Divadlo v Dlouhé
Václav Havel, SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský)
Dopisy Olze
Premiéra: 17.11.2018 | 2:00
Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Simona Rybáková. Hudba: Petr Kaláb. Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský).
Poslední uvedení: říjen 2023.
Poslední uvedení: říjen 2023.
Eva Hacurová, Marie Poulová, Klára Sedláčková-Oltová, Marie Turková, Magdalena Zimová, Martin Matejka, Pavel Neškudla, Tomáš Turek, Jan Vondráček
První scénické uvedení dopisů Václava Havla z vězení v předvečer kulatého výročí Sametové revoluce a jako připomenutí člověka, který vstoupil nejen do světových dějin, ale i do našich životů a srdcí...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (55)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 60 %
1.2.2019 | 1722 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Svébytně poetická inscenace, která nezpřítomňuje jen obsah Havlových dopisů a kontexty doby, ale také nálady jejich pisatele i jeho představy o tom, v jakém rozpoložení je asi čte paní Olga. Duo SKUTR opět čaruje s obrazovými metaforami - některé mě dojaly, jiné pobavily a několik jsem přes veškerou snahu o napojení se nerozklíčovala. Diváckou spolujízdu na vlně hereckého empatického souznění zbržďoval místy pocit, že křehkost a intimita slov se přece jen poněkud vzpírají velkoformátovému jevišti a komornější prostor by jim umožnil citelnější rezonanci.
Jiří Landa 50 %
31.1.2019 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Ano, jde o inscenaci, která je objektivně zpracována velmi profesionálně, herecky podle režijních instrukcí naplněná až po okraj, nicméně i přesto působí podivně sterilně. Ještě silnější rozpačitý dojem jsem měl z předešlého Snu v červeném domě. Dost možná se jedná o porodní bolesti nového směřování Divadla v Dlouhé, které léta pěstovalo úplně jinou poetiku, než se kterou je nyní konfrontováno (a s ním i diváci). Možná se ale také jedná jen o potíž autorských inscenací SKUTRu, poněvadž například u Čechovova Racka k onomu protnutí poetik došlo. Odpověď na tyto úvahy jistě přinesou další sezóny.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Krteček 100 %
9.9.2019 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejlepších představení, které jsem v životě viděla! Kladně hodnotím scénu, herecké výkony i zpracování. Popravdě jsem šla na toto představení s obavami, ale odcházela jsem naprosto nadšená a chystám se znovu:) doporučuju všem!
Marta Dusza 50 %
7.5.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Z Havlových dopisů z vězení jsou pro inscenaci Dopisy Olze vybrány převážně takové, ve kterých Havel píše o tom, jak se mu daří, o Hrádečku nebo o jeho vztahu k Olze. Možná by se i takové texty daly vytěžit, kdybychom na jevišti viděli jejich interpretaci. Inscenace je ale bohužel založená na popisnosti a ilustraci, a tak texty dopisů zůstávají nezajímavé. Na jevišti vidíme hned několik Havlů a Olg - příliš se však nevyužívá paralelních dějů, skupina herců funguje spíš jako sbor, který svým jednáním doplňuje mluvené slovo. Na dvě hodiny a takové téma je to podle mě trochu málo.
Pavel.Tomas 80 %
28.3.2019 | 159 hodnocení
+ souhlasím
skvěle vybrané texty, zajímavá režie a hlavně jiný pohled na Václava Havla.
J.anek 90 %
20.2.2019 | 513 hodnocení
+ souhlasím
Krása. Rytmus, slovní ekvilibristika, citlivě vybraná hudba, nádherné jevištní obrazy, zpěv Evy Hacurové, vtip a nadhled, cit, přiměřená dávka patosu. A dráty, které se umí proměnit v trnovou korunu, a ráčkování, po kterém se mi tak stýská, a kašel a hnis a bolest. A paličova žena. A nenatřený plot na Hrádečku. A prskavky a Vánoce. A pochybování a lidské slabosti. A cigarety a cigaretové papírky.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
Michvon 80 %
31.1.2019 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Velmi podařená inscenace, křehká, dojemná, uvěřitelná. Strach z patosu zbytečný.
BarboraSalome 70 %
20.1.2019 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Trochu jsem se bála, jak to bude zinscenováno, nakonec jsem byla spokojená. Nejlepší byl Tomáš Turek. Rozhodně stojí za shlédnutí.
Zma 70 %
20.1.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
V první polovině zdlouhavé pasáže, hudební doprovod skutečně občas rušil.
R.JELEN.21 60 %
20.1.2019 | 256 hodnocení
+ souhlasím
První kultura 2019 a 4 návštěva v Dlouhé ;) Scénu jsem si vybrala záměrně, protože patří k mé oblíbené v Praze.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Vladimír Rogalewicz 90 %
19.1.2019 | 822 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režijnímu duu se podařil téměř zázrak. Abstraktně pojaté představení se na jedné straně vyhnulo sentimentu i přehnané úctě, není ani trochu patetické, na druhé straně netlačí na pilu v politické rovině. Výsledkem je velice působivá výpověď o zrůdnostech totality. (V publiku bohužel zasednou výhradně ti, kteří s vyzněním již předem souzní; ti, kteří by to vidět měli, nepřijdou.)
Ivelly 70 %
7.1.2019 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Tomáš Turek je nejlepší z Havlů. Úžasný hlas Evy Hacurové.
DD81 70 %
21.11.2018 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Moc hezky vizuálně ztvárněno. Celkově se mi to líbilo a celou dobu mě to bavilo. I když se mohlo hrát bez přestávky. Nehodilo se tam ráčkování, scéna s rohlíkem a konec, kdy herec odchází do nasvícené mlhy (trochu laciné) - za to dávám nižší hodnocení. Jinak spokojenost.
Proniczanic 50 %
5.5.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace působí spíš jako dlouhé, nákladné scénické čtení. Předloha, přes svou literární kvalitu, nemá zrovna dramatický potenciál, zásadní myšlenky v této adaptaci také nezazní. Stále se opakuje obraz Havla jako holkaře intelektuála, který Olze hlavně rozkazuje, co má dělat. Postava Olgy je zcela němá, bez názoru. Škoda-Havel v předloze sděluje zásadní myšlenky, osobnost Havlové přímo svádí k tomu ji divadelně rozvinout. Vše by se dalo zvládnout, inscenace je ale tak ilustrativní, až do extrému,že 2 hodiny vás nakonec přesvědčí o tom,že poetika a dojemnost prostě nestačí...alespoň mně ne.
David Lodzermensch 90 %
23.2.2019 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Pokora, cit, humor. Dojemné, chytré, krásné.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.