Slovácké divadlo Uherské Hradiště [hlavní scéna]
<< Višňový sad | Vycucnutí >>
Alois Jirásek
Vojnarka
Premiéra: 18.6.2016
Dramaturgie: Markéta Špetíková. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: Josef Fojta. Pohybová spolupráce: Ladislava Košíková. Úprava a režie: Igor Stránský.
Poslední uvedení: duben 2018.
Poslední uvedení: duben 2018.
Kamila Zetelová / Pavlína Hejcmanová, Jiří Hejcman, Kamil Pulec, Martin Vrtáček, Dominika Hrazdílková, David Macháček, Jaroslava Tihelková, Petr Čagánek, David Vacke, Monika Horká, Petra Staňková...
Drmatická prvotina Aloise Jiráska. Na statek Madleny, vdovy po starém Vojnarovi, jehož si Madlena vzala po vůli svých rodičů, se jako nový pacholek dostává její první láska Antonín, dokončiv právě vojenskou službu...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (5)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
25.2.2017 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel se příliš nepovedlo překonat upovídanost první poloviny hry. Úvodní půlhodina má velmi rozvolněné tempo. Druhá polovina je podstatně zajímavější a hlavně scéna v hospodě, která je rozbuškou následujících tragických událostí, má působivě dusnou atmosféru. P. Hejcmanová hraje Vojnarku jako silnou ženu, která dokáže činit těžká rozhodnutí a navenek zůstat silnou, ačkoliv jí zevnitř užírá pocit viny. Osud Antonína Havla (J. Hejcman), asi nejvíce rezonuje se současností. Antonín lehce propadá hazardu a celý konflikt eskaluje proto, že se bojí, aby nebyl svému okolí pro smích. (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Cechoslovak 80 %
22.3.2018 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Režisér Stránský se u lineárně vedeného příběhu Jiráskova dramatu záměrně nepokusil o nějaké avantgardní ozvláštnění. Je to jednoduchá holá inscenace založená na hereckých výkonech a tři hlavní představitelé (Hejcmanová-Hejcman-Pulec) ji drží hodně vysoko-vymýšlet tu něco "moderního" by bylo úplně zbytečné. Jirásek asi nebyl zrovna psychoanalytik, takže motivace změny postavy Antonína tu není úplně jasná (alkohol?, gamblerství?, trauma z války? vypočítavost a touha po pomstě? mužská ješitnost?). To ale diváka právě vede k poznání: člověk nemusí být ve skutečnosti takový, jak si ho vysníme.
Jirkan 80 %
30.10.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
27.10. 2016: Jak překvapivě aktuální může být tak starý text a kolik významů je v něm nabídnuto a s tím (za mne) inscenátoři pracují. Scéna je jednoduchá a dává vyniknout herecké akci. Dojem trochu kazí (už ohraný) padající balvan. Velký úkol je to pro P. Hejcmanovou (nově v roli za K. Zetelovou). Její Madlena je uvěřitelná a silná postava ve společnosti, ale má své slabé (váhající) chvilky v soukromí. Oporou ji je K. Pulec (mimochodem jeho postava je nejzajímavější v celé hře) a J. Hejcman. Mluvit o této inscenaci a jejích momentech by dalo dlouze, ale není tu tolik místa.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.