Divadlo Komedie
Peter Handke
Podzemní blues
Premiéra: 25.6.2011 | 1:40x
Překlad: Petr Štědroň. Dramaturgie: Hermann Seeler. Kostýmy: Kamila Polívková. Úprava, scéna a režie: Dušan D. Pařízek.
Poslední uvedení: červen 2012.
Poslední uvedení: červen 2012.
Intimní a (sebe)kritická úvaha o bezmocném hněvu, který se člověka zmocňuje při pohledu na nekultivovanost, pokrytectví a lhostejnost současné společnosti. Její pospolitost naruší „Divý muž“ aneb „Narušitel zábavy“ aneb „Nepřítel lidu“, který sarkastickými poznámkami i bezmeznou výdrží usvědčuje spolucestující v metru z bezvýznamnosti, ošklivosti a směšnosti. Avšak za tím vším je zoufalství, melancholie, touha po kráse ironie „poustevníka“, který se náhle ocitl v postmoderní metropoli...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
73 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Jan Pařízek 70 %
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 70 %
Helena Grégrová 70 %
Michal Novák 60 %
Lukáš Holubec 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Jan Pařízek 70 %
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 70 %
Helena Grégrová 70 %
Michal Novák 60 %
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
22.6.2012 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Náročné jak je pro Komedii tradicí, ale tentokrát pro mě o poznání méně zasahující. Martin Finger a Bolek Polívka jsou výteční, tentokrát bych ovšem očekával malinko větší režijní invenci, která by trochu rozbila záplavu textu.
Jan Pařízek 70 %
19.3.2012 | 927 hodnocení
+ souhlasím
Spílání všem okolo sebe aneb cesta do hlubin rozhněvaného muže. Výteční Martin Finger a Boleslav Polívka nastavují trefně zrcadlo všem takovýmto osobám a přiznejme si, že alespoň částečně se v této hře najde každý z nás, neb nikdo není dokonalý. Moc se mi líbily oba vedené monology, pozdější společná část mi přišla už trošku slabší. Přesto ale stále velmi dobrá hra, která stojí za vidění.
Jiří Koula 70 %
14.9.2011 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Kdybych neviděl během uplynulé sezóny všechny hry, na nichž tato iscenace staví (a k nimž se odkazuje), byla by to "fakt pecka", sice upovídaná a náročná, ale to je nakonec důvod, proč do Komedie chodím. Problém ale je, že ač sama o sobě výborná, v porovnání s předchozími je tato hra tak nějak klidnější, jako by se v samé její podstatě zračil záměr poskytnout důstojnou a uzavírající tečku předchozím deseti měsícům.
Martin Finger opět předvedl, v čem je nedostižný, Boleslav Polívka obohatil prostor Komedie o nové, vcelku libé tóny.
Martin Finger opět předvedl, v čem je nedostižný, Boleslav Polívka obohatil prostor Komedie o nové, vcelku libé tóny.
Pavel Širmer 60 %
1.7.2011 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Hra s přínosnými postřehy o světě a o lidech, s ohromující závěrečnou pointou. Výborný výkon M. Fingera, ale jeho umění mě několikrát zaujalo mnohem více. Jiný přístup přinesl B. Polívka, kterému se podařilo vyvolávat zajímavé asociace. Samotná inscenace se mi zdála příliš „rétorická“. Podle mého názoru nemělo vše stát pouze na hercích, ale režisér měl projevit více invence jako třeba při režii „Spílání publiku“ stejného autora. Porovnáme-li tyto dvě inscenaci, zůstalo „Podzemní blues“ na půli cesty a bylo jen slabým odvarem. Pár záblesků poznání stálo za to, ale celkově jsem se v záplavě textu částečně topil.
Jiří Landa 70 %
28.6.2011 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Další z perfekcionalistických výkonů M. Fingera. Zdařile mu přihrával B. Polívka.
Helena Grégrová 70 %
28.6.2011 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
Martin Finger zraje jako víno - radost posedět (v hledišti;)! Na interpretaci vnitřních monologů má, zdá se, patent. Bravo!
Michal Novák 60 %
28.6.2011 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Tato misantropická inscenace nedosahuje síly předchozích, v Komedii dosud uváděných. Snad za to může melancholický náboj hry, jejíž obsah není složitý. Přesto Martin Finger opět válí, jak během své sólové „předehry“, tak ve ztišené interakci s přistoupivším druhým cestujícím. (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Brouček 50 %
5.7.2011 | 81 hodnocení
+ souhlasím
Viděla jsem člověka plného zloby, negace a nenávisti k celému okolí. Monolog této postavy sršící nesnášenlivostí a fobiemi ve mně vyvolal absolutní odpor. Nicméně uznávám, že Martin Finger tuto postavu ztvárnil skvěle. Jestli se však v těchto myšlenkách někdo může najít, přijde mi to hodně smutné. A ještě jedna poznámka - přestože se v druhé části objeví další cestující a snaží se "negativistu" usměrnit, stále oba převážně komunikují formou monologu, což působí uspávajícím dojmem. Představení mi chvílemi přišlo nekonečné.
Sonic 90 %
4.7.2011 | 331 hodnocení
+ souhlasím
Nejdříve to vypadá na další Spílání publiku, aby ke konci začaly probleskovat až "nadberlínovské" motivy. Jako vždy úsporná a přesná režie hry, která pokračuje v poetice této scény a současně jemně odkazuje k některým klíčovým inscenacím souboru. Jedna z jejich nejsilnějších (a bohužel téměř posledních) her vůbec.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.