Divadlo na Vinohradech [velká scéna]
<< Když ptáčka lapají... | Král se baví >>
Josef Topol
Konec masopustu
Premiéra: 19.10.2018 | 2:45
Dramaturgie: Jan Vedral. Scéna: Marek Cpin. Kostýmy: Eva Jiřikovská. Hudba: Matěj Kroupa a citace. Pohybová spolupráce: Martin Pacek. Režie: Martin Františák.
Poslední uvedení: červen 2019.
Poslední uvedení: červen 2019.
Markéta Frösslová, Marek Lambora, Tomáš Pavelka, Viktor Javořík, Zuzana Vejvodová, Petr Rychlý, Regina Rázlová, Igor Bareš, Daniel Bambas, Pavel Rímský, Aleš Procházka, Marek Adamczyk, Vendulka Křížová / Andrea Elsnerová, Dominick Benedikt, Ondřej Kraus, Tereza Terberová, Jana Kotrbatá, Jan Battěk, Martin Leták, Libor Matouš, David Steigerwald / Pepa Honzík, Vojtěch Bartoš / Petr Stehlík, Tomáš Vonšovský...
Jedno z nejlepších českých dramatických děl je nejen vzrušujícím dobovým vesnickým dramatem, ale také geniálně básnicky postiženým obrazem velkého zlomu, který dodnes polarizuje naši společnost ve vztahu k pravdě, půdě, svědomí, víře a práci. V předjaří se na českém venkovském maloměstě chystá průvod maškar, na jehož konci má být pohřben jeho král a s ním symbolicky i „soukromý sektor“. Funkcionáři naléhají na sousedy, aby zlomili odpor sedláka Krále ke vstupu do družstva. Královy děti jsou vystaveny tlaku proměněného životního stylu svých vrstevníků. Syn Jindřich věří v pravdivost slov právě tak jako jeho otec v poctivost rodově držené půdy...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
50 %
Uživatelé
55 %
kontroverzní inscenace (488.)
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 50 %
Pavel Širmer 50 %
Volby
Hodnocení (33)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 50 %
30.10.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
45%. Text J. Topola se režisér pokusil uchopit s ohledem na „tady a teď“, charaktery vyložil novodobě a v určitém ohledu překvapivě. Herci se soustředili na vnější podstatu situací, hlasitě a často s křikem demonstrovali emoce; při tom se málokdy dostali pod povrch dění a ještě méně pronikali do nejhlubšího nitra postav. Topolova poetika se dominanci vnějškových prostředků přímo vzpírá, z hlediska dramaturgického je tak inscenace doslova „kiksem“. Vyznění nepomohlo ani příliš pomalé tempo. Místy zaujala práce s hudbou, výrazná výtvarná složka přinejmenším v části diváctva vyvolá rozpaky.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Coward 20 %
5.6.2022 | 285 hodnocení
+ souhlasím
Tohle bylo jedno ze dvou strašných představení, která jsem viděl v covidu ze záznamu.
Denisa H. 60 %
20.9.2020 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Viděno ze záznamu.
Přiznám se, že o názoru na hru jsem se musela poradit se zde již psanými hodnoceními. Velmi se ztotožňuji s KSnow a J.S. Postava Krále je dost upozaděna a že je tou hlavní divák neznalý předlohy jen tuší. Připadalo mi, že záměrem je vyhnout se politikaření, ale nechat ho jen v nepatrných náznacích hře škodí. Člověk se pak taky dost ztrácí v době - bezčasí, bezčasí, bezčasí - bum! - soudruzi a družstevníci... Bezčasí, bezčasí...
Zaujali V. Javořík, D. Bambas, M. Lambora, M. Frösslová, P. Rychlý. Podařené, byť mnohdy docela divoké masky a kostýmy, pěkná hudba.
