Činoherní klub
<< Ivanov | Koza aneb Kdo je Sylvie? >>
Joe Orton
Klíčovou dírkou
Premiéra: 30.10.2013 | 2:15
Překlad: Michael Žantovský. Dramaturgie: Roman Císař, Vladimír Procházka. Výprava: Kamila Polívková. Hudba: Ondřej Brousek a citace. Režie: Martin Čičvák.
Poslední uvedení: červen 2015.
Poslední uvedení: červen 2015.
Komedie plná bláznivých záměn a převleků, s prvky situační frašky i černé grotesky, která kdysi odvážně narušila společenská tabu. Na psychiatrické klinice se lékař pokusí o manželskou nevěru s adeptkou na místo sekretářky. Nikterak výjimečná situace se následně zvrtne v sérii neuvěřitelných nedorozumění, všichni zúčastnění projdou doslova očistcem a dozvědí se o sobě více, než si vůbec dokáží představit...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
59 %
Uživatelé
59 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 50 %
Jiří Koula 80 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Landa 60 %
Pavel Širmer 60 %
Jan Pařízek 70 %
Johana Hovorková 30 %
Lukáš Holubec 50 %
Jiří Koula 80 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Landa 60 %
Pavel Širmer 60 %
Jan Pařízek 70 %
Johana Hovorková 30 %
Volby
Hodnocení (38)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 80 %
17.3.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
75% Hustokrutopřísnej meganářez! Nevím, na čem tvůrčí tým během přípravy této inscenace ujížděl, ale vidět něco takového v Činoherním klubu je opravdu osvěžující.
Helena Grégrová 60 %
17.1.2014 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
Ústy postavy Heleny Růžičkové z filmu Dívka na koštěti se mi bezprostředně po zhlédnutí zachtělo zvolat: "Konečně poctivej blázinec!". Přiznávám, že mi chvilku trvalo přistoupit na záměrnou všeobjímající naddimenzovanost (tleskám zejména výstižnému scénografickému nápadu K. Polívkové), nakonec jsem jí ale podlehla a docela příjemně se pobavila.
Jiří Landa 60 %
7.1.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Režijní uchopení Ortonovy černé komedie nepovažuji za šťastné. Jakoby se M. Čičvák nemohl rozhodnout, zda ji bude inscenovat jako psychothriller či jako klasickou komedii. Tento fakt byl zřejmý hlavně v první části, jež po zhlédnutí vzbuzuje rozpaky. Část druhá se nesla ve svěžejším duchu, režie nechávala do inscenace proniknout i humor, což po hodince nevzrušivého představení působilo blahodárně. Herci sloužili koncepci bez výhrad, o vrchol večera se postaral typově nejpřesněji obsazený M. Dadák. Skvělý scénický nápad K. Polívkové, neadekvátní hudba O. Brouska působila spíš rušivě.
Pavel Širmer 60 %
8.11.2013 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Vtipná hra, v níž kdysi autor nahlédl pod povrch zdánlivé společenské a sexuální spořádanosti a mistrně se vysmál pokrytectví a přetvářce. Když se M. Čičvák chopí komedie, nemusí to být špatné, ale publikum se obvykle zvlášť nezasměje. Inscenace zaujme snahou o smysluplnou aktualizaci, obohacením originálními posuny a zajímavým překvapením na konci. Textovými redukcemi však utrpěla zábavnost komedie, zbytečně byly oslabeny ironické podtexty, diváci neuslyší mnoho skvělých a zdařile přeložených Ortonových výroků. Herci posloužili koncepci zdatně. Osobně si raději čtu v původní verzi.
Jan Pařízek 70 %
31.10.2013 | 931 hodnocení
+ souhlasím
První část mi přišla slabší, občas jsem se zasmál, ale místy to také trochu drhlo. Nemělo to pořádný spád a energii, která by mě více upoutala. Nicméně v druhé polovině tato hra nabrala svěží dech a zvýšila tempo. Bavil jsem se pak skoro neustále a již si to plně užíval. Humor zde není pouze na úrovni jednoduché frašky, ale přináší přeci jen o něco více, jistý nadhled do, ve své době, puritánského světa. Z herců nezklamal nikdo, naopak bych chtěl vyzdvihnout M. Dadáka, J. Hájka a M. Fingera za jejich skvělé výkony. Celkově o trochu lepších 70%.
