Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
Dora Viceníková, Jan Mikulášek
Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho
Premiéra: 1.11.2013 | 2:00
Dramaturgie: Dora Viceníková. Výprava: Marek Cpin. Výběr hudby a režie: Jan Mikulášek.
Poslední uvedení: leden 2016.
Poslední uvedení: leden 2016.
Kristina Beranová / Natália Drabiščáková, Magdaléna Sidonová, Marie Spurná / Dita Kaplanová, Petr Jeništa, Miloslav König / Ladislav Hampl, Ivan Lupták, Stanislav Majer, Leoš Noha
Divadelní obraz doby, ve které jsme se narodili. Pohled do doby utužení režimu, omezení svobody a chladného vystřízlivění...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
75 %
Uživatelé
67 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 80 %
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 70 %
Jiří Landa 80 %
Veronika Boušová 80 %
Lukáš Holubec 80 %
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 70 %
Jiří Landa 80 %
Veronika Boušová 80 %
Volby
Hodnocení (38)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 70 %
17.3.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
74,99% První polovina je trefným vykreslením atmosféry jedné doby (aspoň v tom smyslu, že souzní s mou představou), použití Olgy Hepnarové v druhé části je pak podle mě dobrým nápadem, fakt, že prolomit Husákovo ticho dokázala jen tato notně vyšinutá osoba, je sám o sobě výmluvný. A námitka, že totéž by se mohlo stát klidně i dnes? Však jo, sice máme svobodu slova a kdokoliv si může říkat (téměř) cokoliv, ale slov, jež by mohla něco změnit, máme víceméně tolik jako v oné němé éře.
Pavel Širmer 70 %
4.3.2014 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Jednotlivé bezeslovné akce mají zřetelný význam a skládají se do výstižných souvislostí. Z řady dobrých nápadů bych vyzdvihl „Českého lva“. Prostřední část, mnohokrát zmiňovaný monolog O. Hepnarové, k vystižení obrazu doby přispívá, přece jen se ale z koncepce celku příliš vymyká a každý patrně nepochopí jeho význam. Některé okamžiky na mě působily zbytečně „vyumělkovaně“, ale inscenaci se smysluplnou vypovídací hodnotou jsem přijal. K výtvarnému řešení a práci herců nemám připomínek.
Jan Pařízek 70 %
24.2.2014 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Netradičně a zajímavě znázorněna atmosféra 70. let. Přiznávám, onu dobu jsem nezažil, ale dle toho co o ní vím, mi tato inscenace přišla dosti vypovídající. Tiché provedení bylo ze začátku sice trochu divné, ale v konečném důsledku jen umocnilo celkový prožitek. Druhá část však trochu slabší, jakmile jsem ji začal trochu silněji vnímat tak už vlastně pomalu končila. Též konec první části mi přišel výrazně silnější než samotný závěr představení. Přesto však celkově žádné zklamání, spíše naopak.
Jiří Landa 80 %
29.12.2013 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
75% Další z výborných Mikuláškových inscenací. Je opět nabitá nápady a originálně zobrazuje nejen normalizaci, ale i fakt, kam až tato doba dokázala zahnat lidi v jejich jednání. Zároveň tomu všemu dodává nadstavbu v tom, že klade důraz na takové lidské charakterové vlastnosti, které ze společnosti jen tak nevymizí. Celé dění je navíc prostoupeno trefným hořkým humorem. Škoda jen, že byl do projektu zakomponován monolog O. Hepnarové. Tato látka by si zasloužila podrobnější zpracování, tento zkratkovitý skeč působí spíš jako obhajoba vražedkyně. S režijní vizí si hodně porozuměla M. Sidonová.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H. 70 %
21.11.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
68 %. Když jsem tehdy hru viděla, zůstaly do konce jen první 3 řady... 'Šedá sedmdesátá' byly zajímavou inscenací. Nemohu říct, že by se mi vyloženě líbila (ale taky rozhodně ne, že nelíbila!). Přívlastek "zajímavá" mi přijde zkrátka nejvýstižnější. Obzvlášť co se týče zpracování.
Narodila jsem se o dekádu později, než se děj hry odehrával, a mé první vzpomínky sahají ještě o dekádu dál. Ne všechny narážky jsem tedy asi odtušila správně, i tak si troufám říct, že většinu ano. Navíc ne vše se vztahovalo jen na tehdejší dobu, něco nám Čechům prostě nikdo nikdy asi jen tak neodpáře...
Narodila jsem se o dekádu později, než se děj hry odehrával, a mé první vzpomínky sahají ještě o dekádu dál. Ne všechny narážky jsem tedy asi odtušila správně, i tak si troufám říct, že většinu ano. Navíc ne vše se vztahovalo jen na tehdejší dobu, něco nám Čechům prostě nikdo nikdy asi jen tak neodpáře...
