Masopust

Fredy

Premiéra: 4.6.2022 | 1:15x
Dramaturgie: Tereza Marečková. Scéna: Jan Nebeský, Petra Vlachynská. Kostýmy: Petra Vlachynská. Hudba: Martin Dohnal a citace. Režie: Jan Nebeský.
Poslední uvedení: prosinec 2024.
Zpracování životního osudu Fredyho Hirsche, Žida v koncentračním táboře, skauta a učitele dětí v nelidských podmínkách. Příběh mladého muže s růžovou hvězdou. Jak si může člověk v totalitním vězení uchovat sebeúctu? Důraz na tělesnou zdatnost, pohyb a hygienu, na kázeň a pravidelnost. Tím, že s dětmi nacvičuje divadelní představení? Že v nich i v sobě zoceluje vědomí vlastní síly a jedinečnosti nebo krásy? Na konci života byl Fredy H. postaven před výzvu k celotáborové vzpouře. Jeviště „hodiny na rozmyšlenou“, podle nápověd pamětníků, filozofických map, pohádek pro děti a pohybů těl při setkání s jinými...
15!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Masopust
Hodnocení inscenace
Redakce
73 %
Uživatelé
71 %
71191000
Volby

Hodnocení (22)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec  80 %
25.11.2024 | 748 hodnocení
+ souhlasím
--- Rozumím jen dětem --- (více v článku na blogu)
Iva Bryndová  60 %
6.6.2024 | 605 hodnocení
Helena Grégrová  70 %
15.4.2023 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Krajně dilematická situace. Nelítostný odpočet času hodiny na rozmyšlenou. Boj o zachování elementární sebeúcty. A především síla lidskosti, která napomáhá zmírnit neúnosnost nelidské doby. Zejména, pokud jde o děti. Prostředky, které pro zlepšení podmínek jejich života v koncentračním táboře Fredy Hirsch volil, vycházely zcela z jeho přirozené podstaty. Příběh je vyprávěn skrze originální mozaiku místy možná mírně nejednoznačných, v každém případě ale velmi působivých metaforických obrazů. Zásadním elementem pro dokreslení pocitů a atmosféry je pak kompletní hudební složka. Pozoruhodný osud v přesvědčivé interpretaci Miloslava Königa.
Pavel Širmer  80 %
24.10.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
75%. Připomenutí tragického osudu muže, který se do posledních sil snažil pomáhat. Režisér J. Nebeský a herec M. König z počátku volí značné nadsazení Fredyho vlastností, čímž divákovi ztěžují cestu k pochopení a přijetí jeho osobnosti. Právě tato volba však posléze skvěle zafunguje. Zdůraznění jinakosti a obtížnosti jejího přijetí je totiž v případě Fredyho osobnosti neopominutelné a klíčové; po následném bližším poznání skrytějšího nitra mohou uvědomělé souvislosti přinést o to intenzivnější emocionální účinek, případně dojetí. Inscenace a výkon M. Königa v dobrém slova smyslu a zároveň jiným způsobem navazují na „Deník zloděje“.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zupri  40 %
21.10.2024 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Představení ve mně zanechalo velmi zvláštní dojem. Některé použité prvky jsem bohužel nepochopila.
JirkaS  100 %
16.10.2023 | 382 hodnocení
+ souhlasím
Jedna hodina v životě člověka. Je-li tím člověkem osobnost Alfreda Hirsche a je-li viděna optikou J. Nebeského, může se jednat o vskutku silný zážitek. Někdy stačí slova, jindy písně, a kde to nestačí, hraje se beze slov či se symboly. Ale ať už se mi podařilo pochopit všechny myšlenky či nikoliv, zůstává ve mně silný zážitek a zároveň smutek nad osudem jednoho člověka. Chválím bezchybný výkon M. Königa, který mě doslova uchvátil. S. Pöthe mu pak zdatně sekundoval, byť by to chtělo trochu zlepšit artikulaci, ale výsledek byl za mě dokonalý. Prostředí kostela, kde se hrálo, pak dodalo inscenaci na atmosféře. /13.10.2023 v Č. Budějovicích/
Teufel  70 %
10.10.2023 | 78 hodnocení
+ souhlasím
Fenomenální výkon v hlavní roli, nádherný zpěv, velmi silné pasáže. Ale ne vždy na mě všechny ty masky a metafory zřejmě dopadly, jak měly.
Jenci  100 %
13.6.2023 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Po všetkých stránkach výnimočný výkon pana Miloslava Königa. Zaujímavo poňata zložitá tema . Je o čom rozmýšľať. Mila nedokonalá maďarčina juniora. ...a zmrzlina sa topí....
Studený Čumáček  80 %
11.6.2023 | 432 hodnocení
+ souhlasím
Fredy Hirsch /1916-1944/ se nenarodil pod šťastnou hvězdou. Byl Žid a homosexuál v době, kdy každá z těchto variant byla smrtící. Byl vychovatelem dětí, sportovcem tělem i duší a jeho život skončil s likvidací Rodinného tábora BIIB v noci ze 7. na 8. 7. 1944. A mezitím prostě byl Fredy, který rozuměl jen dětem.
Jeho hodina "na rozmyšlenou", kterou v prostoře Eliadovy knihovny nabízí, od tělesné exhibice přechází velmi rychle k přehlídce běsů, ve kterých je donucen žít, a přitom stavět pro děti alespoň iluzi bezpečí. Cvičit, vařit polévku, hrát pohádku o Sněhurce...
Síla.
Gimli35  70 %
5.10.2022 | 318 hodnocení
+ souhlasím
Jan Nebeský nabízí překvapivý pohled na Fredyho Hirsche - zejména v první polovině inscenace je hlavní hrdina vykreslen jako namyšlený, lehce otravný exhibicionista a moralista s prvky základkového tělocvikářství. Zpod této nepříliš vábné slupky se však postupně vynořuje Fredyho lepší já, ukazující se zejména během jeho působení v Terezíně a Osvětimi. Zdařilá paralela mezi Fredym (Hirschem) a Freddiem (Mercurym). Všestranný, pohybově, činoherně i pěvecky nadmíru kvalitní výkon podává M. König. S. Pöthe by měl ještě zapracovat na artikulaci.
J.anek  100 %
29.9.2022 | 517 hodnocení
+ souhlasím
Rozumím dětem.
Jenom dětem.
Trio Nebeský - Marečková - König nás nechává nahlédnout do pochybností muže, který za okamžik zemře a který byl mnohým vzorem a nadějí. O čem se nedá mluvit, o tom se zpívá. Jinde poslouží výtvarná imaginace Petry Vlachynské.
V boji o lidství a lidskou důstojnost má Fredy po boku chlapce těsně před hranicí dospívání - je mu zrcadlem, inspirací i pevným bodem. Existenciálnímu tématu navzdory je to inscenace vtipná a plná života. A je moc krásná.
LavinieCamui  80 %
23.6.2024 | 855 hodnocení
Unionboy  50 %
23.6.2024 | 484 hodnocení
Dajcik  40 %
23.6.2024 | 295 hodnocení
Kosan  50 %
23.6.2024 | 286 hodnocení
Veronička  70 %
17.5.2024 | 78 hodnocení
Vencis  60 %
13.5.2024 | 30 hodnocení
Matěj Konečný  40 %
1.8.2023 | 247 hodnocení
Kristián F.  90 %
1.4.2023 | 90 hodnocení
Ottovon  80 %
19.2.2023 | 23 hodnocení
Báďa  90 %
6.9.2022 | 52 hodnocení
Dawson321  60 %
13.6.2022 | 135 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.