Divadlo F. X. Šaldy Liberec [Šaldovo divadlo]
<< Liebeřeč | Mezi nebem a zemí >>
David Adjmi
Marie Antoinetta
Premiéra: 27.1.2023 | 2:50
Překlad: Dana Hábová. Dramaturgie: Lenka Chválová. Výprava: David Janošek. Hudba: Vladivojna La Chia. Pohybová spolupráce: Denisa Musilová. Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová.
Karolína Baranová, Ondřej Kolín, Jana Hejret Vojtková, Eliška Jansová, Jakub Albrecht, Filip Jáša, Eva Goldmannová, Jaromír Tlalka, Štěpánka Prýmková...; ze záznamu Stavros Pozidis
Tragikomedie ze soukromí poslední královny Francie s nevyhnutelným koncem, jejíž osud nás přitahuje střetem velkých světodějných událostí s jedním lidským životem. Nelítostný chod dějin vstoupí do života dospívající dívky, aniž by mohla cokoli změnit. Anebo mohla? Ve čtrnácti ji z Rakouska poslali do Francie, aby si vzala korunního prince, v necelých dvaceti se stala francouzskou královnou po boku Ludvíka XVI., dynastii dala čtyři děti. Oslňovala fantastickými kostýmy a výstředními parukami olbřímích rozměrů. Patnáct let žila v nablýskaném přepychu Versailles, než vládu jejího manžela smetla revoluce. Ztratila dvě děti, pokusila se utéct z vězení. Zemřela ve třiceti sedmi. Jaká byla a proč byla potrestána za okázalost celého dvora...?
Volby
Hodnocení (21)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 80 %
8.8.2023 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Režisérka vytvořila energickou, extravagantní a nabíjející inscenaci, která k divákům promlouvá především prostřednictvím představitelky titulní role K. Baranové. Ta přesvědčivě vykreslila strastiplný osud ženy, která si svůj život nevybrala, jen se narodila do známého rodu… Zprvu zpovykané děvče, které postupem času přichází na to, jak to na královském dvoře chodí a že běh dějin zřejmě nedokáže ovlivnit, se v závěru mění v tragickou postavu, jejíž poslední nepatetická promluva dojímá. Jejímu výkonu zdařile sekunduje především infantilně pojatý Ludvík XVI Ondřeje Kolína. Inscenace zaujme i extravagantní scénou, kostýmy stejně tak jako hudbou.
Iva Bryndová 80 %
7.8.2023 | 604 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace J.R.Schmiedtové je výrazná - hudebně, výpravně i herecky, přičemž sází především na skvělý herecký výkon K.Baranové v titulní roli - a výrazně povedená.
Extravagance, zhýralost, povrchnost, konec známého světa a nepochopení nově vznikajícího ze strany titulní hrdinky i jejího muže a jejich okolí provází vynikající první polovinu inscenace: svižnou a hravou, současně efektně vykreslující soukromý život Antoinetty i její lidské problémy na "cizím" dvoře ve vzrůstajícím množství nepřátel. V druhé části inscenace ztrácí na v úvodu nastoleném tempu, dostávají se v ní ke slovu vážnější momenty, nabízí však i efektní katarzní závěr.
Extravagance, zhýralost, povrchnost, konec známého světa a nepochopení nově vznikajícího ze strany titulní hrdinky i jejího muže a jejich okolí provází vynikající první polovinu inscenace: svižnou a hravou, současně efektně vykreslující soukromý život Antoinetty i její lidské problémy na "cizím" dvoře ve vzrůstajícím množství nepřátel. V druhé části inscenace ztrácí na v úvodu nastoleném tempu, dostávají se v ní ke slovu vážnější momenty, nabízí však i efektní katarzní závěr.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JirkaS 90 %
22.3.2024 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Příběh ženy, jež žila a zemřela proto, aby se zapsala do dějin a stala se nesmrtelnou. Pro účely inscenace si tvůrci vystačí jen s několika málo postavami a důraz je kladen spíše na psychologii postav a na ústřední aktéry, což je plně dostačující a pro postupně houstnoucí děj vlastně i ideální. Celá inscenace vyniká ve všech směrech, ať už svou scénografií, křiklavými kostýmy a parukami a dechberoucí hudbou. Herecky pak naprosto dominuje K. Baranová, která perfektně přechází ze znuděné a marnivé paničky do role vězeňkyně v zemi, jíž vládla. Kdyby se to trochu zkrátilo, bylo by to za mě ideální. I tak perfektní zážitek! /17.3.2024 v Táboře/
Ofélie 90 %
12.3.2024 | 20 hodnocení
+ souhlasím
90% za délku, ale 100% za výpravu a herecký výkon hlavní představitelky :))
Čiko 80 %
27.11.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
75%
Za mě trochu zdlouhavý a uštěbetaný začátek, ale slouží následnému ději. Herecky zajímavější mi přišla druhá polovina, ve které je i více napětí.
Rozhodně se mi líbila Karolína Baranová v roli Antoinetty (výborně zvládá proměnu marnivé vládkyně ve vězenkyni v beznaději) a Ondřej Kolín v roli infantilního Ludvíka.
Krásné byly i okázalé kostýmy (v nichž si i skutečná Marie Antoinetta libovala) a scéna Davida Janoška. Kvituji také nápad s ovcemi.
Nádherně demonstrovaný pád z přepychu až na úplné dno. Skoro by se chtělo říct - karma.
Za mě trochu zdlouhavý a uštěbetaný začátek, ale slouží následnému ději. Herecky zajímavější mi přišla druhá polovina, ve které je i více napětí.
Rozhodně se mi líbila Karolína Baranová v roli Antoinetty (výborně zvládá proměnu marnivé vládkyně ve vězenkyni v beznaději) a Ondřej Kolín v roli infantilního Ludvíka.
Krásné byly i okázalé kostýmy (v nichž si i skutečná Marie Antoinetta libovala) a scéna Davida Janoška. Kvituji také nápad s ovcemi.
Nádherně demonstrovaný pád z přepychu až na úplné dno. Skoro by se chtělo říct - karma.
Mirka_divadlo 100 %
21.6.2023 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Tohle a v Liberci? Tak to jsem nečekala, respekt!
Sabina92 100 %
14.5.2023 | 44 hodnocení
+ souhlasím
Naprostá bomba. Z výkonu Karolíny Baranové jsme si sedli na zadek. Úplně nás ohromila. Na závěr hlediště trochu posmrkávalo, měli jsme co dělat, aby nám také neukápla slzička. Skvěle a moderně pojatá scéna, kostýmy, hudba.... Za nás neuvěřitelný zážitek. Duše lidí, kteří zemřeli nebo kteří se ještě nenarodili jako ovce...? Výborný nápad!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.