Hojojicek 80 %
13.2.2016 | 94 hodnocení
+ souhlasím
Je to skvělý, všichni jsou výborní, je to vtipný, má to atmosféru, a švih. Ale nechápu proč, když se celou dobu naznačuje, že se za dveřmi skrývá komunistický moloch, dostaneme rozpáraného dvouocasého lva a žraní syrového masa. Druhá polovina je pro mě osobně méně přesvědčivá. Pasáž s Hepnarovou mě nijak nepobuřovala, ani mi to nepřišlo jako vyslovená obhajoba - jejím jediným problémem zůstává přílišná inteligence herečky (jejíž kreace je jinak technicky naprosto dokonalá), která nejspíš v postavě hledá hloubku, jakou by mít neměla. Skeč s volební urnou v po této scéně bych klidně oželel.
Cechoslovak 70 %
1.3.2015 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Podivné. Nebo podivuhodné? Chápu silně kritický pohled tvůrců na dobu, ke které se vyjadřují. Nechápu úplně všechno v první půli. Ale má tu všechno smysl, nebo je to jen klauniáda? Rád jsem to viděl, ale kdyby měly být všechny hry DnZ v tomto duchu, nebyl bych tu častým hostem. Jinak ale divadlo se skvělým geniem loci.
Firt 50 %
7.5.2014 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Režijně typický Mikulášek, herecky typický soubor ze Zábradlí. Obojí by si zasloužilo inovaci. První polovina měla zajímavé nápady, ačkoliv některé věci byly už stokrát viděné jinde. Druhá polovina s obhajobou Olgy Hepnarové, která zde byla prezentována v podstatě jako oběť režimu, byla velmi slabá, zřejmě to bude tím, že zkrátka nelze souhlasit s touto interpretací jejího činu. Vlastně to ani nebyla interpretace, ale naprostá desinterpretace. Závěr byl dost prvoplánový. Líbí se mi ale, že mě autoři donutili přemýšlet a vyjádřit nesouhlas.
Sveto Galik 80 %
18.4.2014 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Fromou netradicni ale velice silna hra. Jsem rocik 75 takze neco si z toho obdobi pamatuji. Silne herecke vykony. Scena, zejmena druha cast se mi moc libila a intenzivne prispivala ke zdeleni obsahu.
Monulinka 70 %
1.4.2014 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, která mě zaujala už jenom tím, že jsem nikdy takovou neviděla... Spousta dobrých nápadů, i když ne všechny metafory jsem rozklíčovala vzhledem k ne zrovna velké znalosti doby. První půlka se mi líbila víc, druhá mi přišla strašně krátká. Bavila jsem se ale dobře, myslím, že si tam každý najde něco jiného, stojí za vidění!
Národosolsobě 60 %
12.1.2014 | 336 hodnocení
+ souhlasím
Po nekonečném úvodu( stavěném zřejmě podle hesla ,,opakovaný vtip se stává ještě větším vtipem'') se prezentace nápadů rozjíždí trochu rychleji, představení se stává o něco zábavnějším. Džouky nad rámec všeobecných ( dost monotónních) variací na téma nechutné konformity/servilnosti v rámci kolektivu jsou poměrně povedené (viz. Zlaté české ručičky; Co Čech, to muzikant a Český lev). Magdaléna Sidonová v roli O.H. skvělá, ale asi měli posílit domnělou podmíněnost jejího činu dobou, takhle ta souvislost zůstává v rovině spekulace. Herci přesní a vhodně uměření. Alespoň vizuálně pořád nad poměry.
Meresanch 60 %
18.11.2013 | 146 hodnocení
+ souhlasím
Nijak výrazněji mě to neoslovilo. Pár dobrých režijních nápadů, herecky ok, kostýmy a scéna taky povedené. Ale jako celek jsem to prostě nepobrala, spíš jen jako roztříštěné hříčky...
MBednarski 70 %
4.11.2013 | 97 hodnocení
+ souhlasím
První, groteskní, část bych hodnotil 80-90 %, ale druhá část to trochu sráží, přišla mi k té první části zbytečně a násilně naroubovaná. Celkově trochu slabší zážitek než Zlatá šedesátá, Nenápadný půvab či Europeana, o Korespondenci ani nemluvě...
Vladimír Rogalewicz 50 %
1.11.2013 | 824 hodnocení
+ souhlasím
Za řemeslo 100%, za obsah a vyznění 0%.
Umělec má na svůj názor právo. Já mám právo nesouhlasit s ním:
(i) Jana Mikuláška nezajímá, jaká 70. léta byla, on chce jen dát najevo opovržení všemi, kdo tehdy žili; on by se byl bouřil.
(ii) Snažit se ospravedlňovat čin Olgy Hepnarové dobou je nechutné.
(iii) Opět bylo na pódiu mnohem víc hnusu, než do divadla patří (jak rozdílné oproti včerejšímu 1984, kde Mikuláškovi stačily k mnohem silnějšímu pocitu znechucení pouhé náznaky).
Umělec má na svůj názor právo. Já mám právo nesouhlasit s ním:
(i) Jana Mikuláška nezajímá, jaká 70. léta byla, on chce jen dát najevo opovržení všemi, kdo tehdy žili; on by se byl bouřil.
(ii) Snažit se ospravedlňovat čin Olgy Hepnarové dobou je nechutné.
(iii) Opět bylo na pódiu mnohem víc hnusu, než do divadla patří (jak rozdílné oproti včerejšímu 1984, kde Mikuláškovi stačily k mnohem silnějšímu pocitu znechucení pouhé náznaky).
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.