Národní divadlo [Nová scéna]
Johannes Urzidil, David Jařab
Kvartýr
Premiéra: 13.3.2014 | 1:40x
Adaptace povídky „Poslední zvonění“. Překlad povídky: Anna Nováková, Jindřich Buben. Dramaturgie: Iva Klestilová. Scéna: David Jařab, Andrijana Trpković. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Petr Haas a citace. Režie: David Jařab.
Poslední uvedení: květen 2015.
Poslední uvedení: květen 2015.
Natálie Řehořová, Jana Pidrmanová, Martin Pechlát / Matěj Nechvátal, Jana Preissová, Jan Kačer, Eva Salzmannová, Milan Stehlík, Jiří Černý, Hana Igonda Ševčíková, Tomáš Jeřábek / Matěj Nechvátal, Jiří Maryško...
Jevištní adaptace povídky Johannese Urzidila „Poslední zvonění“. Nacisté donutí pány uprchnout a ti zanechají služce byt s veškerým vybavením i peníze. Náhlé a ničím nezasloužené štěstí najednou začne nabývat až hororových obrysů. Služka si do bytu nastěhuje svoji sestru, která jí se svým nacistickým milencem začne ničit život. A zatímco jsou z domu pozvolna odváděni židé, sestra si užívá peněz a cizího majetku. Tragické finále je pak jen zoufalým pokusem člověka, který se snaží najít východisko z beznaděje...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
50 %
Uživatelé
59 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 60 %
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 40 %
Jiří Koula 40 %
Jiří Landa 50 %
Lukáš Dubský 60 %
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 40 %
Jiří Koula 40 %
Jiří Landa 50 %
Volby
Hodnocení (22)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
23.5.2014 | 1218 hodnocení
+ souhlasím
Nešťastně zvolený začátek - expozice je zbytečně dlouhá a zabere takřka polovinu představení. Zajímavé to začne být teprve v okamžiku, kdy je Mařka konfrontována s roztahovačností své sestry. Je to zajímavá ukázka toho, že proti bezohlednosti se v určitých chvílích nedá bojovat rozumnými prostředky. Jařabovi se bohužel nepovedlo udělat z Urzidilovy povídky fungující jevištní tvar. Také herecké výkony jsou spíše mdlé, překvapivě nejvíce zaujme doyen souboru Milan Stehlík. Přesto se mi druhá část představení celkem líbila. 55% (více v článku na blogu)
Pavel Širmer 60 %
19.3.2014 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
D. Jařab se ve své dramatizaci (opět) uchýlil ke střídání časových rovin, ale myšlenkový přínos jeho hojně užívaného postupu nebyl natolik významný, aby stál za znepřehlednění. Začátek a konec vyzněly velmi rozpačitě. Zaujaly působivá atmosféra a některé silné okamžiky, k čemuž dopomohla práce se zvukem, prostorem a světlem. Hlavní představitelka N. Řehořová roli vystihla, jen byla zbytečně jednotvárná a trochu zápasila s mluvou. Vyznění by možná pomohlo komornější řešení prostoru (např. sezení s diváky na jevišti). A nelze opomenout, že díky inscenaci jsem objevil pozornosti hodnou předlohu.
Helena Grégrová 40 %
18.3.2014 | 1730 hodnocení
+ souhlasím
45%. Převážně nezáživná, více než méně nudná inscenace. Ačkoli příběh samotný nepostrádá zřejmou sílu i poselství, prostřednictvím zvolené režijní koncepce se je zkrátka nedaří divákovi adekvátně předat.
Jiří Koula 40 %
18.3.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
44,99% Divadelní ekvivalent pohledu na rybáře podřimujícího za jarního rána u líně plynoucí řeky. Možná, že se všude kolem rodí nový život, voda pochází z tajících ledovců kdesi v horách, rybáři se hlavou divoce honí myšlenky a hluboko pod hladinou bojuje ryba o život, vy však vidíte jen obraz blížící se svou statičností fotografii. Davidu Jařabovi se povedlo vytvořit inscenaci, v níž ostře kontrastuje dramatičnost obsahu s nezáživnosti formy, možná to byl záměr, výsledkem je však mimořádně nudná inscenace (byť nepostrádající určité kvality).
