Zpráva
Druhou premiérou sezóny „Kam směřujeme?“ Divadla D21 bude hra enfant terrible francouzské literatury a otce patafyziky Alfreda Jarryho - Král Ubu. Režie této grotesky, která je považována za předchůdce absurdního dramatu a dada, se ujme umělecký šéf D21 Jakub Šmíd a poprvé ji diváci mohou zhlédnout 26. března 2019.
První verzi hry Alfred Jarry napsal v roce 1885 jako studentskou recesi pro loutkové divadlo. Následně hru výrazně přepracoval a prvního uvedení v činoherním divadle se Král Ubu dočkal až v roce 1896. Premiéra v tehdejší francouzské společnosti způsobila skandál, Jarry se stal přes noc legendou a hra se do dnešního dne dočkala desítek zpracování.
V Divadle D21 se v hlavní roli Krále Ubu představí Petr Pochop po boku Matky Ubu, kterou ztvární Hana Mathauserová. Spolu s Obrubou (Vojtěch Hrabák, j.h.) připraví plán, jak připravit o moc krále Václava (Lukáš Šolc), jehož syna Hromoslava ztvární Libor Stach j.h.
Může Král Ubu překvapit diváky i dnes, po více než sto letech? Jakub Šmíd říká: „Nesnažili jsme se o násilnou aktualizaci. To, co je na tomto textu nejvíce šokující je jeho děsivá aktuálnost. V naší zbrusu nové úpravě Krále Ubu pro pět herců akcentujeme téma manipulace v nejvyšších patrech politiky. V našem groteskním světě se to tak hemží zákulisními hráči, intrikány a bezpáteřními jedinci. Všechny táhne kupředu nezvladatelná touha po moci a majetku. Tito lidé bez morálky a lásky se vyznačují především tím, že jejich počínání nemá žádnou dlouhodobě udržitelnou vizi. Jejich pachtění se za osobními cíli je nutno nahlížet s humorem, ale zároveň je třeba se ptát, co na nich tolik přitahuje poddané masy.“
Dle Šmída je groteska žánrem, který povahu dnešního světa vystihuje nejvýstižněji: „Povaha grotesky jako stylu a žánru je daná tím, že lidé, věci a fenomény se v ní nacházejí na jiných místech a na jiných pozicích, než normálně. Například v celosvětové politice jsou dnes lidi, kteří se dají popsat jako groteskní. Grotesku volím také proto, že její zásadní součástí je humor. Skrze ikonický text groteskní a absurdní literatury, jímž Král Ubu beze sporu je, je tak možno vytvořit zábavně otřesný obraz dnešního chaotického světa.“
Nejbližší reprízy po premiéře 26. března 2019 jsou plánovány na pátek 29. března 2019 a středu 17. dubna 2019.
zdroj zprávy: Eva Kuchařová
První verzi hry Alfred Jarry napsal v roce 1885 jako studentskou recesi pro loutkové divadlo. Následně hru výrazně přepracoval a prvního uvedení v činoherním divadle se Král Ubu dočkal až v roce 1896. Premiéra v tehdejší francouzské společnosti způsobila skandál, Jarry se stal přes noc legendou a hra se do dnešního dne dočkala desítek zpracování.
V Divadle D21 se v hlavní roli Krále Ubu představí Petr Pochop po boku Matky Ubu, kterou ztvární Hana Mathauserová. Spolu s Obrubou (Vojtěch Hrabák, j.h.) připraví plán, jak připravit o moc krále Václava (Lukáš Šolc), jehož syna Hromoslava ztvární Libor Stach j.h.
Může Král Ubu překvapit diváky i dnes, po více než sto letech? Jakub Šmíd říká: „Nesnažili jsme se o násilnou aktualizaci. To, co je na tomto textu nejvíce šokující je jeho děsivá aktuálnost. V naší zbrusu nové úpravě Krále Ubu pro pět herců akcentujeme téma manipulace v nejvyšších patrech politiky. V našem groteskním světě se to tak hemží zákulisními hráči, intrikány a bezpáteřními jedinci. Všechny táhne kupředu nezvladatelná touha po moci a majetku. Tito lidé bez morálky a lásky se vyznačují především tím, že jejich počínání nemá žádnou dlouhodobě udržitelnou vizi. Jejich pachtění se za osobními cíli je nutno nahlížet s humorem, ale zároveň je třeba se ptát, co na nich tolik přitahuje poddané masy.“
Dle Šmída je groteska žánrem, který povahu dnešního světa vystihuje nejvýstižněji: „Povaha grotesky jako stylu a žánru je daná tím, že lidé, věci a fenomény se v ní nacházejí na jiných místech a na jiných pozicích, než normálně. Například v celosvětové politice jsou dnes lidi, kteří se dají popsat jako groteskní. Grotesku volím také proto, že její zásadní součástí je humor. Skrze ikonický text groteskní a absurdní literatury, jímž Král Ubu beze sporu je, je tak možno vytvořit zábavně otřesný obraz dnešního chaotického světa.“
Nejbližší reprízy po premiéře 26. března 2019 jsou plánovány na pátek 29. března 2019 a středu 17. dubna 2019.
zdroj zprávy: Eva Kuchařová
Další zprávy
Premiéra Garderobiéra v Městském divadle Zlín přináší strhující pohled do zákulisí divadelního světa
(Městské divadlo Zlín, 13.11.2024)
Výprava do české minulosti, jež by mohla být omluvou naší současnosti...
(Divadlo Bolka Polívky, 12.11.2024)
Nová premiéra Jana Mocka vypráví fascinující příběh sudetoněmeckého politika Heinze Ruthy
(Alfred ve dvoře, 11.11.2024)
Vánoční inscenace MDP nahlédne do domu slavného spisovatele Karla Čapka a oslňující herečky Olgy Scheinpflugové
(Městská divadla pražská, 11.11.2024)
Nad Prahou opět zazáří půlměsíc
(8.11.2024)