Národní divadlo [Nová scéna]
<< Vidím nevidím | Z prachu hvězd >>
Eliška Říhová
Všem se nám uleví
Premiéra: 2.6.2022 | 1:25x
Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Jan Burian ml. Režie: Eliška Říhová.
Poslední uvedení: leden 2023.
Poslední uvedení: leden 2023.
Anna Fialová / Marie Machová, Veronika Lazorčáková, Jana Pidrmanová, Martina Preissová, Marek Daniel, Štěpán Lustyk, Petr Vančura, Kateřina Coufalová / Lucie Hrzalová / Marie Machová / Antonie Rašilovová, Tomáš Čapek / Nikolas Ferenc / Jakub Jelínek / Jakub Müller / Václav Němec / Michal Sikora / Matěj Šíma...
Nová hra mladé autorky, která se otevírá skrze více generačně odlišných rovin. Tradice. Jak je žít, jak je dodržovat, jak je předávat dál a nebo se jich naopak zříct ve jménu nového. Skupina mladých spolubydlících najde v mrazáku husu a dohaduje se co s ní. Je pro ně zcela nepředstavitelné, že by si něco takového, ještě ke všemu zataveného v igelitovém obalu, upekli k nedělnímu obědu. Co s husou v době, kdy se veganství pomalu začíná stávat mainstreamem? Dá se ještě dnes držet neděle jako sváteční den? Je v pořádku vyhodit křeslo po babičce a máme právo po našich dětech chtít, aby se s těmi našimi krámy tahaly? A dají se tradice vymyslet nově, úplně od začátku...?
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (16)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 50 %
7.7.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
45%. Tématem materiálního a duchovního odkazu předků se čeští divadelní tvůrci zabývají sporadičtěji / nárazově, autorka a režisérka E. Říhová jej zde příhodně spojuje s životním stylem, čímž dodává další rozměr. Diváci se pohybují po jevišti, posléze se usadí a herci hrají mezi nimi. Inscenační řešení volí i neprobádané postupy a dodává jistou atraktivitu. Ta však jen lehce zakrývá slabiny scénáře, který možná počítal s experimentálnější koncepcí, ale využil jen zlomek potenciálu slibného východiska. Možná by z úst postav měla vycházet účelněji volená slova, jež by funkčněji vybízela k přemýšlení – diváci by si tak mohli odnést více.
Jiří Landa 20 %
11.6.2022 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
15 % Je chvályhodná snaha dramaturgie ND hledat a uvádět nové české původní hry. Pokud však není k dispozici nosný text, je lepší neuvádět žádný. Na jeviště Nové scény se totiž dramaturgickým selháním dostala lehce nahozená dramatická skica, která by se hodila možná do A studia Rubín, jehož prostor podobné experimenty, z nichž posléze může vykrystalizovat zajímavější tvar, snese. Dalším velkým problémem bylo samotné režijní zpracování, které nedostatky textu ještě prohloubilo. Tato inscenace neměla na půdě ND spatřit světlo světa.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Nela Kozojedová 100 %
28.1.2023 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Hravé, vtipné, pravdivé. Moc se mi líbil dramaturgický úvod od Marty Ljubkové. Odcházela jsem nadšená. Doufám, že se Husa někdy vrátí.
Dawson321 50 %
22.11.2022 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Neotřelé představení, o kterém moc nevím, co si mám myslet. Byly tam zajímavé momenty k přemýšlení, ale přišlo mi, že prvních 20 minut dost drhlo a nemohl jsem se dostat do děje.
Jarmil Křemen 70 %
20.7.2022 | 268 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi moderní a netradiční. Nejdřív jsem se pobavil, a pak několik dní nad představení dále přemýšlel.
J.anek 30 %
19.6.2022 | 512 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá studentská etuda, přemýšlení o tradicích. Svazují nás, štvou nás, drtí nás, a přece je potřebujeme.
Každopádně se tenhle text nikdy neměl dostat na repertoár Národního divadla. Naprosté selhání dramaturgie.
Každopádně se tenhle text nikdy neměl dostat na repertoár Národního divadla. Naprosté selhání dramaturgie.
Slamajak 50 %
12.6.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní dojem: rozpačitost. Už text je pro mě rozpačitý, tak nějak se mi líbí hlavní myšlenka, ale tři tečky. Líbí se mi zpracování na jevišti, líbí se mi, že Nová scéna snese něco, z čeho je zřetelně znát, že za tím jsou primárně lidi z alterny, líbilo se mi, jak to místy dokázalo být dost vtipné, ale další tři tečky, skoro nulová využitost předmětů v ruce a... já nevím. Jako jak říkám, mně se to tak nějak líbilo, vlastně, asi, tak nějak, jakoby, ale prostě, já nevím, jsem z toho fakt na rozpacích. Bylo to trošku takový plácnutí do vody, ačkoliv se v předkreslených mantinelech daly házet supr žabky, nebo tak něco. Ale kdo ví, možná se vrátím.
RaB 10 %
11.6.2022 | 394 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nejvíc se mi ulevilo, když hra skončila...
Největším problémem je text samotný. Druhým problémem je režijní zpracování.
Nejdřív půl hodiny stojíte na scéně, takže řadu scén vůbec nevidíte, poté sedíte uprostřed domu, ve kterém se odehrává cosi, co spíš připomíná blázinec než spolubydlení. Hlavní zápletka - co udělat s mraženou husou - to mi na 90 minut přijde opravdu hodně málo.
Z důvodu sezení na jevišti a i přes fyzicky krátkou vzdálenost je velice těžké s herci navázat bližší kontakt - a to na divadle považuji za základní věc - vtažení do děje. Zde tomu tak nebylo.
10 % za Janu Pidrmanovou a její komentování dění v bytě.
Největším problémem je text samotný. Druhým problémem je režijní zpracování.
Nejdřív půl hodiny stojíte na scéně, takže řadu scén vůbec nevidíte, poté sedíte uprostřed domu, ve kterém se odehrává cosi, co spíš připomíná blázinec než spolubydlení. Hlavní zápletka - co udělat s mraženou husou - to mi na 90 minut přijde opravdu hodně málo.
Z důvodu sezení na jevišti a i přes fyzicky krátkou vzdálenost je velice těžké s herci navázat bližší kontakt - a to na divadle považuji za základní věc - vtažení do děje. Zde tomu tak nebylo.
10 % za Janu Pidrmanovou a její komentování dění v bytě.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.