Divadlo DISK [katedra činoherního divadla]
<< Terorismus | Tři sestry >>
Robert Musil, Ondřej Štefaňák, Martin Satoranský
Törless
Premiéra: 22.9.2017 | 1:10x
Překlad románu: Radovan Charvát. Dramaturgie: Martin Satoranský. Scéna: Vojtěch Hanyš, Ondřej Štefaňák. Kostýmy: Vojtěch Hanyš. Hudba: Edgar Schwarz. Choreografie: Tereza Sikorová, Tomáš Moravanský. Režie: Ondřej Štefaňák.
Poslední uvedení: červen 2018.
Poslední uvedení: červen 2018.
Vladimír Pokorný, Filip Březina, Kryštof Bartoš, Vojtěch Vodochodský, Denisa Barešová, David Kozák, Jindřiška Dudziaková, Magdalena Kuntová, Anna Peřinová
Původní dramatizace románové prvotiny rakouského autora Roberta Musila „Zmatky chovance Törlesse“. Dospívání na elitní škole mezi nejlepšími z nejlepších není žádná legrace. Zvlášť když se chcete stát NĚKÝM. I zdánlivě nevinná hra se tu může změnit v krutý boj o přežití. Jak vyhrát, když nejsou žádná pravidla? Mláďata v tekuté společnosti hledají pevnou půdu pod nohama. Kdo přežije...?
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (24)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 70 %
7.12.2018 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Mám poznamenáno hodnocení, z něhož plyne, že mě toto zpracování zaujalo více než Synáčci. Ovšem už vůbec netuším proč a vzhledem k tomu, že je inscenace po derniéře, už je to jedno.
Lukáš Holubec 70 %
6.12.2017 | 747 hodnocení
+ souhlasím
Pro končící ročník katedry činoherního divadla ideálně zvolený text. Bílá, sterilní scéna věrohodně navozuje atmosféru uniformovaného školství a internátu. Z předlohy se podařilo zachytit to nejdůležitější, což jsou dle mě neustálé pochyby ústřední postavy o přizpůsobení se, loajalitě, poslušnosti, přínosu vzdělání, které Törlesse trápí. Vladimír Pokorný zvládl nejistou povahu ztvárnit přesvědčivě a svůj působivý výkon podtrhl důvěryhodným závěrečným monologem. I ostatní účinkující zvládli své postavy víceméně bez problémů, čemuž pomohla jistá a spolehlivá souhra, a tedy dobrá práce režiséra.
Pavel Širmer 60 %
13.10.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Adaptace Musilova románu. Stejné kostýmy herců odkazovaly k uniformám ve vzdělávacím ústavu. Poměrně dlouhá úvodní expozice byla řešena (nyní hojně užívaným) stylem, který je možné shrnout jako vyprávění více hlasy oživené pohyby a drobnými akcemi. Postupně převládly dialogy. Režisér se vyhnul obscénním výjevům, zůstalo u náznaků, byl podtržen vnitřní smysl situací a současné rysy tématu. Ústřední čtveřice své postavy adekvátně rozehrála, V. Vodochodský působil méně bezprostředně než zbylí tři. Finální monolog Törlesse se v této podobě neukázal jako dostatečně výrazný závěr.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Guildenstern 50 %
17.11.2017 | 468 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě osobně spíše nevzrušivá dramatizace... uplynulo to celkem rychle a nezanechalo výraznější pocit znepokojení. Zvláště závěr šel hodně do prázdna. Líbil se mi V. Vodochodský a F. Březina, dámská část bohužel neměla až takový prostor vyniknout.
Simon87 80 %
9.10.2017 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé a netradiční uchopení. Zvláště v DISKu docela zjevení. Prostý příběh, který je zpracovány zvláštní scénickou formou, kde postavy vznikají přímo na jevišti. Jednoduchá scéna, díky níž se dostáváme až na samou podstatu věci. Zanechává velice hořký dojem. Herecky zvládnuté, pro mě nejvýraznější Filip Březina v roli Basiniho, jehož podání oběti násilí je velice věrohodné, až hrůzunahánějící.
J.anek 50 %
8.10.2017 | 514 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Režisér tak trochu vykrádá Rituální vraždu George Mastromase. Jenže to, co Svozilovi fungovalo, tady tak nějak nefunguje. Celek se rozpadá, některé situace vyznívají rozpačitě, do ztracena, podivně sterilně. Jediný, kdo drží postavu, je Kryštof Bartoš. Všichni ostatní jsou... Kdo vlastně? Törless? Je to zmatek. A co chtějí říct? Že je šikana fuj? Tak fajn, ale to už jsem tak nějak věděl. Běžte raději do Vily Štvanice na Synáčky - ti mají hlavu a patu.
Teufel 60 %
26.9.2017 | 78 hodnocení
+ souhlasím
První polovina je trochu vleklá, atmosféru chlapeckého internátu se v ní podařilo navodit, i když ne na 100%. Při vší genderové korektnosti by asi osazenstvo mělo být pouze pánské protože druhá půle je vlastně dost fyzická a realistická. Pro mě byl chvilku v postavách trochu zmatek, protože jsem nepostřehl okamžik přechodu od vyprávění do akce. Nebyl jsem si tudíž nějakou dobu jist, jak je do věci zapletena hlavní postava. Druhá půle je spádná a jde k věci. Inscenace má zřetelný potenciál a umí zanechat dojem.
Patrik2709 70 %
25.9.2017 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Tema sikany a s nou suvisiacej zloby je zial chronicky aktualna a moze byt len prinosom ked sa sklonuje aj na divadelnych doskach. Text hoden zamyslenia, pozoruhodna rezia, niekolko priam az mrazivych okamihov, snad uz obvykla energia a 'drive' ucinkujucich studentov v kombinacii s ich exaktnou disciplinou na javisku tvoria dielo, ktore rozhodne stoji za vzhliadnutie. Napriek pomerne vyvazenym hereckym vykonom ma velmi slubnu karieru podla mna pred sebou Krystof Bartos. Jeho interpretacia na prvy pohlad nenapadneho, avsak mimoriadne cynického az kruteho Beineberga bola viac nez presvedciva.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.