Divadlo na Vinohradech [velká scéna]
<< Amadeus | Apartmá v hotelu Plaza >>
Max Frisch
Andorra
Premiéra: 13.9.2013 | 3:00
Překlad: Jiří Stach. Dramaturgie: Martin Kubran. Scéna: Hans Hoffer. Kostýmy: Marija Havran. Hudba: Petr Kofroň, Dmitrij Šostakovič. Režie: Martin Čičvák.
Poslední uvedení: březen 2014.
Poslední uvedení: březen 2014.
Ondřej Brousek, Ivana Uhlířová, Václav Vydra, Eva Režnarová, Simona Postlerová / Tereza Bebarová, Václav Vašák, Michal Novotný, Svatopluk Skopal, Martin Zahálka, Ivan Řezáč, Pavel Rímský, Lukáš Příkazký, Ondřej Rychlý...
Napínavé strhující podobenství o nepovolené lásce, vynucované nenávisti, vyloučení ze společnosti a stigmatizaci člověka.
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
80 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Jiří Landa 70 %
Helena Grégrová 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jan Pařízek 70 %
Jiří Koula 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Jiří Landa 70 %
Helena Grégrová 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jan Pařízek 70 %
Volby
Hodnocení (22)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 70 %
7.4.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Škoda utahaného závěru, v němž zřejmě mělo být naplno ukázáno, co jsou ti Andořané zač, to mi však již dostatečně vyplynulo z předchozího. Jinak jde o působivý pohled na malost člověka a falešný nacionalismus vedoucí k záhubě nevinného jedince... A nakonec i zkáze "ctihodných občanů".
Lukáš Dubský 70 %
24.3.2014 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Povedená hra, která jasně ukazuje, jakou sílu má na formující se osobnost tlak jejího okolí. Témata jako xenofobie nebo přetvářka jsou stále aktuální. Hra by si možná zasloužila větší dramaturgické zásahy, místy už se motivy trochu opakují. Herecky vyniká Ondřej Brousek v roli pronásledovaného Andriho, v neobvykle vážné poloze Učitele se divákům představí Václav Vydra, zaujme i dětsky vzdorovitá Barblin Ivany Uhlířové. 75%
Jiří Landa 70 %
21.3.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
65% Inscenace působí na repertoáru dnešních "Vinohrad" trochu jako zjevení. M. Čičvák po spoustě nevydařených projektů na velkých jevištích konečně dokázal vystavět dobrou inscenaci s promyšlenkou koncepcí. Vyrovnané herecké výkony včele s On. Brouskem, který herecky zraje jak víno. V. Vydra byl obsazen proti svému zažitému komediálnímu typu a svým výkonem ukazuje, že dokáže skvěle ztvárnit i odlišné role. I. Uhlířová se na jevišti trochu ztrácela, marně jsem hledal "tu z Komedie". Hra by snesla pečlivější dramaturgické ošetření a zkrácení, nicméně i v této podobě přinesla nevšední zážitek.
Helena Grégrová 70 %
10.11.2013 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
V rámci dosavadní "töpferovsko-deákovské" umělecké koncepce se každopádně jedná o inscenační klenot na velké scéně DnV. Nepodbízivé, nelaciné, silné téma se zřetelnými podtexty a přesahy, přesvědčivé herecké výkony nevyjímaje. ..kéž by se jednalo o návodný náznak možného východiska ze stále prazvláštněji začarovaného vinohradského (nejen) dramaturgického labyrintu!
Pavel Širmer 60 %
25.9.2013 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá hra plná závažných myšlenek. Text by pro dnešní jeviště přece jen snesl krácení. Záměr režiséra M. Čičváka byl dobrý, ale řešení se neukázalo jednoznačně šťastné. Strohá scéna velké jeviště ještě zvětšila a herci se na něm trochu ztráceli. Chvílemi bylo těžké udržet pozornost. Velká osobní investice O. Brouska. Nepříliš vhodně obsazený V. Vydra se s netypickým úkolem vypořádal pouze částečně. Přestože výsledek inscenace není zcela přesvědčivý, je třeba ocenit prvořadý důraz na sdělení. To je momentálně mezi počiny převážně podbízivého repertoáru DnV úkazem stále vzácnějším.
Jan Pařízek 70 %
20.9.2013 | 927 hodnocení
+ souhlasím
Kvalitní hra s poutavým příběhem, která má i nemalý přesah mimo hlavní děj. Byť inscenace s tématem antisemitismu jsou k vidění poměrně často, tak tuto určitě řadím k těm povedenějším. Pěkně ukazuje, že ač lidé často proklamují otevřenost či nezaujatost, tak ve skrytu duše tomu tak úplně není a když přijde na věc, vše se to hezky promítne. Co je zde trochu ku škodě je větší délka, některé pasáže jsou zbytečné dlouhé a témata se opakují. Též závěrečná scéna mi přišla lehce navíc. Jinak však pochvala za výborný herecký výkon O. Brouska a V. Vydry. Oba mě ve svých rolích přesvědčili.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Teddy 90 %
9.5.2020 | 307 hodnocení
+ souhlasím
Drama hodné pozornosti. Z hereckých výkonů jednoznačně vévodí Ondřej Brousek (již poněkolikáté jsem z jeho herectví unešena) a překvapivě Václav Vydra. (měla jsem jej zafixovaného jako herce komických rolí a zde dokázal, že obsazení proti jeho naturelu bylo dobrou volbou.).
