Divadlo na Vinohradech [Studiová scéna]
<< Hodinový hoteliér | Kočka na kolejích >>
Viliam Klimáček
Hrobníkova dcera (Zjevení)
Premiéra: 6.12.2018 | 1:45x
Překlad: Karel Král. Dramaturgie: Barbora Hančilová. Scéna: Karel Čapek. Kostýmy: Petra Krčmářová. Hudba: Jiří Hájek. Režie: Šimon Dominik.
Poslední uvedení: únor 2020.
Poslední uvedení: únor 2020.
Úspěšná komediálně laděná slovenská hra. Paradoxní obraz dnešní rozpory tříštěné a hodnotově zmatené společnosti. Otec se ve vesnici, kde opouštěné domy zkupují bohatí městští lufťáci, jako hrobník neuživí a hanbí se za život na sociální podpoře. Jeho žena, bývalá ruštinářka, se nevyrovnala se změnou poměrů a sní svůj všeslovanský sen o „mocném ruském dubisku“. Dcera se učí na kadeřnici a snaží se před svým snoubencem, policistou, skrýt, že občas upadá do transu. A její ženich je velitelem samozvaného oddílu domobrany Karpatští vlci, připravujícího se k obraně vlasti před nepřicházející invazí imigrantů...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (22)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
4.3.2019 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Autor hru situoval na slovenskou vesnici, kde „chcípl pes“, a místní obyvatelé zde bez perspektivy živoří. Příslušníci jedné rodiny mají potřebu se někam zařadit a našli si vlastní smysl života. Klimáček zdařile reflektoval některé svízele současníků a občas se mu je dařilo poměrně vtipně propojit. Vzhledem k tématům související společenskou zmateností se snad ani nešlo dobrat ničeho „zásadního“, ale text by přece jen určité vytříbení snesl. Režisér se svým týmem, s herci a dvěma důležitými komparzisty odvedli na inscenaci kus poctivé práce.
Jiří Landa 50 %
30.1.2019 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
V posledních několika letech, kdy V. Klimáček začal chrlit jednu hru za druhou, se jeho texty hodně rozmělňují. Dramatik sice dokáže nahodit zajímavé téma, ovšem výsledku chybí propracovanost charakterů postav a situací, kterými se vyznačovaly dramata jako např. Komunismus. To platí i o hrách uváděných v jeho Divadle GUnaGU, výjimkou ale není ani Hrobníkova dcera (i když v DnV solidně inscenovaná). Všechny hry jsou navíc postiženy i jeho touhou za každou cenu do textů vpašovat humor, jenž se ději většinou vzpírá (činí tak snad ze strachu, že by na ně do soukromého divadla nikdo nepřišel?).
Helena Grégrová 60 %
18.12.2018 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
55 %. Poselství příběhu zůstalo sdělné a přítomné především díky režii a hereckým výkonům. Samotný text hry mi přišel jako klišovitě navařená kaše, z níž se občas nějaká ta myšlenka vynoří, ale nijak hluboce nezasáhne.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Šípal 90 %
2.10.2021 | 215 hodnocení
+ souhlasím
Za mě to nejlepší, co se na Vinohradech kdy objevilo. Ale asi jsem v tomto názoru jediný. Nu což
Monty70 70 %
29.4.2020 | 275 hodnocení
+ souhlasím
Hry inscenované na komorní scéně vedou diváka k zamyšlení. Nebylo tomu jinak i v tomto případě. Za mne dobrý počin.
Teddy 60 %
22.4.2020 | 307 hodnocení
+ souhlasím
Komorní hra pro čtyři herce. Neutěšený obraz dnešní moderní doby, se kterou se každý zúčastněný vyrovnává po svém.
Romana35 70 %
8.4.2020 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Hra zasazení do současnosti. Hledání smyslu života. Dobře herecky zahrané. Za mne spokojenost.
Lusi 50 %
17.2.2020 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Hru hodnotím lehce nad průměr jen díky vynikajícím hereckým výkonům. Na komedii málo vtipné, na drama moc odlehčené... Postrádala jsem děj a smysl hry.
