Zpráva
V Komorní scéně Aréna ožijí slovenská devadesátá léta
vydáno: 6.9.2021
Ostravská Komorní scéna Aréna dnes slavnostně zahajuje sezónu 2021/2022, kterou nazvala Rok našich návratů, nicméně má na svém kontě ještě jeden rest sezóny předcházející. Tím je inscenace renomovaného slovenského režiséra Romana Poláka Karpatský thriller, kterou soubor nazkoušel již na podzim 2020 a divákům ji konečně představí již tuto sobotu.
Slovenské dokumentární drama Karpatský thriller vychází ze skutečné korupční kauzy z 90. let. Hlavní hrdince se dostane do rukou materiál odhalující korupci na těch nejvyšších místech státního aparátu. Když se pokusí se celou kauzu zveřejnit, narazí na špinavé praktiky nejmenované nadnárodní firmy, která se ji pokusí nejprve společensky zdiskreditovat a později i vydírat a zastrašovat. Částečně autobiografická hra novináře Eugena Gindla byla poprvé uvedena v Slovenském národním divadle v roce 2013 v režii tehdejšího šéfa činohry Romana Poláka a její přijetí bylo přinejmenším bouřlivé.
„Po premiéře se ozvali i zástupci finančních skupin, kteří byli pobouření tím, že inscenace vyzývá k agresivitě vůči bohatým. Z jejich kruhů se ozývaly hlasy, že moc v našem státě nemají finanční skupiny, ale právě divadelníci, když si něco takového můžou dovolit. Den po premiéře mi volal i ministr kultury, že o přestávce musel odejít z rodinných důvodů. Určitě ne proto, že by byl inscenací znechucen… I přesto poznamenal, že má raději mé inscenace ruské klasiky, než když se pokouším o politické divadlo,“ vzpomíná na premiérové ohlasy režisér Roman Polák.
My naštěstí nežijeme na Slovensku v 90. letech, ale v České republice v roce 2021, takže se nás předražené zakázky ve zdravotnictví, zmanipulovaný mediální prostor, nebo situace, kdy investigativním novinářům někdo usiluje o život, samozřejmě vůbec nemohou dotýkat. Jsme přeci o víc jak čtvrt století dál. Ale kdyby se snad nějaké z těchto „nešvarů“ u nás objevily – a podotýkáme, že jakákoli podobnost je čistě náhodná – máme u nás odvážně smýšlející kulturní scénu, která je vždy připravena nastavit politikům zrcadlo! Třeba prostřednictvím divadla. Takže je jasné, že u nás jakékoli amorální praktiky nemají šanci přežít, protože divadla se na ně nebojí poukázat. A když už to odhalíme a pojmenujeme, tak se to přeci musí změnit… nebo ne?
Přestože se jedná o první živé uvedení inscenace před diváky, Karpatský thriller má za sebou již online premiéru, která se uskutečnila 30. dubna 2021. Ačkoliv se Aréna ve svých pandemických online aktivitách vyhýbala uvádění inscenací ze současného repertoáru, u této dokumentární korupční novinky usoudila, že by přeci jen měla spatřit světlo světa co nejdříve… Což potvrdila i odborná komise Moravskoslezských kulturních Cen Jantar, která v úterý 31. srpna udělila Komorní scéně Aréna Cenu Jantar za mimořádnou uměleckou úroveň online streamů prezentovaných v době pandemické uzávěry divadel. Všechny živé přenosy inscenovaných čtení, stejně jako v online premiéře zveřejněný záznam Karpatského thrilleru, vznikly ve spolupráci se studenty oboru Audiovizuální tvorba na Slezské univerzitě v Opavě pod vedením jejich pedagožky, režisérky Moniky Horsákové.
