Rozhovor

Doba nás nutí k nepříjemným kompromisům
vydáno: 12.3.2021, Jiří Landa
foto: Daniel Šeiner (profilové foto)
S hercem a uměleckým šéfem činohry Městského divadla v Mostě Jiřím Rumpíkem jsme si povídali především o současné pandemické situaci, která doslova paralyzovala celý divadelní svět. „Nehrajeme, nicméně zkoušíme nové tituly a současně takzvaně ,oprašujeme´ již nazkoušené inscenace. Vzhledem k tomu, že máme na repertoáru v tuto chvíli devatenáct inscenací, je stále co dělat,“ prozradil mi v úvodu našeho povídání.

Takže nové inscenace zkoušíte podle plánu?
Ano. Naší snahou bylo a je zachovat základní strukturu dramaturgického plánu tak, abychom dostáli našim závazkům vůči tvůrcům inscenací a abychom zrušením očekávaného titulu nezklamali předplatitele a další diváky. Takový byl záměr, s nímž jsme v červnu 2020 schvalovali dramaturgický plán na sezonu 2021. V našem divadle máme totiž sezony roční, fiskální, kdy na rozdíl od většiny divadel začínáme sezonu v lednu a končíme v prosinci. Přesto jsme k operativním změnám, vzhledem k nastalým okolnostem, museli přistoupit. Oficiální premiéry před diváky se zatím nedočkaly tři nazkoušené inscenace, a to Mirákl v Andalusii, Světáci, Dobrý proti severáku. Další inscenace Lotrando a Zubejda byla uvedena pouze jednou v předpremiéře, a dvě inscenace Králova řečHost měly pár repríz. Zkoušení v době „covidové“ sice probíhalo za zvýšených hygienických podmínek a omezení, ale možná i proto se nám podařilo zatím všechny inscenace dozkoušet včas a bez vážných problémů. V současné době jsme zahájili zkoušení Gogolových Hráčů s premiérou naplánovanou na 23. dubna 2021.

Jak nyní komunikujete s diváky?
Převážně prostřednictvím sociálních sítí - na facebookových stránkách, divadelním Instagramu nebo YouTube. Členové činohry pravidelně zdraví diváky formou krátkých videí z aktuálního dění na jevišti – například pozdravy z opakovacích zkoušek či ze zkoušení nových inscenací. Diváci měli možnost si na našich platformách v době nouzového stavu otestovat znalosti mosteckého divadla formou vtipných kvízů, které pro ně připravili členové činohry. V době adventu bylo pro diváky připraveno scénické čtení na pokračování, které se setkalo s velkým ohlasem. V podobných aktivitách hodláme pokračovat a pokusíme se naše fanoušky a diváky udržet v dobré a pozitivní náladě.

Městské divadlo v Mostě - Ostře sledované vlaky (foto: Tomáš Branda)
Městské divadlo v Mostě - Ostře sledované vlaky (foto: Tomáš Branda)


Při jaké kapacitě diváků v hledišti byste byli schopni a ochotni začít hrát?
Naše Velká scéna má kapacitu pět set diváků, takže zde je pro nás reálné hrát pro polovinu hlediště. Na Komorní scéně a Aréně je padesátiprocentní obsazenost už na hranici jakékoli rentability, nicméně jsme připraveni hrát i zde. Důležité je, abychom hrát mohli.

Budete rušit některé plánované premiéry?
Některé tituly sezony 2021, Čapkovo Jak se dělá divadlo a Simonovy Jakeovy ženy, jsme se nakonec rozhodli přesunout do následující sezony 2022, ale divákům jsme je nahradili premiérami dosud nezveřejněných titulů ze sezony 2020. Další plánovaná inscenace Pratchettova Maškaráda čili Fantom opery byla také odložena z čistě produkčních důvodů. Plánujeme ji realizovat pouze na naší Velké scéně, s využitím všech technických vymožeností divadla, především obou točen, a byla by tak nepřenosná do exteriéru, na který v letních měsících spoléháme. Nahrazena tak bude hrou D´Artagnan, která se do Mostu vrátí po dvaceti sedmi letech. Stejně jako tehdy v režii Milana Schejbala. Měla by mít premiéru v červnu na naší letní scéně na hradě Hněvíně. Podobně byla o rok odložena pohádka Boženy Němcové Čertův švagr. Z toho důvodu, že tento titul je zaměřený na rodiny s dětmi a především školní mládež, která se do divadla zřejmě do konce roku nepodívá. Místo pohádky bude v režii Zbyňka Srby obnovena a pro exteriér upravena inscenace Golem, kterou bychom chtěli na Hněvíně hrát na podzim.

