Divadlo v Dlouhé
<< Goldbergovské variace | Hovory na útěku >>
Henrik Ibsen
Heda Gablerová
Premiéra: 21.5.2016 | 1:50x
Překlad: František Fröhlich. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek. Scéna: Jan Nebeský, Jana Preková. Kostýmy: Jana Preková. Režie: Jan Nebeský.
Poslední uvedení: únor 2018.
Poslední uvedení: únor 2018.
Lucie Trmíková, Jan Vondráček, Klára Sedláčková-Oltová, Miroslav Hanuš, Robert Mikluš, Jaroslava Pokorná, Marie Turková...
Drama norského klasika. „Uzdravující nenávist k současnosti, která ani dítě v matčině lůně nešetří. Ibsenova metoda zbavování se jedu vybrousila v Hedě téměř dokonalý diamant prázdnoty.“
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
75 %
Uživatelé
61 %
kontroverzní inscenace (508.)
Hodnocení redakce
Veronika Boušová 80 %
Anežka Kotoučová 80 %
Jiří Koula 70 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 80 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 80 %
Kateřina Jírová 70 %
Veronika Boušová 80 %
Anežka Kotoučová 80 %
Jiří Koula 70 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 80 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 80 %
Kateřina Jírová 70 %
Volby
Hodnocení (49)
HODNOCENÍ REDAKCE
Anežka Kotoučová 80 %
30.10.2016 | 230 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
"Do jakých já to přišla poměrů? To z nich je život tak ubohý. Tak dokonale groteskní. Takový totiž je."
Vizuál mě ze začátku trochu děsil, ale po zhlédnutí musím říci, že Nebeského koncepce je v případě Hedy zcela smysluplná a dotažená do detailů. Výborná práce s textem, funkční scéna i kostýmy, podporující feministické tendence hry. Typově vhodně obsazení herci podávají vyrovnané výkony, skvělý je civilní Miroslav Hanuš nebo Klára Sedláčková. Řada dobrých nápadů aktualizujících drama pro současného diváka. Podle mě jedna z nejpřínosnějších Nebeského režií Ibsena.
Vizuál mě ze začátku trochu děsil, ale po zhlédnutí musím říci, že Nebeského koncepce je v případě Hedy zcela smysluplná a dotažená do detailů. Výborná práce s textem, funkční scéna i kostýmy, podporující feministické tendence hry. Typově vhodně obsazení herci podávají vyrovnané výkony, skvělý je civilní Miroslav Hanuš nebo Klára Sedláčková. Řada dobrých nápadů aktualizujících drama pro současného diváka. Podle mě jedna z nejpřínosnějších Nebeského režií Ibsena.
Jiří Koula 70 %
19.9.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Výrazná Nebeského expresivnost jako prostředek plnější a hlubší charakterizace postav funguje, fyzické oddělení prostoru hlavní hrdinky od zbytku světa je (opět) působivé, Lucie Trmíkové i herci Divadla v Dlouhé zvolenou koncepci zdárně naplňují (však už mají trénink). Že z mých slov zaznívá kritické "už zase"? Jo, právě tak na mě inscenace působí, sama o sobě sice povedená, ale ten pocit už viděného tam holt je.
Michal Novák 70 %
8.7.2016 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Inscenační cesta Jana Nebeského k Hedě Gablerové nespočívá v dekonstrukci nebo modernizování, jen zbaví postavy obvyklých saturací, aby vynikla jejich podstata: tedy především nekonečná blbost, slabosti až zženštilosti a v případě hlavní antihrdinky vnitřní izolování od okolního světa a na povrch probublávající vztek. Metaforického gejzíru si divák užije, stejně tak přesvědčivých hereckých výkonů, ale postupem času přece jen otupí. Je to dáno snad absencí přestávky, nebo jen toho, že inscenace pozapomněla pracovat také s gradační linkou?
