Divadlo DISK [katedra alternativního divadla]
<< Probuzení jara | Ptačí sněm >>
kol.
Prodaná nevěsta v letech 1868 až 2018
Premiéra: 20.4.2018 | 1:30x
Celý název inscenace: Prodaná nevěsta na prknech Prozatimního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018.
Scéna: Jan Tomšů. Kostýmy: Alžběta Vitvarová. Dramaturgie a režie: Petr Erbes, Boris Jedinák.
Poslední uvedení: květen 2019 (v Praze), červen 2019 (na zájezdě).
Poslední uvedení: květen 2019 (v Praze), červen 2019 (na zájezdě).
Barbora Bočková, Kateřina Kozinová, Marie Anna Krušinová, Tereza Těžká, Cyril Dobrý, Kryštof Krhovják, Štěpán Lustyk, Milan Vedral, Vojtěch Vondráček...; ze záznamu Jiří Štěpnička
Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018. Komická opera o věrné lásce a zrádných intrikách, o snu o divadle národním a o zrodu českého herce. „Již čas, aby postaven byl chrám dramatické Musy české! Neboť Národní divadlo jistě má býti chrámem, kde duch a srdce ke zřídlům oněch zásad se uvádí, na nichžto veškeré obraty i pokroky společenské spoléhají. A kde se zrodily tyto zásady? Nikde jinde než v lidské vůli. A hlasateli této vůle, kněžími tohoto chrámu, nechť nám jsou herci čeští.“
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (31)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
30.10.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
V různých dobách a z různých důvodů několikrát přerušené představení opery Prodaná nevěsta posloužilo tvůrcům k nabídnutí pohledu na českou povahu a postoje. Setkáme se s konkrétními osudy a osobnostmi a také pro Čechy charakteristickým omlouváním prohřešků z minulosti dobovými okolnostmi. Smetanovo dílo, symbol vlastenectví, tvoří ironický rámec. Humorně odlehčený pohled tvůrců je až jednostranně nemilosrdný a také značně odsuzující, což umocňuje např. obracení žaludku v některých situacích. Leckdo nebude souhlasit, ale argumenty jsou opřené o pravdu a inscenátoři svůj názor dokáží obhájit.
Jan Pařízek 70 %
29.10.2018 | 927 hodnocení
+ souhlasím
Výborný koncept, skvělá myšlenka i zdařilé zpracování. Vzniklo tak funkční a úderné propojení Prodané nevěsty s významnými okamžiky naší historie i našeho divadla. Vkusně odlehčené, ale nijak zlehčující a s několika silnými momenty. Za mě rozhodně díky za tuto poučnou a originální produkci. 75%
Jiří Landa 80 %
7.5.2018 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
75% Představení Prodané nevěsty rámující pohled na zásadní okamžiky českých dějin. Možná se někomu může zdát tento nápad jako neoriginální, ovšem v podání týmu nového ročníku KALDu se neoriginality nikdo bát nemusí. Tvůrci se totiž vyhnuli klasickým klišé typu „cinkání klíčů“ apod. Průlet sto padesáti lety naší historie má ve ztvárnění mladých herců (jejichž výkony jsou překvapivě vyrovnané) švih, spád, baví a rozhodně není laciným retrem. Vypravěč J. Štěpnička inscenaci výtečně zceluje a dává mu další přidanou hodnotu. Tento ročník si první absolventskou inscenací nastavil laťku hodně vysoko.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
KSnow 80 %
8.5.2019 | 106 hodnocení
+ souhlasím
A asi ještě pár procent navíc. Kousavý humor, všudypřítomná originalita, až překvapivě silné herecké výkony, přitažlivá koncepce a nezdolná energie. Ať je to bráno jako důkaz, že představení, u kterých se lidé nemohou přestat smát, nemusejí být postavené na bezduchých a laciných vtipech, ale mohou mít také spoustu co sdělit. Tomuhle ročníku fakt hodně, hodně fandím.
J.S. 70 %
4.5.2019 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Kulisy Prodané nevěsty jsou jen vnější slupkou pro zastavení se nad několika historickými událostmi spojenými s ND. Představení je kompaktní, má vnitřní sílu a je nabité množství intertextových odkazů. Sympatická je rovněž zdařilá scénografie a snaha o boření hráze mezi jevištěm a hledištěm. Jisté otazníky vzbuzuje poněkud redukovaný pohled na historii, která v pojetí souboru končí revolucí 1989. Vše mravně problematické jako by se zastavilo v tomto roce, což svádí k poněkud moralizujícím interpretacím některých událostí (v tomto ohledu působí kontrastně silně záznam hlasu J. Štěpničky).
Vaklav 70 %
4.5.2019 | 282 hodnocení
+ souhlasím
74,99% - Živé, rychle plynoucí, mladé, přístupné, nepředstírající, nadějné.
Chvalič 90 %
16.3.2019 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Decentně o lidské/české malosti. Co na tom, že zjednodušeně? Není to mrtvolné dokumentární divadlo zatěžkané falešnou intelektualitou. Je to prostě dobré a živé.
Teufel 70 %
28.2.2019 | 78 hodnocení
+ souhlasím
Nápad nepochybně dobrý, i to propojení prodanky na reálie je super. Trochu moralizování a trochu relativismu ve velmi přirozeném koktejlu. Nějakou novou významnou kvalitu jsem ale vlastně nedostal. Inscenace za vidění určitě stojí, ale je dobré nemít přehnaná očekávání.
Ttchor 40 %
27.9.2018 | 74 hodnocení
+ souhlasím
rozhodne invenčné predstavenie, ale na to o akú silnú tému sa jednalo, ma to nechalo dosť emocionálne chladným a to hlavne kvoli dost nepresvedčivej scéne, ale za to inak výborní herci hold nemohli...podobné predstavenie, kde v dokonalosť fungovala scéna a aj herecké party...https://www.i-divadlo.cz/divadlo/divadlo-vosto5/dechovka
Národosolsobě 70 %
7.5.2018 | 332 hodnocení
+ souhlasím
spíš víc. Suverénní inscenace s nadprůměrnými, stylizaci přesně ctícími hereckými výkony a výbornou souhrou. Z hlediska dramaturgie se jde od zajímavějšího (základní kámen, kauza Nosticova divadla) k provařenému (protektorát, komunardi i anticharta), takže od něčeho potenciálně znepokojivého se přechází ke konstatování - české dějiny, byly. Morálnímu kýči a nudě i přesto brání režijní vynalézavost a, znovu, náramné herectví.
Oliverpiv 70 %
7.5.2018 | 74 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Super představení. Herecky hodně podařené. Především část s Antichartou. Krásná práce se scenografií na začátku. V.Vondráček výborný. V textu se však neobjevuje žádná nová, originálnější informace k problematice českých dějin.
J.anek 90 %
20.4.2018 | 512 hodnocení
+ souhlasím
Tak na tenhle ročník bacha! Tolik talentu a energie! Generační výpověď, ale i hravost, lehkost a hudební virtuozita. Petr Erbes a Boris Jedinák nás provázejí uplynulými 150 lety chytře a s vtipem, ale dovedou být i pořádně drsní. A protože Prodaná nevěsta se zkrátka hraje při každé sebepitomější příležitosti, je dobrým symbolem i průvodcem dějinami. Nezapomenutelná je Cyrilova scéna s párkem, Kryštofův medvěd, který držel pero, ale nepodepsal. A Štěpničkův komentář! Paráda! A díky za pivo!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.