Johana Hovorková 30 %
18.12.2014 | 87 hodnocení
Takovéto zpracování jinak velmi dobré komedie mě velmi zklamalo. Celkový dojem je bohužel velmi ovlivněn tím, že herci s výjimkou Matěje Dadáka na představení (18. 12. 2014) naprosto nezvládali text, celou první polovinu se pletli a ač se snažili improvizovat, bylo to poznat. Také hudba dost ruší. Oceňuji hlavně minimalistickou scénu, která slouží skvěle.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Tereza.beranova15 70 %
20.1.2015 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Je to bizarní, ale dobré. Kdo je vlastně blázen?
Vladimír10 40 %
23.10.2014 | 664 hodnocení
+ souhlasím
Text je moderní obdobou Feydeauových či Moliérových komedií. Ovšem zde je vše na úplně jiném levelu. Muži i ženy si prohazují své společenské role v situacích tak vzdálených od reálného života, že to snad ani sám autor nemohl myslet vážně. Každý aktér se ocitne na jevišti alespoň jednou jenom ve spodním prádle. Ale někdy ani to ne! Pokud by se to stalo pouze náhodou, pak bych to považoval za selhání jednotlivce, ale aby mezi šesti postavami bylo šest perverzníků je vážně moc. Chápu, že se jedná o hru z psychiatrické léčebny, ale žádný blázen není tak bláznivý jako tato Čičvákova inscenace.
Eviik 70 %
19.4.2014 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Hodně praštěná komedie plná divokých zvratů. Asi to nemusí sednout každému, ale já se bavila královsky. Jedničku s hvězdičkou dávám za geniálně jednoduchou scénu.
Ramgad 50 %
23.3.2014 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Z této "taškařice" jsem byla poněkud rozpačitá, dá se říci, že až trochu urážela mou diváckou inteligenci.
Šimon Slavík 70 %
12.2.2014 | 33 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hluboce satirická kritika směrem k divadelním recenzentům, teoretikům a akademikům se Ortonovi v 60. let nadmíru povedla. A zůstává vtipná dodnes, jen v čase experimentálního divadla vyznívá trochu naprázdno. Stejně tak jako rozhodnutí Činoheráku ponechat policistu "britského patriota" mluvit francouzským přízvukem, to je trochu ztraceno v překladu... Jinak však inscenace splňuje, co má - je vtipná, skvěle zahraná (Finger a Míčová jako obvykle skvělí), doplněná hudebními prvky a tradičně bezchybnou scénou Kamily Polívkové. S patřičným smyslem pro humor se nudit nebudete, ale nic moc nezůstane.
EvelineS 70 %
12.1.2014 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Jedním slovem "úlet", v co nejpozitivnějším slova smyslu...
Monulinka 80 %
10.1.2014 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Vzhledem k místním komentářům jsem nečekala, že se budu bavit až takhle výborně! Líbila se mi i první polovina, výborné herecké výkony (především zaujme dikce J. Hájka, tradičně dobrý M. Finger a G. Míčová, přízvuk M. Dadáka). Vyřešení scény už tady bylo chváleno dost :) Několik geniálních momentů a hlášek (i když někdy dobře ukrytých) mě rozhodně nalákají jít znovu. Jediné, co bych vytkla, je ten zbytečný konec, klidně bych hru utla o 5 minut dřív s krásně absurdním otevřeným koncem...
Národosolsobě 70 %
7.1.2014 | 336 hodnocení
+ souhlasím
To je tedy pekelná hříčka! Vlastně takový vychýlený Feydeau, takže hotový div, že pocit trapnosti se dostaví jen párkrát. Je to z velké části zásluha herců, vidět G. Míčovou znova v akci je potěšení, to samé platí o zbytku Komedie crew i Janu Hájkovi. Jiří Černý sdílí s občas-trochu-přes-čáru Ivetou Jiříčkovou zálibu v poněkud otravném opakovani gest a posunků, jinak není co vytknout. Sladce ilustrativní hudba, trochu připomene Růžového pantera. Dobrá práce s úspornou scénografií.
Furciferka 30 %
6.1.2014 | 264 hodnocení
+ souhlasím
Tak takhle nějak si představuju, že vypadá repertoár divadel R. Brzbohatého či P. Trávníčka. Snad s tím rozdílem, že tohle bylo z velké části setsakramentsky dobře obsazeno.
Nutno dodat, že moje hodnocení se vztahuje pouze k první polovině představení. O přestávce jsem to vzdala.
Nutno dodat, že moje hodnocení se vztahuje pouze k první polovině představení. O přestávce jsem to vzdala.
