Blog redakce i-divadla

Nevzrušivé Tajemství
vydáno: 21.10.2024, Lukáš Dubský

Divadlo Kalich slaví pětadvacáté narozeniny a jedním z dárků, který chce dát svým divákům, je nové nastudování muzikálu Daniela Landy Tajemství, jehož premiérové uvedení se v roce 2005 setkalo s velkým ohlasem. Novou verzi připravila režisérka Mirjam Landa, k drobným úpravám došlo v libretu, proměnila se výprava i interpreti většiny rolí.

Proč dnes vůbec Tajemství uvádět? Především je to Landova hudba, která je podobně jako v jeho největším muzikálovém hitu Krysař velice zdařilá, dobře pracuje s atmosférou a obsahuje i melodie, které člověk z hlavy jen tak nedostane (Malá slečna, Hraj s námi hru). 

Libreto už je trochu problematičtější, ne všechny pasáže v něm stoprocentně fungují. Divák, který muzikál ještě neviděl, se může společně s hlavní postavou Eliškou proplétat spletí symbolů a snažit se odhalit titulní tajemství. Mystický opar zahaluje vlastně docela obyčejný, ale trvale platný příběh o životním bilancování. 

Tvůrci slibovali efektní nastudování díky novým technickým možnostem divadla. V tom se jim úplně nezadařilo, proměny prostředí jsou (podobně jako u nedávné Troji v Divadle Broadway) téměř výhradně tvořeny projekcemi. Ty samy o sobě nevypadají špatně a částečně chápu, že nevelké jeviště Kalichu není na žádné složité přestavby stavěné, přesto si myslím, že spoléhání na projekce není ideální. Na mnou zhlédnuté repríze bylo nepříliš povedené nazvučení, což vyvrcholilo silným vazbením na začátku záverečné medley.

Poslední muzikálové kusy, které jsem v Kalichu viděl, Biograf láskaSrdcový král, vynikaly skvělým hereckým pojetím, což rozhodně u pražských produkcí nebývá pravidlem. Ostatně Kalich si dokázal za čtvrt století své existence vytvořit plejádu výrazných interpretů (Kříž, Křížová, Tomeš, Tomešová, Pálek, Tenkrát a mnozí další), s nimiž spolupracuje a které je vždy radost sledovat. Proto je trochu překvapivé, že v Tajemství se většina těchto hvězd neobjevuje, což je bohužel na výsledku znát, jelikož je tento nový kus herecky dost mdlý.

Asi nejvíce mě zaujala Lucie Vondráčková, která se opět zhostila role Elišky, kterou pojala jako sympaticky vyrovnanou a zpočátku sarkastickou ženu, jež nepropadá beznaději a snaží se zorientovat ve svém životě. Pěvecky tentokrát nad všemi ostatními ční Tomáš Trapl, jenž zaujme i na relativně malém prostoru, který má postava Drzslava, a jeho píseň Volám je jedním z vrcholů představení.

Nejtěžší úlohu mají představitelé mladého páru z legendy o Vlčím vrchu. Dialogy Anežky a Jana o víře místy šustí papírem a bohužel Petr Kolman ani Anastázie Landová nejsou tak zkušenými herci, aby jim dokázali vdechnout život. Landové pak navíc příliš nevychází ani pěvecká stránka role.

Z menších rolí nejvíce zaujmou Sestřička Terezy Bílkové, která velice pěkně zvládla píseň Hledá se muž, a Petr Šudoma, jenž ve svých drobných úlohách uplatňuje humorný nadhled. Na opačné straně spektra se naopak pohybují Patrick Plešinger (Strážmistr Barták) či Richard Dobiáš (Bobo).

Zatímco návrat Krysaře se před lety vydařil, u Tajemství si nejsem jistý, jestli by lepším narozeninovým dárkem nebyl nějaký zbrusu nový kus. Nicméně spokojené diváky si tento mysteriózní muzikál jistě najde.


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.