Městská divadla pražská [Divadlo ABC]
<< Ježek | Na Zlatém jezeře >>
Lillian Hellmanová
Lištičky
Premiéra: 21.9.2024 | 1:45x
Překlad: Viktor Janiš. Úprava: Michal Dočekal, Barbora Hančilová. Dramaturgie: Barbora Hančilová. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Zuzana Krejzková. Hudba: Jiří Hájek a citace. Režie: Michal Dočekal.
Ivana Uhlířová, Tomáš Pavelka, Viktor Dvořák, Milan Kačmarčík, Nina Horáková, Kateřina Měchurová, Tomáš Weisser, Tomáš Milostný, Barbora Bolíková, Hubert Ludwig, Radek Ježil, Zuzana Hykyšová, Lucia Schubert...; ze záznamu Veronika Janků, Jan Holík
Dnes již klasická hra z roku 1939, která zásadně ovlivnila vývoj amerického dramatu. Rodinné drama o sporu o peníze. Rok 1900, jih Spojených států amerických. Hubbardovi mají nový projekt. Jejich firma obchoduje s bavlnou už druhou generaci, ale to už jim nestačí. Aby mohli firmu rozšířit, musí každý ze tří sourozenců složit svůj podíl. Ben a Oskar peníze mají. Teď je řada na Regině: má přesvědčit svého manžela, aby do společného podniku investoval. Jenže Horác v poslední době leccos přehodnotil. Rodinných nerovných kšeftů už má plné zuby. Začíná manželský souboj na život a na smrt...
Termíny představení
27.12. | Pá | 19:00 | vstupenky | ||
22.1. | St | 15:00 | KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ | vstupenky | |
31.1. | Pá | 19:00 | vstupenky | ||
22.2. | So | 19:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 50 %
23.10.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
55% - Působivá stylizace, zejména výtvarná, která nastupuje hned od úvodní situace a v té je velmi slibná, zůstává žel tím nejvýraznějším dojmem, který po sobě inscenace Michala Dočekala zanechává. Neprojevuje se jen ve zmiňované výtvarné stránce, stylizované je i herectví a zřejmě kvůli tomu jsou sice jednotlivé postavy poměrně snadno zařaditelné a jasně definované, ale jejich hlubší charaktery zůstávají jen naznačené, což podstatnější napojení na ně a jejich zájmy, přání a motivace značně ztěžuje, takže rodinné drama, v němž ústřední roli hrají peníze, nepůsobí tak silně, jak by mohlo a mělo.
Pavel Širmer 50 %
16.10.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Režisér M. Dočekal s dramaturgyní B. Hančilovou do textu hry L. Hellmanové razantněji zasáhli a původní rozsah dramatu redukovali. Soustředili se na stále aktuální(ější) téma vlády peněz, což je v pořádku; příliš drastické škrty bohužel měly za následek upozadění vztahů mezi postavami, z nichž některé zůstaly pouhým torzem. Moderní inscenační postupy a režijní nápady dávaly jednotlivě smysl, ale na úrodnou půdu dopadaly s kolísavou přesvědčivostí. K divákovi se ve výsledku dostává především „téma“, ale k osudům hledá cestu stěží. Přes rozpačitý výsledek je třeba ocenit úmysl naložit účelně s dramatem, na němž se zub času podepsal.
Jan Pařízek 50 %
10.10.2024 | 931 hodnocení
+ souhlasím
Problém této hry vidím hlavně v tom, že je až příliš o penězích. Jako divákovi je mi vcelku jedno, kdo získá větší podíl a více vydělá. Jde mi hlavně o charaktery, vztahy a emoce. A ano, ty peníze jsou jen prostředek jak toto objevit a rozehrát. Nicméně zde se to neděje v dostatečné míře, aby mě to více zaujalo a zanechalo nějaký silnější dojem. Závěrečná scéna je sice působivá, přesto nevyvolala větší emoce. I tak oceňuji kvalitní herecké výkony, hlavně od I. Uhlířové, T. Pavelky a N. Horákové. Také moc pěkné a působivé jsou doprovodné zpěvy mezi jednotlivými akty. Celkově však, když toto neuvidíte, tak o mnoho nepřijdete. 55%
Helena Grégrová 50 %
2.10.2024 | 1726 hodnocení
+ souhlasím
55 %. Daný styl tvůrčího výkladu pokoušející se moderně uchopit pětaosmdesát let starý text se s mým vnímáním bohužel příliš nepotkal. Celek na mě působil poměrně těžkopádně, kratší stopáži navzdory i rozvlekle a do jisté míry též nesourodě. Nejvíce mě oslovila vizuální a hudební stránka inscenace, jednotlivé herecké výkony rozhodně nepostrádaly kvalit, ale sumárně to zkrátka nedrželo v úplně kompaktním tvaru. Chyběl mi razantnější posun, díky němuž by nadčasové myšlenky mířily více k dnešku. Stejně tak mi přišlo, že aktéři berou meritum vzájemného konfliktu více jako společenskou hru, než by prožívali skutečně palčivé, osudové rodinné drama.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír Rogalewicz 80 %
20.12.2024 | 825 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velice podařené. Dočekal (možná trochu překvapivě) upřednostnil rodinné drama před sociálním a vznikla inscenace, která poukazuje na paseku, kterou v rodinných vztazích stále způsobují (a budou jistě i nadále způsobovat) peníze, a to nejen v "prohnilé" Americe, ale i v české kotlině. Podařená redukce textu účinně zesílila a zobecnila hlavní motiv, aniž by diváky ochudila o další souvislosti. Režie velice účinně používá mnoho nečekaných postupů, často nesouvisejících s předváděným dějem, silné herecké obsazení dále podporuje výrazná scéna Dragana Stojčevského i kostýmy Zuzany Krejzkové.