Monty70 80 %
9.5.2020 | 274 hodnocení
+ souhlasím
Andorra, malý státeček kdesi ve střední Evropě. Příběh o netoleranci a nesnášenlivosti ve společnosti. Aktuální v dnešní době. Výborní Brousek, Vydra, Uhlířová, Režnarová. Jen trochu škoda toho závěru hry.
Vladimír Rogalewicz 80 %
9.5.2020 | 819 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
V rámci přehlídky vinohradských her ze streamu během koronavirové karantény působí Andorra jako zjevení. Obdivuji odvahu nasazené této složité hry (ostatně krátká doba uvádění ukázala, že vinohradské publikum o hlubší hry pravděpodobně nestojí). Martin Čičvák ovládl jeviště a vedl účinkující k nadprůměrnému výkonu. Frischova hra nutí k přemýšlení o animozitě všeho druhu a bude ve mně dlouho doznívat. Škoda dramaturgicky nezvládnutého utahaného závěru (jsme dnes už zvyklí na rychlejší tempo než v době vzniku této hry), mohl jsem hru hodnotit ještě výš. (Záznam ze streamu, 8.5.2020)
Studený Čumáček 60 %
8.5.2020 | 430 hodnocení
+ souhlasím
záznam
My Andorru nedáme, radši...no prostě byl jinej
Rozpačitost, to je hlavní pocit z inscenace. Nejde ani tak o režii, té se povedlo vytáhnout z příběhu, který už od konce první třetiny dává vědět jak to skončí, to nejpodstatnější. Scéna se funkčně stává domem, tribunou lidu a jakýmsi soudním řečništěm. Ani herecky nejde o špatný výkon, vynikají O. Brousek a V. Vydra.
Jde mi však o něco jiného. Inscenace se natolik vymyká obvyklé vinohradské dramaturgii, že až vzbuzuje podezření. A i když chápu, že se dívám na časovou konzervu a očima kamer, tak představa co by kdyby dost zlobí.
My Andorru nedáme, radši...no prostě byl jinej
Rozpačitost, to je hlavní pocit z inscenace. Nejde ani tak o režii, té se povedlo vytáhnout z příběhu, který už od konce první třetiny dává vědět jak to skončí, to nejpodstatnější. Scéna se funkčně stává domem, tribunou lidu a jakýmsi soudním řečništěm. Ani herecky nejde o špatný výkon, vynikají O. Brousek a V. Vydra.
Jde mi však o něco jiného. Inscenace se natolik vymyká obvyklé vinohradské dramaturgii, že až vzbuzuje podezření. A i když chápu, že se dívám na časovou konzervu a očima kamer, tak představa co by kdyby dost zlobí.
Romana35 90 %
8.5.2020 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Strhující drama o lidské nesnášenlivosti všeho odlišného. Veliký přesah této hry do současnosti. Vyrovnané herecké výkony, vyzdvihuji zejména Ondřeje Brouska a Václava Vydru. (ten prokázal, že umí zahrát nejen komické role). Divím se, že hra byla uváděna pouze půl roku. Za mě veliký divadelní zážitek.
Zelvous 90 %
27.11.2013 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Snad největší počin nového vedení divadla!Velké dílo!Velice dobrý nápad.Opravdovému divadlu,které zapadá do nové doby,ale ukazuje i tu starší.Mimořádné herecké výkony,skvělá scéna,režie na jedničku a mnoho dalších kladů snadno překryjí ty malé zápory,jež i tato inscenace má. Jsem ráda,že vzniklo konečně něco na způsob dramatického divadla.Celou inscenaci bude člověk vnímat kladněji,pokud jí dobře pochopí.Právě pochopení této inscenace je stěžejní úkol.Každopádně u mě Andorra boduje!Velice doporučuji kvůli té černé ponurosti,hudbě,hereckým výkonům ale i zajímavě promyšleným scénkám!
Jirkan 70 %
25.9.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
25.9. 2013: (75%) Líbí se mi práce M. Čičváka, vše umocňuje výprava, která je hodně symbolická a funkční, vznikla tak řada pěkných divadelních obrazů, to mne bavilo. Herecky to nejlépe zvládla I. Uhlířová, tak bych si představoval práci celého souboru. Někteří hrají trochu víc, než by bylo třeba. Další otázkou je samotný text, jeho obsah a k tomu i možné škrty. Za sebe: viděl jsem konečně z repertoáru "nových" Vinohrad inscenaci, která se snaží něco říct (a o tom by mělo být divadlo). (Překvapila mne prázdnost divadla, prvně se mi stalo, že balkony DNV byly zavřené a sedělo se jen v přízemí.)
Vladimír10 90 %
19.9.2013 | 658 hodnocení
+ souhlasím
Po zhlédnutí tohoto strhujícího představení si musím položit otázku, proč režiséři obsazují Václava Vydru pouze do komediálních rolí? Výkonem v postavě Učitele mě přesvědčil o tom, že je všestranně nadaným hercem, který tragické role zvládá ještě lépe než ty ohrané, komické. Z jeho citlivě podaných replik běžel mráz po zádech a následně se i řinuly slzy do očí. Citlivě odehráli své role též S. Postlerová a I. Uhlířová. Jasný význam ovšem nemají hodiny nad prázdným jevištěm, jež odpočítávají poslední minuty Andriho života, který je stejně o dvacet minut prodloužen závěrečným ohledáváním Židů.
Mora 70 %
12.9.2013 | 153 hodnocení
+ souhlasím
Některé naturalistické scény byly zbytečně polopatické; hodně depresivní, ale herecky vyrovnané představení. Určitě lze doporučit.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.