Jiří Landa 50 %
18.3.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Povídka nevhodná k jevištní adaptaci. První část složená zejména z monologů Mařky (N. Řehořová), byla k nepřečkání. Obsazení N. Řehořové nedopadlo šťastně, projev herečky byl po celé představení stejně nevýrazný, repliky ze sebe nepřirozeně tlačila a navíc mi vadila její vada řeči. Více zaujala J. Pidrmanová coby Jožka, její proměna z naivní dívenky v mrchu byla působivá. Nešťastně realizovaný závěr. Vlastně jsem se ptal, proč dramaturgie titul nasadila, když byla do hl. role obsazena hostující herečka a další postavy nemají žádný prostor, čímž jsou herci ze souboru odkázáni ke službě divadlu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zizkov 80 %
16.3.2015 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Velke prekvapeni, zazitek. Text, rezie, herecke vykony! Nejpodcenovanejsi kus siroko daleko. Do derniery jeste jednou! Skoda, ze drazsi vstupne...
Vladimír10 60 %
27.4.2014 | 669 hodnocení
+ souhlasím
Pod hlavičkou činohry vznikla zcela zbytná inscenace, která degraduje kvalitní herce do rolí, jež si skutečně nezaslouží. Perfektní M. Stehlík a J. Preissová dělají pouze jakési křoví hostujícím břídilům z jiných divadel. Nikdo mi nenamluví, že by se pro roli Mařky nenašla vhodnější představitelka ve stálém souboru. Natálie Řehořová mluví se zvláštním přízvukem, který nedonutí k jakémukoliv citovému hnutí ani toho největšího sangvinika. Hledištěm probleskne občas zoufalý smích jednotlivců, ale mnoho dalších minut je ticho jako v márnici. To ukazuje, že je něco špatně již v samotné dramaturgii.
Bedrich.spesny 40 %
18.3.2014 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace vhodná pro kardiaky - nic s vámi nepohne - 45%.
Foook 10 %
18.3.2014 | 50 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto zbytečný titul. Hlavní hrdinka neuměla vyslovovat.
Guildenstern 60 %
18.3.2014 | 470 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá Jana Pidrmanová! N. Řehořová je také velmi dobrá, ale na její herecký projev a drobnou vadu řeči je třeba si trochu zvykat. Nicméně scény těch dvou patřily k těm nejsilnějším, ostatní role jsou příliš malé a nedávají hercům prostor. Jinak dosti pomalé tempo inscenace mi nevadilo, pozornost jsem udržel. Hodně mě iritovalo zmatené (částečně retrospektivní) vyprávění, které příběh znepřehledňovalo, začátek a konec byl vyloženě nesrozumitelný. Ne příliš funkční scéna. Živý klavírní doprovod pomáhá budovat zajímavou atmosféru. Stojí za vidění, ale není to lehká věc.
RBA 30 %
16.3.2014 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Neměl jsem z té inscenace dobrý pocit, ke konci se mi chtělo odejít. Celý příběh se pomalu odvíjel, jestli záměrem bylo vytvořit napětí, dát čas k vyniknutí dramatického obsahu, tak to určitě nefungovalo, zbyla jen únava. Hra nepřinesla nic nového a zajímavého, jak bych u tak známého téma očekával. Ztvárnění postav se moc povedlo; nejslabší byly postavy dvou policajtů, v okamžiku kdy mluví s ústy plných chlebíčků jsem chtěl křičet "to je strašné představení". Natálie Řehořová si šlapala trochu na jazyk, u postavy, která významnou část představení deklamuje, to vyžaduje precizní artikulaci.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.