Z tiskových konferencí

Michal Kern v monodramatu Váňa
vydáno: 14.11.2024
Spolek Didi.art (DI voké DI vadlo), založený před dvěma lety režisérkou Dianou Šoltýsovou, ve spolupráci s Divadlem v Řeznické uvede v české premiéře hru Váňa  britského dramatika Simona Stephense. Monodrama na motivy známého Čechovova dramatu (komedie?) Strýček Váňa  budou moci diváci vidět poprvé 15. ledna 2025. Hit londýnského jeviště, ve kterém exceluje herec Adrew Scott, nabídne herecký koncert Michala Kerna, který se během sedmdesáti pěti minut promění do všech postav, které originální Čechovova hra předepisuje.


Text Simona Stephense nabízí nesčetné množství výkladu. Dotýká se témat odcizení, environmentálních problémů, pocitu samoty nebo hledání smyslu života. Zároveň příběh nabídne téma nenaplněné lásky, která má schopnost univerzálně oslovit diváky napříč generacemi.
„Každý si v této hře může najít své – je o různých životních etapách. Vybrali jsme si tento text, protože nás hluboce zasáhla jeho nadčasovost a hloubka. Velkou výzvou bylo obsazení a já jsem nesmírně ráda, že volba padla na držitele Českého lva, neskutečně talentovaného Michala Kerna. Věřím, že mu tato příležitost nabídne jedinečnou možnost ukázat celé spektrum jeho hereckého umění a vytvořit životní roli, která dokáže skutečně zasáhnout publikum,“ vysvětluje režisérka Diana Šoltýsová.
Michal Kern k tomu doplnil: „Máme v rukou nádherný materiál, který je nabitý ryzími emocemi, nadčasovým propletencem vztahů a tužeb jednotlivých postav. Já osobně mám k dispozici úžasně barevné a mnohovrstevnaté charaktery, které můžeme odhalit až na dřeň. Spolupráce s Dianou, známe se od školy, je splněným snem, velmi mi konvenuje její režijní způsob práce, její neutuchající vášeň pro divadlo a tým profesionálů, kterými se obklopuje.“


Diana Šoltýsová, současný výrazný režisérský talent, zaměřená především na silné ženské hrdinky (Hana, Vyhnání Gerty Schnirch, Její pastorkyňa, Krvavá svatba, Máma říkala, že bych neměla) tentokrát udělala drobný úkrok ze své tradiční dramaturgické linky. Touha přenést výsostně aktuální téma věčné lidské nejistoty a pochyb na české jeviště ale prý byla příliš velká. :) Váňa má být inscenace plná paradoxů, humoru i temných míst a je obrovskou hereckou výzvou, kterou si Michal Kern, již oceněný Českým lvem za titulní roli v dramatu Arvéd, nesporně zaslouží. Šoltýsové se podařilo dát opět dohromady silný tvůrčí tým a skvělý text podtržený perfektním překladem Zuzany Joskové. Váňa je titul, který v Čechách v současnosti nemá obdoby. Dává možnost vrátit se k silnému, na slovu založenému herectví, ale zároveň diváka neubíjí. Týká se každého z nás, ale neobsahuje klišé. Čechovovo dnes tolik aktuální téma „zbytečného člověka“ ve Váňovi rezonuje nebývalou silou i po více než sto letech. Lidé a jejich duše jako by se zasekli v bezčasí. Je to čas, co nám chybí, víc čerstvého vzduchu, méně informací? Je v tom křehkost, zranitelnost, nejistota nebo přílišná změkčilost, nechuť čelit problémům? Váňa nenabízí jednoznačné odpovědi. Ale rozhodně vás donutí o nich přemýšlet...

