Městská divadla pražská [Divadlo Komedie]
Lukáš Brutovský
Iokasté
Premiéra: 28.10.2022 | Pražská premiéra: 5.11.2022 | 1:05x
koprodukce se Slovenským komorním divadlem Martin
koprodukce se Slovenským komorním divadlem Martin
Dramaturgie: Miro Dacho, Lenka Dombrovská. Scéna: Pavel Borák, Juraj Poliak. Kostýmy: Zuzana Hudáková. Choreografie: Martin Talaga. Výběr hudby a režie: Lukáš Brutovský.
Poslední uvedení: leden 2024 (v Praze), červen 2024 (na Slovensku).
Poslední uvedení: leden 2024 (v Praze), červen 2024 (na Slovensku).
Surreálné střetnutí antiky s naší realitou v inscenaci, která propojuje současný text s výraznou pohybovou a výtvarnou složkou. Jevištní báseň o toxické maskulinitě od Hippónakta z Efezu po Donalda Trumpa. Antika zápasí se současností, mýtus s #metoo. Příběh královny, která si (jak v antických tragédiích bývá zvykem) užila utrpení na několik životů dopředu. Příběh ženy, která vždy byla na okraji zájmu mužů (dramatických postav, ale i dramatiků). Příběh postavy, která ve slavné tragédii dostává největší prostor v momentě, kdy posel popisuje její sebevraždu. Pokus o feministickou pomstu na tomto mýtu...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (26)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
12.10.2023 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
V pozoruhodném textu L. Brutovský nahlíží na antické téma z jiné perspektivy a v četných narážkách bez násilného vnucování nabízí spojitosti s naší přítomností a konkrétními jedinci. Nesnadno interpretovatelný text předávají J. Oľhová a P. Konáš bravurně. Výrazný podíl výtvarna ve spojení s hudbou a pohybem s koncepcí souzní. Přestože se v prostoru Divadla Komedie zásluhou herců Brutovského slova neztrácí, lépe by vynikla ve větší blízkosti diváků a herců, resp. v komornějším prostoru nebo jiném uspořádání sálu.
Helena Grégrová 70 %
8.3.2023 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
Jakého (po)kroku dosáhlo společenské postavení žen od antického mýtu po dnešní #meetoo nahlíží svébytně poetická inscenace Iokasté vskutku neotřelou autorsko-režijní optikou Lukáše Brutovského. V proudu textu se pradávné příběhy asociativně prolínají s ozvěnami současnosti. Odlitek úst, který je v úvodu přímo na jevišti vymodelován, zavěšen a pootevřený k prozatím němému výkřiku, jako by celou dobu odkazoval k odhodlání ženy odvyprávět a vykonat vše konečně za sebe a po svém, což ve finále korunuje Iokastina katarzní pomsta. A na horizontu scény se odlitky poskládají v kompletní tvář... Přesvědčivé herecké výkony Jany Oľhové a Petra Konáše.
Iva Bryndová 70 %
7.3.2023 | 605 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75% Příběh Iokasté a rodu Labdakovců glosovaný dnešním pohledem (ženy): Inscenace/scénická báseň, jak ji autoři označují, sice nenabízí výrazně nový výklad, ale velmi trefně poukazuje na to, jak starověké mýty vyprávěli muži: primárně o mužích, ženské postavy se vyskytovaly jako objekty; přičemž svůj výklad mnohdy vtipně, jindy velmi mrazivě propojuje s dnešními reáliemi, situací a skutečnými postavami. Až na závěr přináší jakousi alternativu a možnou katarzi. Přesto baví, zmíněnou problematiku pojmenovává a představuje velmi trefně. Navíc v nápadité, byť jednoduché výpravě a choreografii s výbornými výkony jak Jany Oľhové, tak Petra Konáše.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Eliduc 70 %
13.1.2024 | 42 hodnocení
+ souhlasím
Feministická interpretace meetu o ehm...Oidipovi... Iokasté s mnoha.narážkami na dnešní (ne)realitu. Znalce mýtu potěší nejrůznější odkazy a hunorné parafráze, shrnutí dějů a prvoplánovitější humor i ty neznalé. Nicméně to celé trochu byl jeden vtip protažený na hodinu - díky této stopáži ale nenudil. Podařená scéna i hudba, výborný P.Konáš, J.Oĺhová hlavně mimicky a herecky, občas však nezřetelná artukulace.
Snekac 40 %
8.10.2023 | 326 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě lehce zmatečné a až příliš na sílu zkombinované antické a moderní prvky.
Vladimír Rogalewicz 100 %
8.10.2023 | 825 hodnocení
+ souhlasím
Tady se povedlo naprosto všechno: text, skvělé obsazení, výborná filmová (jednoúčelová) hudba, režie, výprava (i načasování jeden den po napadení Izraele Palestinci z Gazy). Lukáš Brutovský oživil postmodernismus, který už má být dávno na smetišti dějin, a vytvořil neskutečné představení kombinující všechny myslitelné kulturní odkazy. Výsledek baví, vůbec nenudí, a nese silné poselství. (Slovenština Jany Oľhové může být pro mladší generaci nezvyklá. Já oceňuji vazby na slovenské divadlo a udržování tradice slovenštiny na českých pódiích.)
Kateřina Vodáková 10 %
14.5.2023 | 271 hodnocení
+ souhlasím
10 % za charisma a herecký talent P. Konáše. Jinak mě to zcela minulo a nebetyčně nudilo.
Ika 50 %
11.5.2023 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně složité, místy nesrozumitelné, každopádně nápadité ale méně by možná bylo více.
Šípal 60 %
14.3.2023 | 215 hodnocení
+ souhlasím
No, šikmina na jevišti je cool a v půlce inscenace má Petr Konáš vtipnej monolog, kde shrnuje děj Oidipa. Ale jinak nic. Janě Oľhové není rozumět a ten velkej sádrovej obličej vzadu nedává smysl.
Karel Toman 70 %
6.11.2022 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Lukáš Brutovský si toho vzal na sebe trochu moc. A vytvořil moc dobrý text, nadprůměrnou režii a příšernou hudbu... Herci výborní, sochař na scéně zbytečný. Celkově ale doporučuji.
RaB 60 %
6.11.2022 | 402 hodnocení
+ souhlasím
Konečně moderní divadlo o klasice a není trapné!
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.