Přiznám se, že o názoru na hru jsem se musela poradit se zde již psanými hodnoceními. Velmi se ztotožňuji s KSnow a J.S. Postava Krále je dost upozaděna a že je tou hlavní divák neznalý předlohy jen tuší. Připadalo mi, že záměrem je vyhnout se politikaření, ale nechat ho jen v nepatrných náznacích hře škodí. Člověk se pak taky dost ztrácí v době - bezčasí, bezčasí, bezčasí - bum! - soudruzi a družstevníci... Bezčasí, bezčasí...
Zaujali V. Javořík, D. Bambas, M. Lambora, M. Frösslová, P. Rychlý. Podařené, byť mnohdy docela divoké masky a kostýmy, pěkná hudba.
Studený Čumáček 40 %
4.6.2019 | 431 hodnocení
+ souhlasím
4. 6. 2019
derniéra
Vypreparovaný Topol. Neurčitá linie Krále a jeho dětí konfrontovaná s třeštěním maškar, pohřbívajících "starý svět", díry v logice... politická linie tíživá a drtící jako krabice koťat, opatrné poskakování kolem slov "budování", "socialismus" atd., zcela mimo reálie doby. A proti tomu postavte herce, kteří se snaží uplácat živou postavu, která nevypadá jako vržený stín ani nešustí papírem... Markéta Frösslová (Marie), Marek Lambora (Rafael), Daniel Bambas (Husar), Tomáš Pavelka (Král)... Škoda, velká škoda kvůli nim, a promrhaná příležitost.
derniéra
Vypreparovaný Topol. Neurčitá linie Krále a jeho dětí konfrontovaná s třeštěním maškar, pohřbívajících "starý svět", díry v logice... politická linie tíživá a drtící jako krabice koťat, opatrné poskakování kolem slov "budování", "socialismus" atd., zcela mimo reálie doby. A proti tomu postavte herce, kteří se snaží uplácat živou postavu, která nevypadá jako vržený stín ani nešustí papírem... Markéta Frösslová (Marie), Marek Lambora (Rafael), Daniel Bambas (Husar), Tomáš Pavelka (Král)... Škoda, velká škoda kvůli nim, a promrhaná příležitost.
SVATOŠOVÁ 40 %
4.6.2019 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Tak derniéra! Na to, že ze hry vypadla celá linie sedláka Krále (Tomáš Pavelka) to ještě dopadlo jakž takž. Dobrá dvojice Marie (Markéta Frösslová) a Rafael (Marek Lambora). Jediné krásně živé lidské bytosti!! Dobrý pan Adamczyk. Rytmizované průvody maškar, z nichž vystupuje Husar Daniela Bambase to poněkud ozvláštňují. Živá hudba, za to mocný dík. Chlapci a děvčata také dobře pějí. Jinak to zase tak světoborný zázrak není. Bylo mi líto pana Tomáše Pavelky, tato postava má být ta hlavní... No, to tedy moc nevyšlo. Asi se někomu nelíbil ten socialismus. Dalekáť naděj má, marné volání!!!
KSnow 70 %
12.4.2019 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Když se nad tím zamyslím, samotné jádro příběhu a především postavy Krále a syna pro mě byly silné a nosné, ačkoliv na druhou stranu jsem se se zbytkem děje poměrně míjela, především asi pro jeho délku a poetiku, která napětí výrazně odbourává. Tyto nedostatky jsou ale silně vyváženy tak skvělými prvky, jako byl průvod maškar a odzbrojující pohybová složka, které naopak hře dodávají až okouzlující hrozivou atmosféru. Chyby to má, ale fakt, že inscenace, jako je tahle, už očekává svojí derniéru, zatímco zbytek repertoáru se úspěšně drží, o DnV vypovídá hodně nelichotivě.
J.S. 30 %
27.1.2019 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Topolův mnohovrstevnatý text lze interpretovat různými způsoby. Klíčem vinohradské inscenace se stal rej maškar. Zdůrazněním chóru (symbolistní roviny) zůstala realistická složka výrazně upozaděna, což ve výsledku vede k nejasnosti a povrchnosti vztahů mezi postavami, nesrozumitelnosti a nezáživnosti představení. Původní Topolova dramatičnost se vytratila a málokdo z diváků tuší, co a proč se vlastně na jevišti odehrává. Navíc se vyloženě nepovedlo typové obsazení některých postav (např. Král T.Pavelky nebo Věra Z.Vejvodové). Dobře obsazení R.Rázlová, I.Bareš a D.Bambas inscenaci nezachrání.
