Divadlo Na Fidlovačce

Shapira

Premiéra: 10.3.2011 | 2:35
Dramaturgie: Patrick Fridrichovský. Scéna: Milan David. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Ondřej Brousek. Režie: Juraj Deák.
Poslední uvedení: listopad 2013.
Pozoruhodná hra o ztracené minulosti a vlastní identitě podle skutečných historických událostí. Má pravda cenu větší než milión liber? Odpověď naleznete v osudu slavné spisovatelky Myriam Harryové...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo Na Fidlovačce
Hodnocení inscenace
Redakce
74 %
Uživatelé
82 %
8291000
Volby

Hodnocení (16)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský  80 %
9.11.2013 | 1211 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Divadla Na Fidlovačce v hledišti rezonovala, byla srozumitelná a cílila na divákovy city, aniž by přitom obcházela rozum. Deákova režie je spíše nenápadná – nechává prostor hercům a jde po smyslu Sidonova textu. Převážná část příběhu se retrospektivně odehrává v roce 1883, nad vším se však přesto neustále vznáší vidina holocaustu. Otevřeně se pak promítá do scény, ve které je dosloven osud Shapirovy starší dcery Hany. Tato scéna je velkou hereckou příležitostí pro Barboru Mošnovou a pro svou tragičnost má i značnou působivost, vypadá však, jako kdyby vypadla z docela jiné inscenace.
Pavla Haflantová  90 %
16.11.2011 | 357 hodnocení
+ souhlasím
Nádherné, mrazivé, dojemné. Hra si pohrává s divákovým názorem na to, co je a není pravda, stírá hranici mezi dobrým a zlým (bleargh, to je tedy klišoidní věta) a zpochybňuje schopnost toto rozeznat či definitivně pojmenovat.
Helena Grégrová  60 %
25.5.2011 | 1725 hodnocení
Pavel Širmer  60 %
16.5.2011 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá, i když na můj vkus dosti „upovídaná“ hra. Režijní pojetí v DNF solidní, ale s nedostatky. Režisér se zbytečně soustředil na vnější formu, dostatečně nedbal na sdělení, zůstal na povrchu. To se přeneslo i do hereckých výkonů, které většinou nebyly autentické a přesvědčivé. Výjimkou byl On. Brousek, který (přes rozpačitý „rozjezd“) celek hodně pozvedl. Působivý monolog Z. Vejvodové (kdysi jsem ale viděl lepší interpretaci). Špatné nepřirozené výkony J. Racka a M. Kačmarčíka. Nic víc než lepší průměr. Pro soubor DNF je hra příliš velkým soustem, ale nutno dodat, že se dá pokazit i více.
Jan Pařízek  70 %
6.5.2011 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Po shlédnutí u mě převládaly určitě pozitivní dojmy z tohoto představení. Nejedná se tedy o něco úžasného, ale v žádném případě to pro mě nebyla špatná hra. Celkově je to zajímavý námět, ve kterém se dobře prolíná současná hladina příběhu s minulostí. Moji pozornost tedy upoutal bez problému. A hlavní zásluhu na tom měl hlavně představitel titulního Shapira Ondřej Brousek, které dle mého soudu předvedl opravdu výborný výkon. Eliška Balzerová není zlá, ale v této inscenaci hraje až druhé housle.
Jiří Koula  90 %
6.4.2011 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
viz blog
Jiří Landa  70 %
17.3.2011 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Režie šla po smyslu příběhu, soustředila se na práci s herci, kteří podobně jako v nastudování Tří sester podávají velmi solidní výkony. Zřetelně jsou odděleny dvě časové roviny, v nichž se příběh s detektivní zápletkou odehrává. První části by však prospěly určité škrty. Zaujaly mě především E. Balzerová (nemá sice moc textu, ale výborně pracuje s mimikou) a Z. Vejvodová, jejíž monolog je neuvěřitelně působivý. Příjemně překvapil i O. Brousek v ústřední roli Shapiry.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vitounek  80 %
25.1.2013 | 109 hodnocení
+ souhlasím
Výborné výkony zejména Elišky Balzerové a Ondřeje Brouska v hlavních rolích, ale i monolog Barbory Mošnové. Pěkně členěná scéna a dobře pochopitelné rozlišení časovýc rovin.
Vladimír10  90 %
16.11.2012 | 661 hodnocení
+ souhlasím
Mrzí mě, že v Divadle Na Fidlovačce neinscenují tragédie častěji. Juraji Deákovi se totiž povedlo vytvořit z pouhých slov napsaných na papíře něco neuvěřitelného. Příběh starožitníka Shapiry pojal úchvatným způsobem. Zásluhu na tom mají také vynikající herci. Dechberoucím výkonem však všechny překonala Barbora Mošnová při svém nacistickém monologu na konci první poloviny. Mimořádné výkony podávají i E. Balzerová, O. Brousek a Ot. Brousek. Scéna skládající se z průsvitných zástěn, odděluje vzpomínky Myriam od současnosti. Osvětlení je se scénou v přesném souladu.
Donpedro39  90 %
10.11.2011 | 138 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé.
Rak61  90 %
18.9.2011 | 94 hodnocení
+ souhlasím
Výborné představení.Ondřej Brousek herecky roste.
Petr.trep  90 %
10.6.2011 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé předtavení, opravdu skvělé! Napínavý děj, skvělé výkony a hlavně emoce! Moc se mi to líbilo, zajímavý výstup Z. Vejvodové. Velká chvála pak patří O. Brouskovi ml. a M. Randové.
Vladimír Rogalewicz  70 %
19.5.2011 | 824 hodnocení
+ souhlasím
Velice zajímavá hra (na začátku 90. let v Divadle E.F.Buriana pro mě byla zjevením), dobré herecké výkony (zejména Zuzana Vejvodová a Ondřej Brousek). Zub času na hře už trochu zapracoval, dnes by si zasloužila větší tempo (dramaturgie mohla některé scény výrazně krátit). Režijně a scénograficky příliš doslovné a bez nápadu.
Jirkan  90 %
17.3.2011 | 564 hodnocení
+ souhlasím
17.3. 2011: Hra je hodně zajímavá, scénicky skvěle řešená a přehledná. Trochu by se ještě škrtat dalo. Herecké výkony velice dobré, vyberu jen několik: Eliška Balzerová se místy ukazuje v "jiném světle" než ji z tohoto jeviště znám. Ondřej Brousek herecky roste, jen tak dál. Ovšem mou pozornost nejvíce strhnul výstup Zuzany Vejvodové, to bylo "divadlo", také si zasloužila jediný potlesk na otevřené scéně (jen škoda, že na děkovačce nebyla přítomna, ale nemoci neporučíte). Určitě ještě zajdu znova.
Marcela  70 %
14.5.2013 | 419 hodnocení
Čiko  70 %
26.3.2011 | 1095 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.