Divadlo pod Palmovkou [velká scéna]
<< Edith a Marlene | Fuk! >>
Johann Wolfgang Goethe, Jan Klata
Faust
Premiéra: 2.3.2019 | 3:25 (2 přestávky)
Překlad původní hry: Otokar Fischer. Dramaturgie: Iva Klestilová, Ladislav Stýblo. Výprava: Miroslaw Kaczmarek. Choreografie: Maćko Prusak. Výběr hudby a režie: Jan Klata.
Poslední uvedení: rok 2021.
Poslední uvedení: rok 2021.
Jan Teplý ml., Tereza Dočkalová, Kamila Trnková, Jan Hušek, Milan Mikulčík, Jan Vlasák / Petr Soumar, Vendula Fialová, Ivana Wojtylová, Jakub Albrecht, Tomáš Dianiška, Martin Hruška, Ondřej Veselý, Adam Vacula
Jedno z nejdráždivějších a nejzásadnějších děl evropské kultury ve výrazné interpretaci obou dílů dramatické básně. O tom, co je to zlo, všichni nějakou představu máme – někteří se zlu snaží čelit, jiní zlo cynicky využívají, další jím jsou fascinováni, někteří jej nevědomky následují. Jakou podobu však dnes má dobro? Co přináší Faustův příběh o sebevědomém hledání lidskosti a snaze proniknout do nejhlubší podstaty života a zákonitostí přírody pro naši současnost? Existuje ještě naděje...?
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 50 %
14.1.2020 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
55%. Klatovy provokativní režie vnáší do českého divadelního rybníčku dravé proudy, které dokáží rozčeřit jeho hladiny. Goethovo dílo užil k výkladu, jež se vyznačuje osobitostí jemu vlastní. V této inscenaci se však v nemalé míře opírá do problémů, které v naší zemi nerezonují tolik jako v jeho rodném Polsku, a tím se s českým publikem částečně míjí. Rozsáhlé dílo je zkouškou divácké trpělivosti a ochoty hledat. Milovníci Goetha si na své zřejmě nepřijdou, ale jistě se najdou diváci, kteří se s touto „náloží“ vypořádají.
Helena Grégrová 60 %
14.6.2019 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
Může vůbec současný svět plný devalvace víry a morálních hodnot povalujících se mezi haraburdím z vysloužilých pouťových atrakcí nabídnout ještě vůbec nějaké uspokojení faustovským tužbám po poznání a nevšedních p(r)ožitcích? Nelichotivou cestu za ještě méně lichotivou odpovědí divákům Jan Klata - rebel v rouše režisérském každopádně neusnadňuje. Opět žádné laciné prvoplánové efekty, opět si tu provokativní tón podává ruku s expresí a jistou exhibicí. Krácení několika pasáží by, tuším, poselství příběhu nechalo silněji vyznít a většímu počtu diváků setrvat v hledišti až do konce.
Michal Novák 60 %
5.5.2019 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Začíná se ironicky, polský režisér prvním obrazem provokativně definuje ovčana ČR: sotva se zrodí, hned si stěžuje a je nespokojený, volá po vodící ruce spasitelově. Celá následující šklebivá jízda, temná, hlučná, metaforická, perverzní, parodicky vykloubená (šílené pojetí Markétky, výtečné Mefista), ale i filozofická a s mnoha popkulturními odkazy, mi tento input nepřebila. I divadelní uchopení druhé části je samý punkerský komentář nebo zůstává u hledání vykloubených ilustrací. Časová náročnost zřejmě vedla k rutinnímu odvalování veršů archaického překladu, slova často zanikala v podkresu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Carevic 80 %
22.10.2019 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Velmi zajímavé pojetí s některými opravdu chytrými momenty i nápady. Výborný Faust i Mefisto. (A císař). Skvělá hudba. Jen jsem neměl pocit, že je to úplně sevřený kus. (Nevím, jak to lépe popsat). A konec mě zbořil.
Kuba_r 40 %
16.6.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nemůžu si pomoct, ale přijde mi to celé strašně plytké a na efekt udělané...
Snekac 40 %
10.6.2019 | 326 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Během první části jsem měl několik momentů, kdy jsem přemýšlel, že odejdu. Několik lidí to během přestávky udělalo. Naštěstí hra měla vzestupnou tendenci. Ovšem je to jedno velké WTF. Kulisy někdy vůbec nesouvisely s dějem, spousta scén by zasloužila krátit, pak by představení nemuselo mít přes 3 hodiny. Jako celek to ale nakonec hodnotím 40 %. Skvělý výkon od Terezy Dočkalové, ta mě moc bavila.
Benzin.a.petrolej 60 %
15.5.2019 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace vypadá trochu jako písňová forma (text, hudba, text, text, hudba...). Navíc jeho forma je velmi podobná předchozímu představení v režii Jana Klaty ?Něco za něco?. Úprava textu je dosti zvláštní a trochu nerozklíčovatelá běžným divákem, zřejmě snaha o větší lidovost předstvení.
Michvon 50 %
3.5.2019 | 197 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Předchozí Klatova režie pro Palmovku mě nadchla, tato méně. Body jdou hlavně Tereze Dočkalové. Její Mefisto má charisma. Teplého Faust je ňouma o ničem. což je asi režijní záměr, nikoli chyba herce. Scéna zabydlená popkulturní veteší, z reproduktorů burácí "pseudomoderní" hudba. Klata zamrzl v 90. letech. V první části několik pěkných scén, třetí část taky ušla, druhá zralá na vyškrtnutí. Kostýmy chóru úděsné, proč tam měli ti ubožáci navešená ta cingrlátka?! Choreografie tragická, záměr možná dobrý, ale provedení děsné. Celé je to šité horkou jehlou.
Fričův Faust mě baví o poznání víc.
Fričův Faust mě baví o poznání víc.
Barka 70 %
8.4.2019 | 297 hodnocení
+ souhlasím
Ano, je to naprostý úlet, vlastně vůbec nevím, o čem druhá a třetí třetina byla... ale bavilo mě to. Líbila se mi režisérova obrazotvornost, fantazie hraničící až s šílenstvým. Inscenaci jsem spíše než jako vyprávění příběhu brala jako sled obrazů a výjevů spolu nesouvisejících, ale samostatně fungujících. Obdivuji herce, že dokáží zvládnout tak náročný text a fyzickou stylizaci. Z Markétky jsem šílela, lituji hlasivky Kamily Trnkové a sluch všech, co to musí poslouchat... ale dávalo mi to smysl. Ne, Faust není inscenace pro každého, ale jednou za čas si takhle ulítnout je celkem osvěžující :)
J.anek 30 %
5.4.2019 | 519 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vlastně je úlevné, že i Jan Klata dokáže vyprodukovat něco tak pitomého. Mentálně retardovaná a tělesně postižená Markétka mě štvala - a to jsem ještě netušil, že sleduji nejpovedenější část inscenace. Zbytek byl ubohý zmatek. A je mi to líto, protože herci Palmovky jsou skvělí. Tohle je zralé pro rychlou derniéru - neříká to nic.
Ester_L 0 %
2.4.2019 | 127 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jděte na to. A pak si budete vážit každého divadla, co má alespoň trochu smysl, téma, inscenační klíč. I ti, kteří bývají dobří, v této inscenaci bojují s podprůměrem. Neprosté nic. Má-li někdo pocit, že tato inscenace pobuřuje nebo je kontroverzní, není tomu tak, za mě je to prostě nuda, která se mele dohromady se zmatkem. Ale režisér má asi dobré jméno, takže ho na Palmovku pozvěte zase, marnost.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.