Národní divadlo Brno [Divadlo Reduta]
Karel Čapek
Matka
Premiéra: 8.4.2022 | 2:00
Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Štěpán Pácl.
Tereza Groszmannová, Tomáš Šulaj, Pavel Čeněk Vaculík, Vojtěch Blahuta (alternoval také Jakub Svojanovský), Viktor Kuzník, Roman Blumaier, Martin Veselý...; ve filmové dotáčce Eliška Zbranková, Bedřich Výtisk
Protiválečné drama Karla Čapka, které kdysi reagovalo nejen na občanský konflikt ve Španělsku, ale také na vzrůstající fašistické tendence v Evropě. Dodnes burcující konfrontace ženy (matky) a mužů, kteří touží ve světě konat velké činy. Matka pěti synů se bouří. Přestože je vdovou po důstojníkovi, který před lety hrdinsky zahynul v boji, nemá zájem na tom, aby tímto způsobem skončili i její potomci. Nejstarší (lékař) se domů nevrátil, když v exotických zemích vyvíjel lék. Z chlapců rostou muži, kteří touží po dobrodružství. Matka je nechce ztratit a hájí právo ženy na zasahování do osudů svých dětí...
Termíny představení
28.11. | Čt | 19:00 | divadlo Reduta | 30 minut před představením probíhá dramaturgický úvod + dramaturgická pohotovost - o přestávce dramaturg zodpovídá divácké otázky. | vstupenky | |
6.1. | Po | 19:00 | divadlo Reduta | 30 minut před představením probíhá dramaturgický úvod | vstupenky | |
30.1. | Čt | 10:00 | divadlo Reduta | Zadáno pro školy. Případná volná místa uvolňujeme do prodeje nejdříve měsíc před představením. | ||
6.2. | Čt | 19:00 | divadlo Reduta | EN SUB | vstupenky | |
18.2. | Út | 10:00 | divadlo Reduta | Zadáno pro školy. Případná volná místa uvolňujeme do prodeje nejdříve měsíc před představením. |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (39)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 90 %
24.11.2022 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Tvůrčí tým v čele s režisérem Š. Páclem dokázal text K. Čapka oprostit od nánosů času. Vznikla tak moderní inscenace hry, která ani po tolika letech od svého vzniku neztrácí nic na své aktuálnosti. Naopak. Bohužel... Vyrovnaným hereckým výkonům z logiky věci dominují T. Groszmannová a T. Šulaj. Brněnská inscenace se může chlubit i dalšími složkami jako je scéna, kostýmy, světelný design... Mimořádný počin, který vyvrací nesmyslná tvrzení, že Čapek patří už jen do muzea. Není to pravda. A nejsilnější zážitek si režisér nechal na samý závěr. Matku Š. Pácla považuji za jednu z nejzdařilejších činoherních inscenací loňské sezony.
Iva Bryndová 90 %
19.11.2022 | 593 hodnocení
+ souhlasím
Brněnská inscenace dokazuje, jak moc byl Karel Čapek geniální a jak geniálně Matku i všechny další postavy, nejen Dolores, v této hře napsal. Aktualizace se povedla bez jakýchkoli zaváhání - inscenace je osvěžujícím způsobem civilní, lehká a o to působivější. Scénicky, světelně i stran zvuku a hudby je inscenace velmi podařená, a herecké výkony Terezy Groszmannové i obsazených pánů (a chemie fungující dokonale mezi bratry i otcem) ji pozvedají ještě výš.
Lukáš Dubský 80 %
9.4.2022 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%. Bohužel je tahle inscenace v dnešní době zase prudce aktuální. Režisér Š. Pácl jen lehce modernizoval, zajímavá je scéna A. Šilara, která připomíná válečné muzeum a odkazuje k lidské fascinaci násilím. Dialogy u Čapka znějí často dost knižně a tezovitě, ale herci se s tím dokázali vypořádat. T.Groszmannová zvládá v titulní roli rozjitřené emoce i ztišené momenty zoufalství. Výborně si s rolí Otce poradil T. Šulaj, který svým nadhledem ještě zdůrazňuje absurditu války. (psáno z veřejné generálky)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Medvědí princezna 100 %
14.8.2024 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Neskutečně silná inscenace. Na malém časovém úseku prožijete všechno. Skvělé herecké výkony, promyšlená scéna, nádherné zpracování Čapka.
Riccardo 80 %
3.6.2024 | 41 hodnocení
+ souhlasím
NdB se nebojí aktualizace některých klasických her a u Matky se to velmi povedlo. Děj přenesený do dnešní společnosti přináší nevšední zážitek, mnohdy až mrazivý, když si divák vše během představení uvědomuje. Ze skvělé party herců vyčnívá především samotná matka v podání T. Groszmannové. Troufám si říct, že hra není pro každého, ale i tak si po čase našla velkou diváckou oblibu.
J.anek 90 %
28.12.2023 | 512 hodnocení
+ souhlasím
Inscenátoři Matku nikam násilně neposouvají, jen ji chytře aktualizují tak, jak by to nejspíš udělal autor, kdyby žil v našich časech.
A dodávají tolik humoru, že to celé konečně drží pohromadě a nepůsobí schématicky.
Otcův pokoj není zaprášená pracovna, ale barevná mozaika vzpomínek, které zvou k dobrodružství.
Matka není žádná prvoplánová heroina - je silná vnitřně a její bolest dokážeme chápat a sdílet.
Už jako čtenář jsem měl vždycky nejradši pravdoláskaře Petra. Způsob, jakým dal téhle postavě život Viktor Kuzník, mi je maximálně milý.
Mimořádný je výkon Elišky Zbrankové ve filmové dotáčce. I díky ní je závěr inscenace tak silný.