Adaben 80 %
6.12.2018 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Topolova hra dnes asi diváky už míjí, hlediště bylo poloprázdné, škoda. Mně se ta hra pořád líbí a představení to je slušné, pravda lepší po přestávce. A nejlepší ve scénách pantatíků, vždyť různí Cihláři, Smrťáci, předsedové i Králové jsou pořád prototypy Čechů. Jen by se dnes schovávali za firemní akci na kolech či teambuildingy. Ale inscenace je lepší tam, kde se drží své doby, než v bezčasí. Bystré bylo obsadit R.Rázlovou do Pražky. Viděl jsem už třetí inscenaci této hry a ona nejvíc podtrhla pragmatičnost postavy.
JirkaS 70 %
28.10.2018 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Poměrně nesnadný text na pochopení je servírován v ucházející formě, byť i s ní jsem měl chvílemi problém. Mám však pocit, že chyba není v samotné adaptaci, jako spíše v textu. Je jasné, na co autor poukazuje a co tím chce říci, ale činí tak zdlouhavě a se smyslem pro zvláštní poetiku. Zatímco první polovina měla z mého pohledu hluchá místa, po přestávce už to bylo téměř dokonalé. Co však ční v této adaptaci nade vše ostatní jsou scény s maškarami. Hrozivé, tísnivé, dokonalé jsou zde chorály maškar! A spolu se zajímavými hereckými výkony tak dotváří mírně nadprůměrný celek. /27.10.2018/
Čiko 70 %
28.10.2018 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
65% Trochu se divím, že DnV Topolovu hru uvedlo. Výsledek mě nedojal ani nezklamal, ale nevím, jestli se hra potká s vinohradským divákem..
Marion Cobretti 80 %
22.10.2018 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Premiéra. Energické představení, plné napětí a výborných hereckých výkonů. Opravdu skvělá původní hudba. Vynikající tančící Maškary s Danielem Bambasem v čele, ze kterých šel až strach, byly velmi působivé. Snad jen Tomáš Pavelka nebyl pro svou roli vhodnou volbou, ale zvládl to velmi dobře. Půjdu se podívat znovu.
Lenin79 10 %
20.10.2018 | 20 hodnocení
+ souhlasím
Chudáci účinkující, že jsou nuceni v něčem takovém hrát. Viděli jsme jako náhradní představení za zrušené a kdyby mě partner nezadržel, utekla bych o přestávce pryč. Tolik spících diváků a poloprázdné divadlo jsem ještě neviděla a to jsem pravidelným návštěvníkem. Herecké výkony nemastné neslané, snad jen postava Jindřicha vyčnívala nad ostatními.
Flambeau 80 %
16.1.2019 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Poctivé klasické divadlo, všichni dobří, výborný V. Javořík (Jindřich), skvělý Daniel Bambas (Husar).
Lucka182 80 %
22.10.2018 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Představení ve mně zanechalo hluboký dojem. Maškary s velkou symbolikou, u kterých nebylo v některých chvílích jasné, jestli jsou to vůbec lidé nebo již jen stvoření s cílem napadnout slabé, s jejich výstupy a prozpěvováním byly dechberoucí. Dějová linka možná málo čitelná, nicméně pokud se člověk soustředil, příběh se nedal nevidět. Kostýmy moc pěkné, včetně jednoduché scény, která jako by doplňovala barevnost a přestrojenost "maškar".
Pokud jste nároční diváci a nespokojíte se s prvoplánovou komedií na vymytí mozku, nenechte si představení ujít!
Pokud jste nároční diváci a nespokojíte se s prvoplánovou komedií na vymytí mozku, nenechte si představení ujít!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.