Divadlo Petra Bezruče
<< Limonáda | Maxipes Fík >>
Alois Mrštík, Vilém Mrštík
Maryša
Premiéra: 26.1.2018 | 2:15
Úprava: Kateřina Menclerová, Janka Ryšánek Schmiedtová. Dramaturgie: Kateřina Menclerová. Výprava: Lucie Labajová. Hudba: Ivan Acher. Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová.
Poslední uvedení: březen 2023.
Poslední uvedení: březen 2023.
Pavla Gajdošíková, Dušan Urban, Vojtěch Říha / Vojtěch Johaník, Norbert Lichý, Markéta Haroková, Kateřina Krejčí, Magdaléna Tkačíková / Yvona Stolařová, Marcela Čapková, Marie Viková / Veronika Forejtová, Markéta Matulová; ze záznamu Jana Vébrová
Klasické dílo českého dramatu. Tragický příběh nešťastné dívky donucené podlehnout společenskému a rodinnému nátlaku.
D12+ inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
87 %
Uživatelé
87 %
Hodnocení redakce
Michal Novák 90 %
Pavel Širmer 80 %
Jan Pařízek 90 %
Kateřina Jírová 80 %
Jiří Landa 90 %
Lukáš Dubský 90 %
Ke zhlédnutí online naMichal Novák 90 %
Pavel Širmer 80 %
Jan Pařízek 90 %
Kateřina Jírová 80 %
Jiří Landa 90 %
Lukáš Dubský 90 %

Volby
Hodnocení (72)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 90 %
21.3.2020 | 1184 hodnocení
+ souhlasím
Žádné ornamenty, režie se soustředí na sílu příběhu a psychologii postav. Ke vzniku prvotřídní inscenace klasického dramatu to bohatě stačí. Excelují Pavla Gajdošíková v titulní roli a Norbert Lichý jako Lízal – to je až neuvěřitelná herecká studie vnitřního pnutí postavy. Inscenace se nezavděčí těm, kteří očekávají neformalistní uchopení. Drobnými posuny se však inscenace vzdaluje čítankovému uchopení: vždyť moment, kdy je to Maryša, kdo má tendenci napít se kávy, dává logiku. Hraje se ve středové aréně, v prostoru, který doslova kypí skrývanými emocemi a v němž se hraje o pošlapané hodnotě svobody a svobodomyslnosti.
Pavel Širmer 80 %
11.4.2019 | 2088 hodnocení
+ souhlasím
Souhlasím s předchozími komentáři. Režisérka J. Ryšánek Schmidtová se na notoricky známou klasiku podívala nově, bez zažitých „nánosů“, dopustila se několika úprav, ale zároveň předlohu ctila. Výtečná práce s herci, v titulní roli P. Gajdošíková excelovala. Síla této inscenace je v její jednoduchosti, s níž dojde až do působivého konce.
Jan Pařízek 90 %
3.4.2019 | 953 hodnocení
+ souhlasím
Jedna z inscenací co zanechají opravdu silný dojem. Velmi dobře vystavěná a budovaná atmosféra, která graduje v těch správných místech a jenž dokáže naprosto vtáhnout. Dostanete klasické zpracování s jednoduchou dobře udělanou scénou a pěknými kostýmy, jenž si na nic nehraje a správně akcentuje samotný příběh. A právě ten zde budete prožívat jako málokterý jiný. Hodně tomu též pomáhá skvěla zvolená doprovodná hudba. A samozřejmě herecké výkony v čele s fantastickou P. Gajdošíkovou, která se do své role položila opravdu naplno. Vedle ní pak též výtečný N. Lichý. Za mě divadelní zážitek.
Jiří Landa 90 %
4.12.2018 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
85% Zatím nejlepší režie J. Ryšánek Schmidtové, kterou jsem měl možnost zhlédnout. Režisérka velmi přesvědčivě vyložila charaktery postav, domyslela situace (zajímavě zpracovaný závěr i možnost náznaku, že by se kávy napila také apod.) a především pak vyšla na výbornou její práce s herci, kteří svým postavám vtiskli věrohodnost. Silnému hereckému vyrovnanému obsazení suverénně kralovala P. Gajdošíková coby Maryša, ale i N. Lichý jako Lízal, K. Krejčí v roli Strouhalky či Francek V. Říhy. Promyšlené prostorové řešení. Takto si představuji moderní, a zároveň smysluplné nastudování klasiky.