A dodávají tolik humoru, že to celé konečně drží pohromadě a nepůsobí schématicky.
Otcův pokoj není zaprášená pracovna, ale barevná mozaika vzpomínek, které zvou k dobrodružství.
Matka není žádná prvoplánová heroina - je silná vnitřně a její bolest dokážeme chápat a sdílet.
Už jako čtenář jsem měl vždycky nejradši pravdoláskaře Petra. Způsob, jakým dal téhle postavě život Viktor Kuzník, mi je maximálně milý.
Mimořádný je výkon Elišky Zbrankové ve filmové dotáčce. I díky ní je závěr inscenace tak silný.
JirkaS 90 %
3.7.2023 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Text Karla Čapka dokáže rezonovat takřka v každé době, respektive dokud budou na světě války, bude aktuální i tato hra. V Redutě se tak hraje o minulosti, přítomnosti a troufám si tvrdit, že i o budoucnosti a to na velmi zajímavé scéně, která dokáže na první pohled evokovat kladný vztah lidí ke zbraním a zabíjení. Pan režisér Pácl pak posouvá text do současnosti, kdy například místo rozhlasu zní informace o válce z televizoru. Vše je korunováno silnými hereckými výkony všech zúčastněných, kdy výkon Terezy Groszmannové je obdivuhodně strhující. Vynikající týmová práce a velice silný zážitek. Mé první setkání s Matkou se vydařilo. /27.6.2023/
Diva.la.se 100 %
16.6.2023 | 28 hodnocení
+ souhlasím
miluju!, Čapek věčný a všudypřítomný, hra o dnešku i minulém století, ve skvělých hercích skvělé postavy, dynamické, pohledné, dechberoucí
příště se nelíčím
10/10
příště se nelíčím
10/10
Cechoslovak 70 %
14.12.2022 | 102 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Znovu hluboká poklona Karlu Čapkovi. Jeho Matka je dramatem se vším všudy, s umělecky přesvědčivým prolnutím postav živých a mrtvých, výrazně odstíněnými charaktery, silným poselstvím. O mrazivé aktuálnosti ani nemluvím. Tvůrci inscenace přistoupili k Čapkově textu s velkým respektem. Za to dík, ale právě kvůli tomuto respektu působí hra jako celek poněkud sterilně. Herecké výkony jsou výborné, přičemž pánové záměrně a správně dávají vyniknout hlavní představitelce. Lehkým zklamáním byla závěrečná scéna. Jako by emoce už byly vyčerpány a závěr přišel nějak moc rychle.
Janis 70 %
18.11.2022 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Protože mám v paměti dávné uvedení Matky pražského ND s Janou Štěpánkovou, které bylo spíš pateticky zpracované, překvapilo a potěšilo mě velmi civilní a místy i odlehčené brněnské zpracování, a to už od prvních momentů. Scéna již tradičně výborná, stejně jako T. Groszmannová, která roste s každou další rolí. Herecky vůbec velmi vyrovnané, přesto chci zmínit ještě výkon T. Šulaje ve vedlejší roli otce, který ho zvládl jaksi nenápadně, ale o to brilantněji.
Hra se právem těší velkému zájmu diváků, nelze než doporučit.
75%
Hra se právem těší velkému zájmu diváků, nelze než doporučit.
75%
Klára Tesařová 70 %
28.10.2022 | 131 hodnocení
+ souhlasím
Režijní pojetí Štěpána Pácla dovoluje plně vyniknout ženskému elementu Terezy Groszmannové v titulní roli. Ona sama má tři potomky. Dokáže se maximálně vžít do oprávněného a mocně kousavého strachu o život své krve. V jejím pojetí máma nevidí a neslyší nic než rodinu. Co by si sama počala? Slova jako povinnost, čest a nutnost jsou jí stejně cizí jako záběry občanských bojů v televizi. Scéna Antonína Šilara spočívá v masivní zaplněné polici táhnoucí se z jednoho konce jeviště na druhý. Je pompézní, ale nestrhává pozornost od silných lidských emocí.
Petikakika 90 %
15.9.2022 | 98 hodnocení
+ souhlasím
Zatiaľ to najlepšie čo som videla na scéne Reduty.
Muzikalovy.fanda 100 %
10.5.2022 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Husina jak pralinky, i slza ukápla. Skvělá Tereza Groszmannová a s ní i ostatní.
Michal Švanda 60 %
24.4.2022 | 14 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Nepateticky pojatá inscenace. Humorem vyvažuje tragický děj. Například v soupeření a temperamentních výměnách názorů Matčiných synů to často zábavně jiskří. Civilnost se podařilo udržet až do dramatického závěru. Scéna Antonína Šilara je hravá, i když je plná zbraní nejrůznějšího druhu. Herci si dokázali poradit i s jistou tezovitostí, kterou v sobě postavy přece jen mají (např. pravičák, levičák, koloniální voják), a kteří reprezentují jednotlivé členy rodiny.
Eva123 60 %
24.4.2022 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace byla pěkná, herci hráli pěkně (nejen Tereza Groszmannová, ale i Viktor Kuzník a Pavel Čeněk Vaculík), ale z jakéhosi důvodu mě to neoslovilo tak, jak jsem očekávala. (Viděla jsem Matku v 80. letech, ale detaily jsem si už nepamatovala.)
VeronikaB 100 %
12.4.2022 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Mrazivě aktuální a lehce aktualizovaná jedna z nejlepších her Karla Čapka. Režie a scéna posouvají děj do současnosti, ale nezneužívají přitom nějak lacině současné situace, byť si ji s tím nelze nespojovat. Excelentní Tereza Groszmannová v titulní roli, perfekní jsou ale i pánové v rolích otce a synů.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.