hodnocení
+ souhlasím
famózně alternativní. připadal jsem si spíše jako někde v NYC než v Praze. Doporučuji nic takového jste ještě neviděli.
Zábavka 80 %
2.3.2016 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Na můj vkus málo divadlo a více scénické, atmosférové až filmové, 80% za skvělou Terezu Hofovou a krásnou syrovou atmosféru. Moc pěkný počin.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.