Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]

Anna Karenina

Premiéra: 27.4.2012 | Premiéra v Divadle Na zábradlí: 14.10.2013 | 2:20
Nová verze inscenace brněnského Divadla Reduta (působícího pod hlavičkou Národního divadla Brno).
Překlad: Petr Štědroň. Dramaturgie: Dora Viceníková. Scéna: Henrich Boráros. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Ondřej Merta. Režie: Daniel Špinar.
Poslední uvedení: prosinec 2017.
Nová německá dramatizace slavného románu o síle nesmírné vášně, která je zprvu schopná prorazit hranice společenské konvence, ale nakonec uvadá. Vdaná energická žena Anna Karenina, oslňující všechny nadměrnou krásou i elegancí, byla celý svůj život podřízena nějakým konvencím, ať už se jednalo o společenské postavení nebo postavení v rodině. Osudová láska k mladému důstojníkovi Vronskému zapříčiní, že se Anně postupně začíná hnusit její postavení nevěrné ženy, která vlastnímu muži lže, a přitom se tajně schází s jiným...

tato inscenace byla dříve uváděna v divadle: Národní divadlo Brno
> detail předchozí verze inscenace


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo Na zábradlí
Hodnocení inscenace
Redakce
51 %
Uživatelé
65 %
kontroverzní inscenace (659.)
65301000
Volby