Michal Kern ztvární osm postav ze Strýčka Váni najednou (ze zkoušky inscenace)
Michal Kern ztvární osm postav ze Strýčka Váni najednou (3x foto ze zkoušky inscenace)


„Postavy se v tomto monodramatu různě potkávají, odcházejí, v jednom momentu jsou přítomné na jevišti vlastně všechny…,“ naznačuje Diana Šoltýsová. „A nemyslím si, že jsem uhnula ze své cesty, vždyť v původním Čechovovi jsou čtyři výrazné ženské postavy: Jelena, která se proměňuje ve femme fatale, Soňa v plachou puberťačku, Marina, stará bodrá žena s jasným názorem, pak je tam Vojnická, matka Váni, která už druhým rokem bojuje se závislostí na prášcích… Témata ve hře obsažená silně rezonují se současností a zhuštěná forma hry je koncentruje v intenzitě řekněme až brutální. To vše v hávu nesmírné křehkosti. Křehkost je ostatně propojující téma, motiv i naše scénograficko-režijní metoda…“

režisérka Diana Šoltýsová
režisérka Diana Šoltýsová


Hra Váňa směřuje k silné výpovědi o současné společnosti, ať už z hlediska osobní frustrace, ekologické krize nebo sociální nerovnosti. Naděje, touha, hledání životního směru a potenciálního cíle, to vše prostupuje hrou v propracovaném balení, které je čechovovským hrám tak blízké. Komika mísící se s tragikou v jeden moment a silné postavy plné protikladů jsou pozoruhodnou hereckou příležitostí. Pro herce - chameleóna. :) Simon Stephens je navíc autor velmi zručný, se schopností připravit divácky velmi atraktivní látku. Důkazem toho jsou jeho hry Podivný případ se psem nebo Punk rock, ze kterých se staly celosvětové hity.

Pozorný divák jistě už ví, že Divadlo v Řeznické právě vstupuje do nové etapy své existence. Dosavadní dlouholetá úspěšná ředitelka Yvetta Srbová, která vybudovala silnou značku „velkého divadla na malé scéně“, na niž přivedla spoustu hereckých osobností a která se stala místem českých premiér mnoha pozoruhodných komorních her, se rozhodla předat žezlo mladším kolegům. Tandemově Divadlo v Řeznické povedou Lukáš Pečenka a Jiří Š. Hájek. Oba se podepíšou i pod režie dvou inscenací chystaných pro příští rok.

Lukáš Pečenka, Jiří Š. Hájek
vedení Divadla v Řeznické přebírají Lukáš Pečenka (ředitel divadla) a Jiří Š. Hájek (umělecký šéf)


„Převzali jsme divadlo již v červnu, oficiálně začínáme od ledna 2025. Do této chvíle jsem tady párkrát režíroval (Eleanor, S prezidentem v divočině, NordOst, Scott a Hem, Midsummer - pozn. red.), mám rád tento prostor, v němž témata komunikují s divákem velice nablízko, mám rád naše publikum, které sem chodí. My bychom mu rádi nabídli to, na co je zvyklé, plus nějaká zpestření…,“ říká Lukáš Pečenka a dodává: „Podstatný je pro nás fokus na herecký výkon, i proto na začátek právě Váňa a Michal Kern. Nehodláme tady režírovat jenom my dva, naším záměrem je vytvořit jakousi uměleckou skupinu, i když soubor tady mít nebudeme, to by ani z různých důvodů nešlo. Divadlo v Řeznické určitě zůstane místem, kde můžete poznávat zajímavé texty.“

Michal Kern na tiskovém setkání v Divadle v Řeznické
Michal Kern na tiskovém setkání v Divadle v Řeznické


„Dalším z našich cílů je přivést do Řeznické i mladší publikum,“ doplňuje Jiří Š. Hájek. „Jinak směr je jasný: posouvat se k autentickým látkám, které rezonují se současností. Chceme předkládat věci, které půjdou zevnitř, skrze autorský osobnostní přístup. Budeme hledat dejme tomu nové formy, ne však explicitně, hry a inscenace si o ně musí říct. Nechceme dělat formální divadlo, ale obsahové. Váňa v koprodukci s Didi.artem je pro to ideální start.“

zpracoval + foto: Michal Novák