Ulrich 60 %
2.11.2024 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Ivana Uhlířová představení zachránila svým hereckým šarmem a umem
Suzana 40 %
23.10.2024 | 348 hodnocení
+ souhlasím
za scénu, protože hru z minulého století se režisérovi nepodařilo oživit. Hodina by stačila.
Jaroslavz 50 %
30.9.2024 | 98 hodnocení
+ souhlasím
Těch 50 % patří výtečné Ivaně Uhlířové, která jediná ví, co je to moderní herectví. 0 procent za nulový výklad a bezradnou režii, která chce být in, ale je úplně out.
Kateřina Vodáková 40 %
29.9.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Vyzdvihnu hudbu J. Hájka, která je krásná (a zpěv B. Bolíkové), ale celé mě to tolik i přes schůdnou délku nudilo, že už v půlce jsem nevěděla, jak to dosedět a neusínat. Scénograficky fajn (schodiště!), kostýmy povedené, vynikající T. Pavelka (výborný úlovek do souboru MDP po odchodu z DnV) s N. Horákovou, text není špatný, je nadčasový. Vždy budou ohledně majetku boje v rodinách až přes mrtvoly. Ale jako celek ve mně Lištičky nevzbudily prakticky žádné emoce, čněla jen utahanost a jakési nedotažené klouzání po povrchu, režijní i dramaturgická bezradnost. No a obsazování a angažmá T. Milostného už roky nechápu, ale zjevně nejsem sama.
RaB 30 %
27.9.2024 | 399 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Drama, které vlastně není drama.
Nosnou předlohu se nepodařilo na jeviště přenést tak, aby na diváka působily emoce - což je vlivem režie - o dramatizaci se nikdo ani nepodařil. Takže je to jen (níže zmíněná) nuda, nuda a jen nuda a čekáte na konec.
I. Uhlířová si bohužel s rolí nedokázala poradit - ani rétoricky, ani mimikou (a její smrt během které se usmívala je opravdu jen k úsměvu). T. Milostného by opravdu na jeviště pouštět neměli.
30 % za scénu a Ninu Horákovou.
Nosnou předlohu se nepodařilo na jeviště přenést tak, aby na diváka působily emoce - což je vlivem režie - o dramatizaci se nikdo ani nepodařil. Takže je to jen (níže zmíněná) nuda, nuda a jen nuda a čekáte na konec.
I. Uhlířová si bohužel s rolí nedokázala poradit - ani rétoricky, ani mimikou (a její smrt během které se usmívala je opravdu jen k úsměvu). T. Milostného by opravdu na jeviště pouštět neměli.
30 % za scénu a Ninu Horákovou.
Markéta Nedvědová 40 %
23.9.2024 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Kdysi velmi slavná hra prakticky okamžitě oslovila Hollywood a první filmová adaptace z roku 1941 (mmch. nominovaná na 9 Oscarů) dodnes nachází své diváky. České publikum mělo možnost chodit na Lištičky pravidelně ve 40. - 90. letech po celé republice; MDP se vrací ke hře poprvé od roku 1968. Téma by tedy nemělo být jakkoli nové, ale přeci jenom se zdá, že hledání aktualizačních prvků v rodinném sporu o byznys s bavlnou přeci jenom zadrhává. Dnes už plně neumíme docenit biblické citace a pokud se máme vypořádat s dobovým rasismem a potlačovanou homosexualitou, nemůžu říct, že by se transpozice směrem k dnešku úplně povedla.
J.anek 80 %
21.9.2024 | 519 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pražské Lištičky Michala Dočekala, to je především báječná Ivana Uhlířová.
Tahle sto let stará hra se u nás moc nehraje, ač na aktuálnosti mnoho neztratila a nejspíš neztratí nikdy. Svět bude pořád plný Hubbardů, Babišů a podobné chamradi.
Scéně Dragana Stojčevskiho vévodí schodiště, které spojuje peklo nahoře s peklem dole. Chladný svět bezcharakterních pokryteckých podnikatelů vystihl skvěle, hodně pomáhají kostýmy Zuzany Krejzkové.
Tahle sto let stará hra se u nás moc nehraje, ač na aktuálnosti mnoho neztratila a nejspíš neztratí nikdy. Svět bude pořád plný Hubbardů, Babišů a podobné chamradi.
Scéně Dragana Stojčevskiho vévodí schodiště, které spojuje peklo nahoře s peklem dole. Chladný svět bezcharakterních pokryteckých podnikatelů vystihl skvěle, hodně pomáhají kostýmy Zuzany Krejzkové.
Klara.fridrichova 80 %
22.9.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Téma Lištiček je pro mě, čistě osobně, ne tolik zajímavé, místy trochu nudné. Vyzdvihnout ovšem musím herecké obsazení, především Ivanu Uhlířovou a Tomáše Pavelku, který předvedl bezkonkurenčně jeden z nejlepších hereckých výkonů, jaký jsem na divadle zatím viděla. Mimochodem, jsem jediná, komu připomínal Dr. House?
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.