Karpatský thriller v režii Romana Poláka, scéně Andreje Ďuríka, kostýmech Kataríny Hollé a hudbě Vladimíra Šarišského se takřka po roce odkladů dočká své české premiéry v sobotu 11. září, nejbližší reprízy budou následovat 16. a 22. září a 6. a 24. října, vždy se začátkem v 18.30 hodin.
zdroj zprávy: Sylvie Vůjtková
Slovenské dokumentární drama Karpatský thriller vychází ze skutečné korupční kauzy z 90. let. Hlavní hrdince se dostane do rukou materiál odhalující korupci na těch nejvyšších místech státního aparátu. Když se pokusí se celou kauzu zveřejnit, narazí na špinavé praktiky nejmenované nadnárodní firmy, která se ji pokusí nejprve společensky zdiskreditovat a později i vydírat a zastrašovat. Částečně autobiografická hra novináře Eugena Gindla byla poprvé uvedena v Slovenském národním divadle v roce 2013 v režii tehdejšího šéfa činohry Romana Poláka a její přijetí bylo přinejmenším bouřlivé.
„Po premiéře se ozvali i zástupci finančních skupin, kteří byli pobouření tím, že inscenace vyzývá k agresivitě vůči bohatým. Z jejich kruhů se ozývaly hlasy, že moc v našem státě nemají finanční skupiny, ale právě divadelníci, když si něco takového můžou dovolit. Den po premiéře mi volal i ministr kultury, že o přestávce musel odejít z rodinných důvodů. Určitě ne proto, že by byl inscenací znechucen… I přesto poznamenal, že má raději mé inscenace ruské klasiky, než když se pokouším o politické divadlo,“ vzpomíná na premiérové ohlasy režisér Roman Polák.
My naštěstí nežijeme na Slovensku v 90. letech, ale v České republice v roce 2021, takže se nás předražené zakázky ve zdravotnictví, zmanipulovaný mediální prostor, nebo situace, kdy investigativním novinářům někdo usiluje o život, samozřejmě vůbec nemohou dotýkat. Jsme přeci o víc jak čtvrt století dál. Ale kdyby se snad nějaké z těchto „nešvarů“ u nás objevily – a podotýkáme, že jakákoli podobnost je čistě náhodná – máme u nás odvážně smýšlející kulturní scénu, která je vždy připravena nastavit politikům zrcadlo! Třeba prostřednictvím divadla. Takže je jasné, že u nás jakékoli amorální praktiky nemají šanci přežít, protože divadla se na ně nebojí poukázat. A když už to odhalíme a pojmenujeme, tak se to přeci musí změnit… nebo ne?
Přestože se jedná o první živé uvedení inscenace před diváky, Karpatský thriller má za sebou již online premiéru, která se uskutečnila 30. dubna 2021. Ačkoliv se Aréna ve svých pandemických online aktivitách vyhýbala uvádění inscenací ze současného repertoáru, u této dokumentární korupční novinky usoudila, že by přeci jen měla spatřit světlo světa co nejdříve… Což potvrdila i odborná komise Moravskoslezských kulturních Cen Jantar, která v úterý 31. srpna udělila Komorní scéně Aréna Cenu Jantar za mimořádnou uměleckou úroveň online streamů prezentovaných v době pandemické uzávěry divadel. Všechny živé přenosy inscenovaných čtení, stejně jako v online premiéře zveřejněný záznam Karpatského thrilleru, vznikly ve spolupráci se studenty oboru Audiovizuální tvorba na Slezské univerzitě v Opavě pod vedením jejich pedagožky, režisérky Moniky Horsákové.
Karpatský thriller v režii Romana Poláka, scéně Andreje Ďuríka, kostýmech Kataríny Hollé a hudbě Vladimíra Šarišského se takřka po roce odkladů dočká své české premiéry v sobotu 11. září, nejbližší reprízy budou následovat 16. a 22. září a 6. a 24. října, vždy se začátkem v 18.30 hodin.
zdroj zprávy: Sylvie Vůjtková
Další zprávy
Smyslnější než kdykoliv předtím. Losers Cirque Company uvedou novinku Cizinec pod vedením světové režisérky Firenzy Guidi.
(Divadlo BRAVO!, 5.11.2024)
Slevy, shopaholici a víra v konzum. KDE kolektiv uvede premiéru komedie PROVINILÁ POTĚŠENÍ 29.11. v Klubu Letka
(KDE kolektiv, 5.11.2024)
Slovácké divadlo představilo tituly pro nadcházející rok
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 1.11.2024)