Lukáš Dubský 90 %
1.12.2018 | 1251 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě asi nejpříjemnější překvapení Ostravaru. U Bezručů se nepokoušeli o nějakou násilnou inscenaci, pojali Maryšu klasicky, přesto je to kus s nesmírně silnou výpovědí. Režisérka Janka Ryšánek Schmedtová skvěle pracuje s herci, komorní prostor jim dovoluje jen gesty a mimikou vyjádřit bohatý vnitřní život postav. Výkon P.Gajdošíkové je obdivuhodný - nejprve hraje Maryšu jako veselou mladou dívku, jejíž vzdor se postupně mění v hrůzu, která pak přerůstá v rezignaci. Stačí ji minimum replik na to, aby zprostředkovala smutný osud hlavní hrdinky. Skvěle své postavy pojali i N.Lichý či K.Krejčí.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Teddy 100 %
31.1.2023 | 331 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pro mne nejpovedenější uvedení "Maryši", kterou jsem měla možnost shlédnout. Pod režijním vedením paní Janky Ryšánek Schmiedtové vznikla inscenace, která svým zpracováním je důstojným převedením silného lidského příběhu na divadelní prkna. Povedené herecké výkony, působivá scéna, doprovodná hudba, symbolika. Vyniká krása jazyka v podobě lidového nářečí. Krásná klasika vhodná jak pro ty, kteří se s Maryšou setkají poprvé, tak i pro diváky, jimž není toto drama neznámé.
JaneEyre 100 %
18.10.2021 | 117 hodnocení
+ souhlasím
Maryšu jsem viděla ze záznamu na Mall.tv. Skvělé zpracování klasiky. Moc se mi líbila scéna a využití hrachu. Úžasná Pavla Gajdošíková jako Maryša. Ve svých rolích mě zaujali také D. Urba a N. Lichý.
Elisa 90 %
4.10.2021 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Excelentní ztvárnění klasického dramatu, skvělá práce s textem, vynikající herecké výkony, zejména ztvárnění Maryši P. Gajdošíkové. Víc takových inscenací!
Monty70 100 %
29.4.2020 | 302 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající představení. Tato hra má v sobě vše, co od klasického dramatického kusu požaduji. Hraje na malé scéně na malý dosah od diváků, tím se ještě umocňuje herecký prožitek. Z hereckých výkonů mě krom ústřední dvojice Maryši (velice přesvědčivá P. Gajdošíková) a Vávry (zkušený D. Urban) zaujal Norbert Lichý v roli otce Lízala. Ve druhé polovině hry mi ho bylo až líto. Věrohodně zobrazené lidské osudy hlavních protagonistů dokáží diváka naprosto vtáhnout do děje a zanechat v něm nesmazatelný dojem z této hry.
Romana35 100 %
5.4.2020 | 375 hodnocení
+ souhlasím
Tak takhle si představuji ztvárnění klasického díla. Bravo. Tady se povedlo úplně všechno. Scéna, hudba, lidové nářečí a především herecké výkony. Nejvíce mě zaujala Pavla Gajdošíková v titulní roli a Norbert Lichý jako otec Maryši. Velice věrně vyobrazena psychologická stránka všech postav. Silný příběh, opravdové divadlo. ND v Praze se svojí Maryšou by se mohlo přiučit.
Majdin_kulturni_svet 100 %
30.1.2020 | 176 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Neskutečný zážitek. Scéna byla využita na maximum. Každá její jednotlivá část měla svou úlohu, nic tam nebylo jen tak pro nic za nic. Nejvýraznější pro mě byly herecké výkony Norberta Lichého a Pavly Gajdošíkové. Oběma se skvěle podařilo vykreslit vztah mezi dcerou a přísným otcem, který nejdříve urputně chce, aby ho dcera poslechla a podvolila se jeho přání a později moc lituje toho, že ji nutil, aby si vzala někoho, koho nikdy nechtěla. V inscenaci je spoustu citu, nevyřčených emocí, prostě jen stačí, že se na sebe herci podívají a vy přesně víte, co si asi myslí.