Pavel Širmer 80 %
29.6.2016 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Drama je i dnes stále vyhledávané, ačkoli se od jeho vzniku společenské poměry proměnily. Jan Nebeský se soustředil na negativní či nelichotivé stránky charakterů, čímž originálně zdůraznil podstatu, která v původním nezkráceném Ibsenově dramatu nevyznívá tak výrazně. Představitelka titulní role L. Trmíková jedinečně ztvárnila Hedinu posedlost manipulací a významně se zasloužila o funkčnost koncepce, které zdárně pomohli i ostatní herci. Smysluplné scénické řešení s oddělením Hedy od ostatních postav vyznění pomohlo. Nebeský Ibsenovi rozumí!
Lukáš Dubský 70 %
26.5.2016 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Chladná a strohá scéna, které vévodí bílý mobiliář, kontrastuje s křiklavě barevnými kostýmy J. Prekové. Ibsenovu hru Nebeský krátil, ale podařilo se mu zachovat to, co je v ní dnes aktuální. Nezajímá ho tak ani ženská emancipace, ale spíš ukazuje Hedu jako člověka chyceného v kleci stereotypnosti života. Hlavní hrdinka se obtížně srovnává s rolí, která je jí společností vnucována. Kromě bezútěšnosti předlohy přináší inscenace i výrazný groteskní škleb, který dokáží herci velmi dobře vyjádřit. Přidané citáty z Bondyho a Junga jsou celkem zbytečné, do hry příliš nezapadají.
Jan Pařízek 80 %
25.5.2016 | 927 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dobře vystavěné od začátku do konce. Chytlo mě to docela rychle a celou dobu udrželo pozornost bez větších problémů. Povedená scéna i netradiční kostýmy, oboje je funkční i přínosné a celou inscenaci to jen pozitivně umocňuje. Je tady sice jasná spojitost s Eyolfkem, ale to vzhledem ke složení tvůrčího týmu příliš nepřekvapí a ani mě to nijak nevadilo. Rozhodně také nezklamalo po herecké stránce, výtečná L. Trmíková a vedle ní pak též M. Hanuš nebo J. Vondráček. To celé je doplněno o chytlavou hudbu a výsledkem je ta správná atmosféra, která s průběhem hry adekvátně graduje.
Kateřina Jírová 70 %
23.5.2016 | 348 hodnocení
+ souhlasím
75%. Pozoruhodné zaměnění ženských a mužských rolí, což, pokud jde o profesi, je v dnešní době jedno. Jan Vondráček měl pozoruhodné oční stíny. S podpatkama na mě nikdo neměl. Titulní hrdinka, po historických zkušenostech, raději držena za sklem, jako ve vězení. Její soustavné blití rozhodně soucit nevyvolá. Ani grcka, vržená proti sklu, nevyvolá otázky "Tobě je špatně?", natož "Ty jsi bledá a každou chvíli se ti udělá špatně, nejsi ty těhotná?" M. Hanuš se pro červený saténový župan se zlatými výšivkami narodil. Dr. Brack je na jeviši jediný živý.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Mondi.h 90 %
22.2.2018 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Ibsen do třetice v Dlouhé a opět báječný. Doufám, že se můžeme těšit ještě na další představení v této sestavě ( Trmíková, Vondráček .... )
Ba-jo 50 %
2.2.2018 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Za mě kontroverzní záležitost...herecky velmi, velmi silné, kostýmy rovněž pěkné a nápadité..ale celkové režijní a scénografické pojetí, mi přišlo někdy příliš laciné, názorné a místy značně odvádějící pozornost...
Greetchen 70 %
15.1.2018 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(23.2.2017) Silný příběh neztrácí ani ve zpracování Divadla v Dlouhé. Zaujalo již samotnou scénou, která až mrazivě napomáhá hlavní hrdince odhalovat její odtrženost od světa kolem.
