Blog uživatelů i-divadla

Ježíšmarjá, proč má na sobě ty vousy?
vydáno: 26.9.2021, Vladimír10

"Čekala jsem to horší." Věta, kterou pronesla jedna z divaček charakterizuje vše, čím je současná Činohra ND. Alespoň já již ani nečekám kvalitní zážitek na prestižní scéně, ale spíše se modlím, aby nevznikla další experimentální slátanina. Výsledek tedy skutečně nebyl tak tristní jako u nedávno staženého Misantropa, ale přesto se titul vyznačuje hrubou neúctou ke zpracovávanému tématu. Konkrétně mám na mysli úctu k antické tragédii, jejíž ústřední motiv ovlivňoval umělce i běžného člověka v průběhu staletí.

Byl jsem svědkem rapování, řvaní do mikrofonu v podání D. Prachaře nebo převlékání žen za muže a muže za ženu. Spatřil jsem obří tiskárnu uprostřed jeviště, která vytiskla předurčený osud "papeže", který se posléze převtělil do inspektora Columba. Ani jedna z těchto věcí do inscenace Sofoklova textu, dle mého mínění, nepatří. O to méně pak patří do historické budovy Národního divadla. Upřímně se divím, že J. Preissová či T. Medvecká vůbec byly svolné s účinkováním v této inscenaci. Přestože obě odvedly kvalitní hereckou práci, jejich výkon posléze shodili tvůrci už jen tím, že je obklopili množstvím trapnosti, včetně sundavacích vousů, kterou si zmiňované dámy snad ani nezaslouží.

Samostatnou kapitolou jsou poté zcela zbytečné role L. Polišenské, P. Vančury a M. Preissové. První zmiňovaná v inscenaci vystupuje jen proto, aby v kožené bundě mohla na scéně zazpívat jednu píseň v závěru hry. Petr Vančura poté ve hře ztvárňuje jakéhosi "komentátora", který do děje zasahuje rádoby odbornými poznámkami. Posléze se ovšem svlékne do spodního prádla, převlékne se do žlutého dámského kostýmu a po písni v podání jeho kolegyně opustí scénu. Jediným úkolem M. Preissové je pak napovídání J. Preissové během jejího monologu.

Nic na celkovém dojmu, bohužel, nemůže změnit ani již zmiňovaný solidní výkon T. Medvecké nebo J. Strykové či scéna po Oidipově oslepení, kdy se všechna světla zhasnou a divák si konečně může vychutnat pouze krásu Sofoklova textu bez toho, aniž by byl rušen rádoby moderní obrazností ctihodného pana režiséra.


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.