Nikki123 0 %
21.12.2013 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Nechápu jak tuto kravinu vůbec můžou hrát v Činoherním klubu. Vyhrála jsem na tuto inscenaci lístky zdarma, jinak bych na ní nešla. A to, že to bylo už dva měsíce po premiéře o tom něco vypovídá. Zařekla jsem se, že už na inscenaci od Čičváka nepůjdu, témata a zpracování jeho her se nelíbí. Ale porušila jsem to, což se mi vymstilo. Po této zkušenosti na žádnou hru od něj rozhodně nepůjdu.
Guildenstern 30 %
21.12.2013 | 468 hodnocení
+ souhlasím
Zřejmě tu má velký vliv na hodnocení uživatelů fakt, že inscenovaný text je zajímavý a nenechá nás ani dnes chladnými. Podle mě si na něm ale režisér Čičvák dost vylámal zuby. Komika první půlky je úplně zabitá, gagy jsou potlačeny a vtip vyplývá napovrch jaksi mezi řádky. Upřímně řečeno dost jsem ji protrpěl. V druhé půli se náhled na věc trochu mění, ale mícháním různých přístupů je z toho celkem slušný guláš. Vedení herců mě vesměs iritovalo, nejvíce pak přehrávající I. Jiříčková. Asi nám jejich sbírka ocenění a věhlas činoheráku nedovoluje přiznat, že je to vlastně celkem průser.
Podusak 80 %
15.11.2013 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Výborná komedie, perfektně sehrané, skvělé dialogy.
Když po všech těch vršících se absurditách a chaosu začli zpívat "The lion sleeps tonight", tak mě to totálně odbouralo a brečel jsem smíchy:-)
Doporučuju!
Když po všech těch vršících se absurditách a chaosu začli zpívat "The lion sleeps tonight", tak mě to totálně odbouralo a brečel jsem smíchy:-)
Doporučuju!
Vladimír Rogalewicz 80 %
14.11.2013 | 825 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Herecky výtečně zvládnutá, režijně přesto nepatrně nedotažená fraška z konce 60. let. Nejzábavnější je představovat si, jaké pozdvižení tehdy muselo každé představení vyvolat. Dnes už nás taková hra nešokuje, Orton však dokáže velice přesně mířit na pokrytectví a přetvářku všech vrstev společnosti. Výtečná scéna.
Janis 70 %
2.11.2013 | 297 hodnocení
+ souhlasím
65%
"Nový" Činoherní klub bez tradičních hvězd, naopak s programově jiným souborem (zde herecky vynikajícím) a jiným - expresivním, divokým, vášnivým, provokativním kusem.
Jen mi k tomu nesedělo zpracování, jež původní vyzývavost a sžíravou břitkost hry (tu zjevně podporuje vážně míněná, dramatická hudba první části, stejně jako symbolická, psýchu-společnosti-analyzující scéna) postupně utlumuje, otupuje až k fraškoidnímu, křečovitému závěrečnému extempore. Jako by původní komedie byla jen kulisa pro režisérovu vlastní projekci.
Chyběla mi jasná katarze. Cením herectví, na ČK skvělou scénu.
"Nový" Činoherní klub bez tradičních hvězd, naopak s programově jiným souborem (zde herecky vynikajícím) a jiným - expresivním, divokým, vášnivým, provokativním kusem.
Jen mi k tomu nesedělo zpracování, jež původní vyzývavost a sžíravou břitkost hry (tu zjevně podporuje vážně míněná, dramatická hudba první části, stejně jako symbolická, psýchu-společnosti-analyzující scéna) postupně utlumuje, otupuje až k fraškoidnímu, křečovitému závěrečnému extempore. Jako by původní komedie byla jen kulisa pro režisérovu vlastní projekci.
Chyběla mi jasná katarze. Cením herectví, na ČK skvělou scénu.
Jirkan 80 %
1.11.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
31.10. 2013: Fraška plná absurdit na témata, která některým nemusí být příjemná (a chápu, že to ve své době vyvolalo trochu rozruch), ale věděl jsem co mne čeká a... bavil jsem se! Obsazení se vydařilo. M. Finger hraje s určitou suchostí a vážností, to komiku ještě podtrhuje. G. Míčová vydá neuvěřitelné množství energie. Byla by škoda nepochválit i ostatní, ale není tu tolik prostoru. Lví podíl na fungování inscenace má scéna K. Polívkové a M. Čičvák toho dobře využívá. Fraška je řemeslně náročná, režie navíc míchá koktejl s prvky grotesky, dramatu, hororu... Ono si to ještě všechno sedne.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.