Hodnocení (37)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec  60 %
18.9.2015 | 746 hodnocení
Anežka Kotoučová  30 %
2.5.2015 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Navzdory kvalitním hereckým výkonům je to hodně slabé. Jak by taky nebylo, když je to podle německé dramatizace. Že Němci Rusku vůbec nerozumí dokazuje už jen fakt, že v inscenaci nezbylo z Ruska samotného ani zbla,včetně jmen postav(Stiva Oblonskij se nepochopitelně změnil na Stefana). Nehledě na nacionálně velice nekorektní zmiňování slova Rus. Typově nevhodný Vronskij,Levin a koneckonců i Anna, ačkoliv Terka Vilišová by zahrála bez chyby třebas i Falstaffa:)
Vulgární,vůči předloze nekorektní a necitlivé,laciné. Radost mi udělal jen výtečný P.Jeništa ve střídání rolí Karenina a Serjoži.
Jiří Koula  50 %
17.3.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
54,99% Vysvlečení Anny Kareniny z reálií carského Ruska odhalilo v plné nahotě banalitu její fabule. Nahrazení těchto sbírkou "atrakcí" pak sice vypadá "cool", dokonce na oné holé kostře vykvétají parciální významy, celek mi však nenabídl alternativní výpověď dostatečně obhajující či vysvětlující Špinarův záměr.
Jiří Landa  40 %
24.2.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
45% Žádná ze zhlédnutých her dramatika A. Petrase mě nezaujala, podobně je tomu nyní i s jeho dramatizací Anny Kareniny. V součinnosti s až přespříliš „německou“ režií (ona inspirace německými nastudováními klasiky byla velice patrná) vznikla prapodivná křečovitá podívaná. Příběh se v inscenaci založené na režijní exhibici ztrácel. Nicméně nutno podotknout, že herecky byly všechny postavy vedeny výborně, včetně skvělé T. Vilišové. Tomuto nastudování rozhodně nelze upřít snahu po novém náhledu na notoricky známou látku, ovšem lze zde uplatnit i rčení „méně by bylo více.“ Tohle se moc nepovedlo.
Helena Grégrová  50 %
15.2.2014 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
45%. Emočně působivá hra barev a obrazů, která ovšem poměrně citelně přehlušuje možnost spoluodprožít si dostatečně intenzivně samotný příběh.
Lukáš Dubský  70 %
11.12.2013 | 1194 hodnocení
+ souhlasím
Moderní zpracování Tolstého románu, které se povedlo. Výrazně zajímavější mi ovšem přišla první polovina, ve které jsou silnými tahy charakterizovány jednotlivé postavy. Zvlášť povedená mi přišla scéna z bálu (ve Špinarově verzi diskotéky), kde se naplno odhalila osamělost postav. Druhá polovina inscenace mě emocionálně zasáhla méně, možná to bylo i zbytečným nadužíváním mikrofonů. Dobře se tu pracuje s hudbou a skvělé herecké výkony předvádí nejen Tereza Vilišová, ale i Jiří Vyorálek či Petr Jeništa.
Veronika Steffanová  60 %
16.11.2013 | 87 hodnocení
+ souhlasím
Na první pohled dobrá inscenace, výkon Vilišové i Vyorálka byl skvělý, hudba trefná a nápaditá. Ale mělo to pár much. Scéna stísněná, Kubátová a Lupták nepřesvědčiví a tím i celá druhá linie nudná. Z jedné mouchy si ale dovolím udělat velblouda, a to nepřítomnosti Ruska. Myslím, že jeho bezvýchodnost a uvěznění ve vztazích, tradici a společnosti je něco, co běžně nepotkáváme a to mi přijde škoda. Ale pro někoho, kdo nemá Rusko moc v lásce, je tohle ideální zpracování Kareniny.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H.  60 %
12.12.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Když se řekne Anna Karenina na Zábku, předně se mi vybaví nepříjemně ostré světlo při přechodech mezi některými obrazy. A pak zdařilá scéna a výkon T. Vilišové. Jinak mi příliš hra v paměti neutkvěla...
Michvon  60 %
13.12.2017 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Ač jsem fanda Špinarovy práce, toto mě úplně nechytlo. Chybělo mi tam to Rusko, které je prapříčinou toho, proč jsou postavy z Anny Kareniny takové, jaké jsou. Oceňuji výkon Terezy Vilišové.
Burgermiky  100 %
30.11.2017 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Mám ráda "jiné" hry oproti originálu. Anna Karenina zasažena do současnosti, kde je diskotéka místo bálu, mě nadchla a je to jedna z her, které bych neměla problém zhlédnout znovu. Úžasná dekorace v podobě obrovitého lustru na stropě, na kterém se hlavní aktéři i pohoupali stojících na stole (br! při pomyšlení hrozby úrazu) a skvělý Jiří Vyorálek jako Vronský na něm doslova předvedl kaskadérký kousek, kdy se zavěsil nohama hlavou dolů. Ještě bych vyzdvihla příjemný výkon Ivana Luptáka, zábavného Petra Jeništy a především Terezu Vilišovou jako jedinečnou Anna Kareninu.
Magieee  50 %
21.2.2016 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Nepovedené, nezajímavé. Jediné, co se mi líbilo byl dialog Luptáka a Kubátové na bruslích, úsměvné a fungovalo to.
Vladimír10  30 %
18.3.2015 | 661 hodnocení
+ souhlasím
Po zhlédnutí tohoto titulu mi vyvstala na mysli otázka, jestli D. Špinar, když ho nebude nikdo omezovat, hodlá vytvářet tyto rádoby moderní počiny i v Národním divadle. Opět se ve svém režijním výkladu zaměřuje na posunutí příběhu do období, které rozhodně není slučitelné se samotným obsahem Tolstého románu. Vulgární napodobeniny postav z 19. století se plácají v nástrahách naší doby jako ryby na suchu. Jejich citová vzplanutí vyznívají trapně a celý příběh, včetně notoricky známé závěrečné scény, ztrácí jakýkoliv smysl. Nezvládnuté herecké kreace A. Kubátové a I. Luptáka nemá cenu komentovat.
Johanka  70 %
6.11.2014 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Tereza Vilišová - opravdu vznešená, oslňující, zlomená.
Jiří Vyorálek - výborný, ten kluk zraje jako víno.
Nemám ráda moderní přepisy klasiky, ale tahle se povedla.
Frankovka  70 %
11.2.2014 | 288 hodnocení
+ souhlasím
Tak náročná hra na tak malém prostoru. A povedlo se!
Výborně vymyšlené, skvěle zahrané. Mikrofony nejsou samoúčelné - slova jsou obrazy a mikrofon z nich dělá velká plátna.
A.Kubátovou si nepřesvědčivou neumím představit, do svých rolí je vtělená.
Těšíme se na další hry v DNZ 
Monulinka  70 %
11.2.2014 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Tohle bylo jiné, netradiční a rozhodně zajímavé! Odproštění od Ruska a doby dávno minulé bylo příjemné. Herecké výkony především hlavního milostného trojúhelníku skvělé! Asi to bylo mou únavou, ale občas jsem ztratila pozornost a nit.. Některé momenty bych z nepřímé řeči převedla na přímou a naopak. Poměrně velká výtka ale míří k opravdu nepříjemnému oslnivému světlu v několika obrazech. Jsem ráda, že jsem hru viděla, myslím, že stojí za zhlédnutí!
Furciferka  80 %
13.1.2014 | 264 hodnocení
+ souhlasím
Když se obejdete bez Ruska 19. století, tak je to povedená podívaná.
Monika havli  100 %
4.1.2014 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Nejemotivnější Anna Karenina,kterou jsem prožila. Zasazena do současnosti, přesto je znatelný boj s konvencemi, nesmyslnou morálkou starého Ruska. V příběhu vášnivé lásky excelují nejen hlavní představitelé Vilišova-Vyoralek, ale i všichni ostatní.
Milan123  40 %
13.3.2015 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Režisér řeší svůj osobní život, rodinu a preference. Posun do současného Ruska není tak objevný; objevuje se, dokonce i v poměrně konzervativní české opeře, Oněgin A. Serbana, ND. Nápad ve druhém dějství, být u sebe a přeci tak daleko (Anna, Vronskyj) se objevuje dříve u P. Konwitschného. Režie měla, zdá se, "ony" nůžky, kterými dovedla vystřihávat zajímavé inscenační nápady a díky ještě lepšímu lepidlu slepit do celku. Takže je možné vidět nápady, které působí dojmem, že jsou jakoby ?odjinud? a byly viděny již dříve, třeba v režiích Nebeského, nebo Mikuláška, včetně toho psaní po zdech.
Valerius  80 %
3.4.2019 | 70 hodnocení
Lerus  80 %
22.4.2018 | 50 hodnocení
Llydeb  60 %
9.1.2018 | 22 hodnocení
Teres  50 %
16.12.2017 | 276 hodnocení
Dolente  70 %
30.11.2017 | 70 hodnocení
Graiv  40 %
13.11.2017 | 114 hodnocení
Andyjak  30 %
21.4.2017 | 24 hodnocení
TerezaP  50 %
18.3.2016 | 31 hodnocení
Talis  70 %
7.3.2016 | 19 hodnocení
Quincampoix  60 %
10.12.2015 | 65 hodnocení
Justina  100 %
1.12.2015 | 77 hodnocení
Teatrix  100 %
22.10.2015 | 30 hodnocení
Klaram  60 %
10.5.2015 | 82 hodnocení
Kaťka chichi  70 %
30.3.2015 | 85 hodnocení
Kirill  30 %
11.6.2014 | 71 hodnocení
CALP  40 %
28.5.2014 | 40 hodnocení
Arcipes  70 %
11.3.2014 | 136 hodnocení
LavinieCamui  90 %
19.10.2013 | 855 hodnocení
Znalec  60 %
21.4.2015 | 3 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.