Národní divadlo Brno [Mahenovo divadlo]
Sofoklés
Král Oidipús
Premiéra: 19.12.2014 | 1:40x
Překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda. Dramaturgie: Marta Ljubková. Výprava: Marek Cpin. Hudba: Nikos Engonidis. Režie: Martin Františák.
Poslední uvedení: březen 2017.
Poslední uvedení: březen 2017.
Martin Siničák, Eva Novotná / Helena Dvořáková, Tomáš Šulaj, Drahomíra Hofmanová, Vladimír Krátký, Jaroslav Kuneš, Martin Sláma, Klára Apolenářová / Šárka Býčková / Kateřina Dostalová / Lucie Fabišíková / Nataša Gáčová / Barbora Goldmannová / Barbora Krčmová / Agáta Kryštůfková / Tereza Slámová / Elena Trčková / Alžbeta Vaculčiaková / Lucie Vojtová, Štěpán Gajdoš / Martin Hudec / Daniel Joch / Adam Mašura / Petr Németh / Pavol Seriš / Jakub Šafránek / Jakub Urbánek / Viktor Zavadil...
Proslulá tragédie. Mor vylidňuje Théby. Zoufalé město hledá pomoc u svého vládce Oidipa, jenž město už jednou zachránil. Oidipus proto hledá pomoc ve věštbě. Podle ní pohroma neskončí, dokud nebude nalezen a potrestán vrah předchozího krále. A Oidipús, ve snaze zachránit Théby, se sám ujme pátrání...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (26)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 60 %
19.9.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Velké divadlo, které mě vlastně i bavilo sledovat, akorát mi z inscenace nevyplynulo, proč tento text inscenovat a proč právě takto (leda by odpověď zněla "právě takto, protože nějak se ten text zakrýt musí").
Jiří Landa 60 %
17.2.2016 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Zvolená režijní forma hře nepřinesla žádné zásadní obohacení, text naopak dost rozmělnila. Za největší problém považuji využití chóru a živé hudby (díky některým skladbám se mi spíš evokoval český realismus, než antické drama). Výprava M. Cpina mi až příliš připomínala scénografovy práce z doby jeho ostravských začátků na scéně NDM. I když se jedná o příjemné vzpomínky, mám raději novinky, než retro. Na solidní divadelní zážitek tak inscenaci povýšily zejména soustředěné výkony E. Novotné, M. Siničáka a D. Hofmanové, jež ani po letech neztratila nic ze svého hereckého charisma.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zdarda 60 %
10.3.2016 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Režisér Martin Františák se soustřeďuje především na to, aby do představení vtěsnal co nejvíc symbolů a znaků, ale bohužel se již méně věnuje všemu ostatnímu. Z jedné strany moderní pojetí ubíjí herecký patos (škoda, protože jinak je herecký ansámbl skvělý), samoúčelný chór a naprosto zbytečná živá hudba (k čemu, když se hraje i z reproduktorů?). Tragičnost je odsunuta stranou, důraz je kladen hlavně na povrchní gesta. "Král" Oidipus je vykreslen jako jakási karikatura, přičemž si divák klade otázku, jak se takový egoistický ignorant mohl stát thébským hrdinou a zachráncem?
Jirkan 80 %
15.2.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
15.2. 2016 (Stavovské divadlo): Na inscenaci mne bavila ta opulentnost. Další výhodou je živá hudba, výprava a práce sboru, to dělá inscenaci velkou, vhodnou takových scén, jako je právě Stavovské. Martin Siničák si mne podmanil hned na začátku a ve spojení s Evou Novotnou to byla divadelní radost. Tím ovšem nezapomínám na další herce podílející se na inscenaci. Význam několika prvků (momentů) mi unikl, ale to je možná má chyba a neomezuje mne to v mém kladném hodnocení. Podobné inscenace mne baví.
simakova.j@seznam.cz 10 %
18.12.2015 | 146 hodnocení
+ souhlasím
Lesklý povrch bez obsahu. Zásadně nedoporučuji těm, kteří mají Krále Oidipa v oblibě. Vše silné opomenuto.
Cindy.92 60 %
28.3.2015 | 314 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Od Martina Františáka jsem čekala víc, ale na Mahenku ještě luxus...
Jan456 70 %
28.3.2015 | 227 hodnocení
+ souhlasím
Je těžké hodnotit hry tak dávno napsané. Zde je nutné vyzdvihnout ovšem způsob, jakým je hra inscenována. Velmi nápaditě, moderně, ale to nikterak neubližuje samotné hře a tématu. Byl dobrý taj angažovat do souboru výborného M. Siničáka. Pevně věřím, že Mahenka chytla pevně otěže a půjde v tomto duchu dále. Skvělá scéna, hudba a dobře promyšlený chór. Více procent nemůžu dát díky svému subjektivnímu odstupu k antickým tragédiím, ale jinak poklona.
Janis 50 %
2.2.2015 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Oceňuji účast T. Šulaje, roli v NDB si vysloužil dávno.
Hra vyšla jako "Opráski sřeckí hystorje," zkazka o ignorantovi pro ignoranty. Děj redukován na zákl. téma (jeho předestření trvá předlouhých 1:35) a egosvět 1 osoby. Autoři se plně soustředí na zábavnost, vnějškovost, strojenost: přepjatá gesta, patos, hysterický pohyb. Vrostlé myšlení reklamy. O obsah (slov) okázale nejde. Oidipús (jak mohla ta karikatura prospět Thébám?) je odhrkává, přehlušován hudbou, hluky, látkou na hlavě.. Přihlouplé metafory "krev na rukou, rozsvítilo se..."
Nezamýšlený autoportrét jedné (divadelní) generace.
Hra vyšla jako "Opráski sřeckí hystorje," zkazka o ignorantovi pro ignoranty. Děj redukován na zákl. téma (jeho předestření trvá předlouhých 1:35) a egosvět 1 osoby. Autoři se plně soustředí na zábavnost, vnějškovost, strojenost: přepjatá gesta, patos, hysterický pohyb. Vrostlé myšlení reklamy. O obsah (slov) okázale nejde. Oidipús (jak mohla ta karikatura prospět Thébám?) je odhrkává, přehlušován hudbou, hluky, látkou na hlavě.. Přihlouplé metafory "krev na rukou, rozsvítilo se..."
Nezamýšlený autoportrét jedné (divadelní) generace.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.