Irena 100 %
23.9.2019 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto úžasné představení, kde sedělo úplně všechno: od scény, hudby, nářečí až po skvělé herecké výkony především Pavly Gajdošíkové a Norberta Lichého, ale výborní byli opravdu všichni.
Studený Čumáček 80 %
25.6.2019 | 460 hodnocení
+ souhlasím
85 %
Nejlepší podání klasického textu, které je nyní ke shlédnutí. Stačí asi jen opravdu věřit textu...
Zářivé děvčátko Maryša i ubohý ženský stín je nádherná Pavla Gajdošíková, Dušan Urban jako Vávra není uměle "zošklivován" a Francek Vojtěcha Říhy není ověšen obvyklými atributy furianta, ale prostě a zřetelně miluje. Skvělý je i Norbert Lichý jako Lízal, oplakávající opilecky sebe sama.
Jo, někdy prostě to kafe někdo uvaří, protože není cesty zpět...
Nejlepší podání klasického textu, které je nyní ke shlédnutí. Stačí asi jen opravdu věřit textu...
Zářivé děvčátko Maryša i ubohý ženský stín je nádherná Pavla Gajdošíková, Dušan Urban jako Vávra není uměle "zošklivován" a Francek Vojtěcha Říhy není ověšen obvyklými atributy furianta, ale prostě a zřetelně miluje. Skvělý je i Norbert Lichý jako Lízal, oplakávající opilecky sebe sama.
Jo, někdy prostě to kafe někdo uvaří, protože není cesty zpět...
Diogenes 90 %
25.6.2019 | 87 hodnocení
+ souhlasím
Bezruči ukázali, co všechno se v té hře skrývá. Skvěle vymyšlená scéna, symbol hrachu jako těžkého údělu žen (a Maryška vyfasovala největší hrnec). O parádních hereckých výkonech nemluvě. A k tomu ještě výborná hudba Ivana Achera.
Radka@ 90 %
19.5.2019 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Myslela jsem, že trpím vzpomínkovým optimismem vůči ostravským divadlům, ale.. Před 20 lety, jako maturantka, jsem několik představení navštívila a vždy mě ty příběhy vzaly, říkala jsem si standard. S dcerou maturantkou bydlíme v Praze (už dlouho) a začaly jsme navštěvovat zdejší představení. Na můj vkus hodně komerce a líbivosti. Pak jdeme do Celetné na Maryšu a já se opět ocitnu v divadle.
Ta bezvýchodnost, beznadějnost, prostě víte, že je to v pr...
A potřebujete k tomu jen pár kulis, mrazivou hudbu, výborné herce a hlavně nastudování, které ctí předlohu. Tleskám "Bezruči".
Ta bezvýchodnost, beznadějnost, prostě víte, že je to v pr...
A potřebujete k tomu jen pár kulis, mrazivou hudbu, výborné herce a hlavně nastudování, které ctí předlohu. Tleskám "Bezruči".
Michal1982 90 %
23.11.2018 | 174 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pokud srovnám Maryšu v ND a Maryšu od Bezručů, tak Ostrava pro mě jednoznačně vede. Bezruči jsou klasičtější, minimalistická scéna, maximální výkony, hudební motivy pohladí, intenzivnější prožitek díky menším prostorám divadla... A takového Vávru jak mají Bezruči bych teda doma mít fakt nechtěl. Viděno v Divadle v Celetné-Ostraváci jezděte častěji! Bravo!
Anah 100 %
13.11.2018 | 196 hodnocení
+ souhlasím
Perfektně ztvárněná klasika. Skvělá hudba a vynikající výkony všech herců.
Eva Štěpánková 100 %
12.11.2018 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Pro mně velké překvapení, nečekala jsem tak vyrovnané a dramatické zpracování známého příběhu, navíc vizuálně i hudebně působivé. Bravo!
