Z tiskových konferencí

Sardinky a laskonka
vydáno: 20.2.2013
Pod názvem „sardinky a laskonka“ se ukrývá jedna z abonentních řad pro diváky Divadla Husa na provázku. Označení může napovědět, že obsahuje tituly komornějšího rázu a něco navíc k tomu. Pojmenování předplatitelské řady se nyní náramně hodí také pro pražskou přehlídku komorních inscenací Divadla Husa na provázku, které obnovuje tradici svých spanilých divadelních jízd do Prahy: na legendární Baráčnickou rychtu na Malé Straně. Tak jako kdysi - před lety. Pražští diváci tak inscenace Provázku mohou vidět nejen, jak je to obvyklé, v Divadle Archa, ale letos na jaře i v prostoru méně známém, zato se silným geniem loci. Totiž Baráčnická či Všebaráčnická rychta – mimo jiných legendárních událostí – zažila první hostování „pošetilých“ divadelníků z Provázku, kteří chtěli změnit tvář českého divadla, v Praze (v únoru 1975). Bylo narváno, Karel Gott se údajně tehdy do sálu probojoval oknem... Při první přehlídce zde Divadlo na provázku uvedlo Commedii dell´arte (v režii Petra Scherhaufera), dále Alenku v říši divů za zrcadlem režisérky Evy Tálské, Polívkovu klauniádu Pépe a Uhdeho scénický přepis Páralovy Profesionální ženy v režii Zdeňka Pospíšila. V lednu 2012 se tu odehrála repríza inscenace Havlovy hry Prase, tedy krátce po autorově úmrtí.

„Baráčnická rychta na Malé Straně se stala pro Husu na provázku mýtickým místem. Přestože spanilé jízdy (tak jsme si tyto své pražské přehlídky interně pojmenovali) se pak přesunuly do jiných sálů, například do sálu hotelu Tichý na Žižkově, do Žižkovského divadla nebo Junior klubu Na Chmelnici, a ačkoli dnes je naším hlavním pražským „domovem“ Divadlo Archa, vystoupení v Baráčnické rychtě je a bude vždy návratem na místo první kouzelné lásky...,“ vyznává se dramaturg a herec Petr Oslzlý.

Vladimír Morávek
Vladimír Morávek


Vladimír Morávek, současný umělecký šéf Divadla Husa na provázku, říká: „Ty stěny hodně pamatují. Od jara 2013 bychom chtěli na tuto tradici navázat prostřednictvím přehlídky komorních inscenací našeho divadla. Nazvali jsme ji Sardinky a laskonka, protože spojuje divadelní chutě vskutku nečekané a vytříbené. Vybrali jsme pro vás čtyři inscenace, které nejen, že se do Rychty vejdou, protože se na Provázku hrají v podobném prostoru, ale hlavně jsou to inscenace pro gurmány, fajnšmekry a zvědavce. Pro neposedné duchy a objevitelská srdce. Kdo neodolá laskonce, dotkne se krásy. Kdo si dopřeje sardinku, snad prý jednou najde pravdu...“

Jestlipak uhodnete, kdo inicioval návrat na slavné místo činu? „Byl to Miroslav Donutil, on je tím garantem a přímluvcem, aby se to stalo,“ usmívá se Vladimír Morávek. „Dnes už je jinde, ale jeho srdce stále patří Provázku. Mimochodem, ačkoli nelze vstoupit do téže řeky, Miroslav Donutil se rozhodl vrátit na Provázek, alespoň pro jednu inscenaci; ztvární roli Salieriho v mé inscenaci hry Amadeus, bude jezdit do Brna, abychom sdělovali národu, jak vypadá Amadeus v režii Vladimíra Morávka, když jinde vám to bylo upřeno.“

Divadlo Husa na provázku do Baráčnické rychty přiveze Tichého Tarzana (4. března) v režii Anny Petrželkové a s jedinečnou Ivanou Hloužkovou v neobvyklé roli, za niž je v tuto chvíli nominována na obě prestižní české divadelní ceny. 28. března se pak představí inscenace Baletky, kterou provází divácký zájem už mnoho sezon. Autorský recitál Jana Budaře v režii Vladimíra Morávka nazvaný poněkud sáhodlouze, leč výstižně Proměna aneb Budař už zase hoří, Buršová se na to dívá - tu a tam se ho zatouží dotknout, ale netroufne si můžete v Baráčnické rychtě navštívit 18. dubna. Minipřehlídku uzavře 24. května inscenační črta „punkové hry“ mladého autora Ondřeje Novotného To léto v režii Jana Mikuláška. Jde o vítězný text Ceny Konstantina Trepleva (taková soutěž, co ji vypisuje Provázek všem dramatickým básníkům české země ku cti a chvále).
„Oni píšou, jsou možná i úspěšní v dramatických soutěžích, ale nikdo je nechce hrát,“ glosuje Vladimír Morávek a dodává: „Věříme, že celá tahle minipřehlídka je začátkem naší aktivity v těchto zdech, i když je to technicky nepohodlné. Popereme se s tím, tak jako kdysi naši předchůdci.“

Vladimír Morávek
Vladimír Morávek


Plány Divadla Husa na provázku samozřejmě míří i k Arše, kde v dubnu bude uveden další tematizovaný blok představení, tentokrát z cyklu ČAPEK NA PROVÁZKU. Vladimír Morávek k tomu poznamenal: „Režiséři Pitínský, Mikulášek, Jelínek a já jsme se rozhodli ve svých inscenacích podat zprávu, že Čapek zasloužil se o tuto zem. Zdá se nám, že Čapek je v tuto chvíli zaprášeným klasikem ve skříni, kdy každý říká, je to hezké, ale hrát se to nedá. My si to nemyslíme, právě jeho myšlenky potřebujeme slyšet.“

Několikadenní program potrvá od 19. do 23. dubna, přehlídka počítá s pražskými premiérami DášeňkyZe života hmyzu - Oh! Jaká podívaná!, jednotlivě nebo v jeden den v souborném několikahodinovém vydání. Nebudou chybět ani reprízy inscenací Trapná mukaHordubal. Jak dobře znáte z předchozích běsnivých akcí Divadla Husa na provázku v pražském Divadle Archa, nečekejte pouhé „naskladnění“ inscenací, ale souborný program s magickou atmosférou a k tomu i nějaká ta zajímavá intermezza či diskuse nad dílem Karla Čapka.

-mys-
[foto: Michal Novák]