JirkaS 0 %
20.11.2017 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel na této inscenaci neshledávám absolutně nic pozitivního! Tuto Ibsenovu hru jsem dosud neznal a z inscenace jsem nechápal, o co tam vlastně jde. Ani jedna postava mi nebyla sympatická, prohození ženských a mužských světů a rolí, to mi přišlo jako nechutná parodie a hlavní hrdinka ztvárněná jako snaha o macho ženu, to už na mě bylo moc. A to, že jsem u toho celou dobu usínal, myslím mluví za vše. A režisér ještě nechá provokativně na zadní stěnu promítat čas, abych mohl sledovat, jak se inscenace vleče. Zvláštní, divné, nechutné. Tahle inscenace pro mě byla krokem vedle. /15.11.2017/
Vladimír Rogalewicz 90 %
15.11.2017 | 819 hodnocení
+ souhlasím
Víc Nebeský než Ibsen, posuny (nebo spíš vypreparování až na kost) jsou ale smysluplné. Nebeský našel k Ibsenovi klíč a v každé další inscenaci ho už jen trochu upřesňuje. Tento výsledek je zatím nejlepší. Spousta detailů ve scénografii, kostýmech, hudbě, vedení herců, které se jednotlivě zdají být nesmyslné a bez vztahu k inscenaci, ve svém součtu znamenitě působí.
Tereza.beranova15 50 %
27.10.2017 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Nějak mě to neoslovilo, muži v ženských kostýmech neměli žádný hlubší smysl, nebo mě i manželovi zcela unikl a ze hry nebyl poznat. Příběh je celkem fádní, nic moc to ve mě nezanechalo, nečetla jsem předlohu, tak nevím jestli je to jí či zpracováním. Herecké výkony byly dobré, ale pro mě to jako celek nefungovalo. Obecně mi Divadlo v Dlouhé nesedí, ani jejich zaručené trháky mě nijak výjimečně neoslovily..
Lovin 70 %
23.2.2017 | 277 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony, působivá scéna i kostýmy. Muži v elasťákách s podpatky, to musíte viďět.
Monulinka 70 %
30.12.2016 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Ibsen-Nebeský, dvojka asi ne pro každého. Rozhodně nápadité, moc se mi líbilo scénické zpracování, bavily mě kostýmy, všemožné metafory,... Z herců mě nejvíc zaujali L. Trmíková a R. Mikluš. Úplně bych vyškrtla postavu M. Turkové a předčítání do hry nezapadajícího textu. 75 % (17.10.2016)
Bethrezen 10 %
13.12.2016 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Pro mne je to tedy způsob, jak Ibsena skutečně nemodernizovat a neposouvat. Celé představení mně přišlo nechutné a až úchylně zvrhlé. Viděl jsem hry od Ibsena v jiných divadlech pojaté i mnohem moderněji, i Eyolfek od pana Nebeského v DvD se mi líbil, ale toto je opravdu přehnané a hlavně hra jaksi ztrácí smysl. Hledat vždy za každou cenu nový výklad a provokující režijní pojetí není vždy výhrou. Z představení jsem odcházel upřímně řečeno zhnusen.
Lucilla 70 %
19.10.2016 | 214 hodnocení
+ souhlasím
75%
Pozoruhodne predstaveni, ktere zaujme hned zkraje stylizovanymi kostymy, otocenim muzskych a zenskych roli v zivote i napaditou scenou, kdy je hlavni hrdinka oddelena sklem. L.Trmikova, J.Vondracek i M.Hanus vyborni. Mozna bych si casem tuhle hru dala jeste jednou.
Pozoruhodne predstaveni, ktere zaujme hned zkraje stylizovanymi kostymy, otocenim muzskych a zenskych roli v zivote i napaditou scenou, kdy je hlavni hrdinka oddelena sklem. L.Trmikova, J.Vondracek i M.Hanus vyborni. Mozna bych si casem tuhle hru dala jeste jednou.
Michvon 70 %
16.10.2016 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Další z povedených inscenací v Dlouhé. Dobrá scéna a kostýmy, ale především herecké výkony. 74,99 %. Rozhodně stojí za vidění.
Artran 10 %
19.11.2017 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Parodie na Ibsena. Scéna jak z laciné komedie, která svojí hrubou a prvoplánovou interpretací dělá z diváka hlupáka. Drama se rozpadá na nezáživné fragmenty bez vnitřního náboje.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.