Vladimír Rogalewicz 60 %
7.11.2018 | 842 hodnocení
+ souhlasím
Nedá se nesrovnávat. J.Mikulášek,který s DPB realizoval řadu skvělých inscenací,tentokrát režíroval Maryšu v Národním divadle a DPB má nové vedení a novou estetiku.Ze srovnání vychází neskonale lépe pražská inscenace,která je sice chladná,ale moderní.Ostravská inscenace je formálně znamenitá,ale se současností nemá nic společného (podobně jako Lucerna v Dlouhé).Zatímco k pražské inscenaci se stále vracím,na představení DPB si už zítra nevzpomenu.Rád bych napsal,že je to kus pro školy,ale je to přesně ta estetika,která středoškoláka od další návštěvy divadla nadlouho odradí.(D. v Celetné,Praha)
Janis 80 %
8.10.2018 | 297 hodnocení
+ souhlasím
85%
Velmi kvalitní a vyrovnané představení, a to nejen herecky. Ačkoli režie pojala dílo spíš klasicky, nepochybně bude patřit k nejzajímavějším premiérám sezóny. Celkem neobvykle působící postava Lízala v podání Norberta Lichého. Vynikající hudba, skvěle souznící s dramatem, působící tradičně a přesto velice moderní. Tleskám.
Velmi kvalitní a vyrovnané představení, a to nejen herecky. Ačkoli režie pojala dílo spíš klasicky, nepochybně bude patřit k nejzajímavějším premiérám sezóny. Celkem neobvykle působící postava Lízala v podání Norberta Lichého. Vynikající hudba, skvěle souznící s dramatem, působící tradičně a přesto velice moderní. Tleskám.
Monulinka 90 %
27.7.2018 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Maryša klasicky a moc povedeně. Skvělá atmosféra také díky výpravě a hudbě, jen některé kostýmy byly tak trochu z jiné doby. Moc se mi líbily některé detaily ve výrazu, gestu, které význam posouvaly jinam. Oproti verzi ND je tady zdůrazněna důležitost náboženství. Vynikající je P. Gajdošíková a ostatní s ní velmi dobře drží krok. Rozhodně doporučuji!
Falada 60 %
27.5.2018 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Velmi mě zklamala hlavní představitelka p. Gajdošíková, přišla mi nepřesvědčivá a ironická, její výkon mi přišel nejslabší ...
Vela 100 %
17.4.2018 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Fantastické představení! Skvělá režie, hudba, výprava a vynikající výkony herců. Pavla Gajdošíková by za Maryšu měla dostat Thálii.
Podusak 100 %
5.4.2018 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto perfektní představení, super herecké výkony od celého souboru, všechno naprosto sedí. Perfektní provedení, mrazivá atmosféra, rozhodně doporučuji vidět.
Můžu srovnat s aktuální inscenací Maryši v Národním divale, kde je sice Pavla Beretová také vynikající, ale jinak celkové vyznění o hodně slabší, především kvůli naprosto nesmyslnému používání "moderních" prvků jako neustálé vyhazování plastových kelímků, rádobyvtipných narážkách na Brno atp.
Můžu srovnat s aktuální inscenací Maryši v Národním divale, kde je sice Pavla Beretová také vynikající, ale jinak celkové vyznění o hodně slabší, především kvůli naprosto nesmyslnému používání "moderních" prvků jako neustálé vyhazování plastových kelímků, rádobyvtipných narážkách na Brno atp.
Denisa H. 90 %
4.4.2018 | 390 hodnocení
+ souhlasím
95 %. Vynikající zpracování klasiky! Dokonalá je hudba a P. Gajdošíková. Scéna je poměrně jednoduchá, o to ale lepší (znáte to - v jednoduchosti je krása a dokonalost). Jediné, co mi maličko vadilo, byly některé kostýmy.
Mirka_divadlo 100 %
25.3.2018 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Krása, už dlouho jsem nic tak silného v Ostravě neviděla. děkuji moc, přijedu zase!
Verunkazd 100 %
24.10.2018 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Známý příběh, ale přesto jsem byla napjatá od začátku do konce. Přesvědčivé herecké výkony umožní divákovi prožívat emoce jednotlivých postav od bezstarostnosti až po zoufalství, ze kterého není cesty ven. Chtělo by se mi vyzdvihnout úžasný výkon Pavly Gajdošíkové a Norberta Lichého, ale byla bych tím nespravedlivá vůči ostatním, kteří, ač na ně třeba nebyla směřována pozornost diváků, každým malým gestem či pohledem neustále tvořili atmosféru hrané situace. Toto představení je důkazem toho, že klasiku není třeba modernizovat, aby ji dnešní divák dokázal strávit. Naopak. Děkuji za zážitek!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.