Majdin_kulturni_svet 60 %
30.1.2020 | 176 hodnocení
+ souhlasím
Velice zajímavě napsaný text hry, který otvírá spoustu otázek, ale nutně na ně nenabízí odpověď. Spousty otázek týkajících se identity národa, ale i vlastní identity a odpovědnosti každého z nás. Otázky ohledně víry a pomoci bližnímu i otázky ohledně ateismu. Otázky z hlediska historie našich zemí a toho, kdy nám vlastně bylo líp: teď nebo před 40 lety? Do popředí pro mě vystupuje Tereza Terberová a Otakar Brousek ml., kteří vykřesali z velmi zajímavého textu něco, co ve mně zůstalo až do teď. Takový nějaký skrytý otazníček, který mě nutí nad inscenací pořád přemýšlet...
JirkaS 70 %
1.7.2019 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace nabízí jak odlehčené, tak i vážnější scény, a mnohdy je zajímavým mišmašem na téma strach z uprchlíků, stesk po starých dobrých komunistických časech, ztráta zaměstnání, náboženství, touha po lepším životě. Jakoby se autor nemohl rozhodnout, o čem bude psát, tak vměstnal příliš mnoho věcí na příliš malý prostor. Ve výsledku má pak divák pocit, jestli by nebylo lepší zaměřit se na konkrétní téma. Ale protože jsem se bavil a příjemně to uteklo, protože jsem si vychutnal skvělé herecké výkony, a protože ten konec byl tak nádherně smutný a poetický, jsem vcelku spokojený. /25.6.2019/
Suzana 40 %
15.5.2019 | 345 hodnocení
+ souhlasím
+ 5% za herecké nasazení, ale obsahové sdělení chudé, jednání postav předvídatelné, děj se zadrhává
Studený Čumáček 50 %
15.5.2019 | 430 hodnocení
+ souhlasím
repr. 15.5. 2019
Ach jo. Tak se člověk zas vypraví na Vinohrady...a ono to není ono. A nemůže za to scéna (funkční! tleskám!), kostýmy (jen tak dál, vlk stylizovaný jako jezevčík je zábavný!) ani herci (všichni poctivě uvěřitelní, veliké díky za Terezu Terberovou a Ondřeje Krause). Ale že ve hře jsou místa hluchá až nudná je problém dramaturga, a taky autor už napsal i lepší kusy (pamatuju velmi zábavné ochotnické Rozkvetly sekery), možná se něco ztratilo i v překladu...
Ach jo. Tak se člověk zas vypraví na Vinohrady...a ono to není ono. A nemůže za to scéna (funkční! tleskám!), kostýmy (jen tak dál, vlk stylizovaný jako jezevčík je zábavný!) ani herci (všichni poctivě uvěřitelní, veliké díky za Terezu Terberovou a Ondřeje Krause). Ale že ve hře jsou místa hluchá až nudná je problém dramaturga, a taky autor už napsal i lepší kusy (pamatuju velmi zábavné ochotnické Rozkvetly sekery), možná se něco ztratilo i v překladu...
J.S. 60 %
16.3.2019 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Hra se zdá být jakousi novozákonní parabolou zasazenou do současné slovenské reality. Fakticky však jde o groteskní všehochuť, jejíž jednotlivé dramatické situace připomínají scény z televizních sitcomů a nekonečných seriálů. Zásadní rozpor vidím mezi nízkou úrovní textu a vynikající prací inscenačního týmu (pochvala patří dramaturgii, režii, scénografii a hercům za jejich výkony). Navzdory slabému textu (včetně nevhodného překladu: knižní čeština na jevišti působí nevěrohodně) vzniklo kvalitní představení, které sice diváka nenadchne, ale na druhou stranu ho ani nezklame.
Vitounek 70 %
27.12.2018 | 109 hodnocení
+ souhlasím
Z reprízy 13.12.2018. Z mého pohledu bylo milé, že byl po představení ukázán divákům autor, překladatel i režisér, možná škoda, že nebyli tito představeni více...
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.