Rozloučíte se s některými inscenacemi na repertoáru bez derniéry?
Jako repertoárové divadlo s malou skupinou předplatitelů si držíme na repertoáru více inscenací, některé i několik let. Za normálního provozu dochází k derniérám přirozenou cestou, avšak za současné situace, kdy se stane, že vyprší provozovací práva, aniž by byl titul takzvaně „vyhraný“, jsme bohužel nuceni se s některými inscenacemi rozloučit bez derniéry. Jako herec ctím a jako umělecký šéf vyžaduji, aby každá práce na hře měla svůj start, průběh, ale i důstojný konec, kterým je derniéra. Tato doba nám ale bohužel mění mnohé zásady, principy a normy, za nimiž jsme si doposud stáli, a nutí nás k nepříjemným kompromisům. Bohužel.

Rozšíříte letní hraní, kdy se očekává zlepšení situace, na Hněvíně o nějaké tituly?
Jsem rád, že si diváci na naši letní scénu na Hněvíně našli cestu a každým rokem jich přibývá. Pro letošní rok doufáme, že tam jen činohra odehraje nejméně čtyřicet představení. Z minulých let zůstávají Sluha dvou pánůNoc na Karlštejně, nově uvedeme Barona Prášila, Gogolovu hru Hráči, současnou komedii Katy Brand 3 ženy a klasické kusy D´ArtagnanGolem. Mimo Hněvín plánujeme zatím odehrát jen několik představení, vše je v tuto chvíli v jednání. Na Hněvíně bude spolu s činohrou působit i naše loutková a alternativní scéna – Divadlo rozmanitostí, které bude díky větší mobilitě podstatně aktivnější i na zájezdech mimo Most.

Městské divadlo v Mostě - Králova řeč (foto: Tomáš Branda)
Městské divadlo v Mostě - Králova řeč (foto: Tomáš Branda)


Na jaké okamžiky z loňské sezóny 2020 rozhodně nezapomenete?
Nikdo z nás si do března loňského roku nedokázal představit, že někdy bude možné zastavit dění ve společnosti tak, jak se to událo a stále děje. Nezapomenutelným zážitkem bylo pro mě přerušení zkoušek inscenace Host v režii Lukáše Kopeckého. Ze dne na den a deset dní před premiérou s tím, že nevíme, kdy a jak se celá věc dozkouší. Stáli jsme na jevišti jako opaření. Bez perspektivy, bez informací. Bylo to jako sen, ale ani v mých nejhorších hereckých snech jsem něco takového nikdy neviděl. To, co se dělo pak, a co se děje dodnes, je jen pokračováním tohoto neuvěřitelně absurdního snu.

Jak daleko je projekt Divadelní liga?
Je ve stádiu příprav. V tuto chvíli mohu jenom potvrdit, že naše divadlo bude jeho součástí. Tisková zpráva, která vše upřesní, vyjde 27. března na Mezinárodní den divadla.

Máte už představu, jak bude vypadat následující sezóna 2022?
Víte, když jsem chodil s babičkou u nás na vsi do kostela, zapalovali jsme svíčky a babička mi říkala, abych si něco přál, ale nikomu to neřekl. Pak se mi to splní. Dodnes obojí dělám, když mám tu možnost. Sezonu 2022 máme zatím v hrubých rysech připravenou s tím, že čekáme, jak se situace bude vyvíjet do léta tohoto roku. Na základě toho si pak dovolíme upřesnit projekty pro příští rok.

Jak se snažíte sebe i herce motivovat k práci?
V době, kdy se předmět naší práce nepotkává s hlavním záměrem, tedy s hraním před diváky, je motivace pro všechny divadelní tvůrce velice obtížná. Jsem především herec a se svými více než sto premiérami a pětatřiceti lety angažmá v našem divadle jsem si vždy potrpěl na řád a systémovou práci, která vede k požadovanému výsledku. Motivací k práci může pro herce být třeba osobní úspěch, ale vzhledem k tomu, že divadlo je kolektivní záležitost, je a měl by to být úspěch kolektivu. Snažím se vybírat pro divadlo takové spolupracovníky, kteří by měli pozitivní motivace probudit, podpořit a rozvíjet. A když se dílo podaří, co víc si přát?
.

Další rozhovory

Otázky po spolehlivosti paměti, pravdě a smyšlence
(rozhovor s: Petr Štědroň, 1.11.2024)
Učím se mít rád chyby, které nadělám
(rozhovor s: Petr Svojtka, 30.9.2024)
Forman? Drž se toho snu!
(rozhovor s: Patrik Děrgel a Daniela Šteruská-Sodomová, 1.7.2024)
Vznikl nový divadelní podcast Divadelní bar!
(rozhovor s: Lukáš Holubec, 6.6.2024)
V houslistce z ukrajinského krytu jsem viděla Almu
(rozhovor s: Silvie Hessová a Anna Brousková, 11.5.2024)
Možná nás čeká nepříjemná konfrontace
(rozhovor s: Dagmar Fričová, 30.4.2024)