Blog redakce i-divadla
Na desátém ročníku festivalu Letní Letná bylo možno po provokativním francouzském cirkusu Cahin Caha Daniela Gulka zhlédnout další inscenaci z projektu Lacrimae, a to Risk souboru Cirk La Putyka. Dalším účastníkem projektu, který vystoupí na festivalu, bude švédský Cirkus Cirkör.
Inscenace Risk je rozlomena na několik částí, a to na jakousi předehru v patrně psychiatrické léčebně, na dvě filmové dotáčky, a na očekávaný nový cirkus.
V první části psychiatr (Jiří Kohout) několikrát prohlásí, že pracuje s nemocnými lidmi. Jeho chování však dostojí úsloví, že v psychiatrickém ústavu se nepozná, kdo je chovanec, ale chovanci se dělí na ty s klíči a na ty bez klíčů. Tato okolnost nabývá dalšího rozměru, sedíte-li při představení vedle exředitelky jiného ústavu, a to Divadelního ústavu. Psychiatr má na starosti několik zdánlivě duševně nemocných, a to dvě hysterky, jednoho pomateného letce, pyromana a jakéhosi gotického punkáče. V prostoru se nachází také fyzicky postižený performer (Petr Valchář), kterého psychiatr stále vykazuje mimo skupinu. Má si sekat sekerou do připraveného polena. Je celkem jasné, že fyzicky postižený neznamená zároveň duševně zaostalý, ale psychiatr to tak vidí. Přesto se vykázanému vozíčkáři daří soustředěně z připravených polen vyřezávat povedené hlavičky lidí.
První půle není nijak zajímavá, po jevišti různě létají šipky, vytahují se diváci z hlediště a zase usazují zpátky, objeví se trocha pyrotechniky, mává se noži, hází sekyrkami, a zvídavý vozíčkář je zaháněn do vymezeného kouta. Přesto dojde k několika situacím, které se zúročí v poslední části představení. Jedna z hysterek vyprovokuje gotického punkáče, aby ji za jejího vřískotu honil po jevišti s nožem, kteroužto kratochvíli jim po chvíli psychiatr překazí. A vozíčkář se přeci jen dostane za chvilkové nepozornosti psychiatra mezi lidi ze skupiny, a ti ho okamžitě zapojí do své hry.
Jako pěst na oko následuje černobílá dotáčka, kde performer Petr Valchář na zkouškách k inscenaci vypráví, jak se dostal k cirkusu. Následuje konečně přestávka.
Po přestávce vidíme v dotáčce hýřící barvami svět energie, svobody a nespoutaných divokých koní, a vozíčkáře, který se různými způsoby pokouší přemoci osud – plave ve vodě, která ho nadnáší, snaží se s vozíkem pohnout se proti větru, a zúčastnit se s ostatními pikniku na vršku skály. Pak bílé plátno spadne a objeví se trampolína, na které předvede své akrobatické umění pomatený letec, gotický punkáč s hysterkou (Marc Briliant a Kajsa Bohlin) rozjedou svůj romantický příběh na Cyrových obručích, a vozíčkář s druhou hysterkou předvedou vzdušnou akrobacii. Tedy, spíše Petr Valchář se nechá na podložce vytáhnout do vzduchu, kde jeho ruce slouží Zuzaně Havrlantové jako jiným akrobatkám slouží šály.
Tyto etudy jsou velmi romantické, krásné a okouzlující.
Nakonec tedy vše dobře dopadne, jedno oko nezůstane suché, následují ovace ve stoje a jde se domů.
Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.
Další články tohoto redaktora na blogu