Zpráva
Intimita prchavých okamžiků. Judith Hermann se vrací do Divadla MeetFactory.
vydáno: 2.11.2022
Detaily obyčejných věcí, prchavé okamžiky setkání s jinými lidmi, momenty bezděčných rozhodnutí k tomu, že v dané situaci zůstaneme pasivními: do Divadla MeetFactory se vrací obrazy německé autorky Judith Hermann. Inscenaci 675 malých korálků červených jako zlost, která je koláží několika textů, připravili dramaturg Matěj Samec a režisérka Apolena Vanišová. Premiéra proběhne v sobotu 12. 11. za přítomnosti spisovatelky.
V povídkách a románech Judith Hermann je zachyceno to, čeho si zpravidla nemusíme ani všimnout, přestože je tím náš život utvářen.
„Číst v Lettiparku lze kdykoli a sahám po něm často ve chvílích, kdy potřebuju potvrzení o tom, že popsat byť ten nejobyčejnější detail, něco z toho, co naší pozornosti snadno a neustále uniká, může znamenat zakoušet krásu, kterou jsme obklopeni, hlubokou a smutnou, i to, že její prožitek lze sdílet s někým dalším a hledat v ní tak ještě další tajemství, umocněná pohledem jiného člověka,“ popsal pro Divadelní noviny svůj vztah k Judith Hermann dramaturg Matěj Samec. „Divadlo, jak mu rozumím, bylo právě k takovému druhu sdílení uzpůsobeno. Intimita, kterou v něm lze zažít, se může podobat četbě povídek Judith Hermann.“
Po inscenaci Počátek veškeré lásky (premiéra 2017, režie Filip Nuckolls) si dramaturg společně s režisérkou Apolenou Vanišovou vybrali několik textů autorky: nejvíce čerpali z knih Doma, Nic než přízraky a Letní dům, později. Název inscenace odkazuje k první povídce z posledně jmenované knihy. „Ty texty opravdu tvoří celek a je zajímavé sledovat, jak se některé postavy variují a jak stárnou,“ dodává Samec.
Inscenace si neklade za cíl vytvořit nějaký nový hermannovský narativ. Pokouší se v plasticitě zachytit postavu v situaci zvláštního stavu mysli, kdy se jí v samotě pronajatého domu, před očima vybavují různé obrazy a příběhy, které ji utvářejí.
Jestliže v nedávných inscenacích Bílá kniha a Válka je umění, a ne věda (aktualizovaná verze Aluminiové královny) nechávala režisérka Apolena Vanišová promlouvat ženy - matky, pečující osoby nebo sestry, tentokrát do prostoru zaplněného porcelánovými soškami, zachycujícími pohyb, ale zároveň chladně nehybnými, umístila osamělou ženu, jejíž úvahy a myšlenky směřují jen k ní samé.
Premiéra proběhne v Divadle MeetFactory v sobotu 12. 11. od 20:00. Událost, které se zúčastní i spisovatelka Judith Hermann, bude součástí Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
Judith Hermann: 675 malých korálků červených jako zlost
překlad: Petr Štědroň, Kateřina Hůlková
scéna a režie: Apolena Vanišová
scénář a dramaturgie: Matěj Samec
výtvarná spolupráce: Eliška Brtnická, Pavel Havrda, Johana Střížková
pohybová spolupráce: Eliška Brtnická
hudba a zvukový design: Stanislav Abrahám
světelný design: Pavel Havrda
kostýmy: Johana Střížková
hlasový a pohybový trénink: Jan Bárta
produkce: Magda Juránková
fotografie: Andrea Černá
Hraje: Hedvika Řezáčová
copyright S. FISCHER Theater & Medien
premiéra: 12. 11.
další reprízy: 22. 11., 19. 12.
Vstupné:
300 Kč
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5
Vstupenky lze koupit na webu MeetFactory nebo na GoOut.net
Rezervace vstupenek na rezervace.divadlo@meetfactory.cz.
zdroj zprávy: Zuzana Kolouchová
V povídkách a románech Judith Hermann je zachyceno to, čeho si zpravidla nemusíme ani všimnout, přestože je tím náš život utvářen.
„Číst v Lettiparku lze kdykoli a sahám po něm často ve chvílích, kdy potřebuju potvrzení o tom, že popsat byť ten nejobyčejnější detail, něco z toho, co naší pozornosti snadno a neustále uniká, může znamenat zakoušet krásu, kterou jsme obklopeni, hlubokou a smutnou, i to, že její prožitek lze sdílet s někým dalším a hledat v ní tak ještě další tajemství, umocněná pohledem jiného člověka,“ popsal pro Divadelní noviny svůj vztah k Judith Hermann dramaturg Matěj Samec. „Divadlo, jak mu rozumím, bylo právě k takovému druhu sdílení uzpůsobeno. Intimita, kterou v něm lze zažít, se může podobat četbě povídek Judith Hermann.“
Po inscenaci Počátek veškeré lásky (premiéra 2017, režie Filip Nuckolls) si dramaturg společně s režisérkou Apolenou Vanišovou vybrali několik textů autorky: nejvíce čerpali z knih Doma, Nic než přízraky a Letní dům, později. Název inscenace odkazuje k první povídce z posledně jmenované knihy. „Ty texty opravdu tvoří celek a je zajímavé sledovat, jak se některé postavy variují a jak stárnou,“ dodává Samec.
Inscenace si neklade za cíl vytvořit nějaký nový hermannovský narativ. Pokouší se v plasticitě zachytit postavu v situaci zvláštního stavu mysli, kdy se jí v samotě pronajatého domu, před očima vybavují různé obrazy a příběhy, které ji utvářejí.
Jestliže v nedávných inscenacích Bílá kniha a Válka je umění, a ne věda (aktualizovaná verze Aluminiové královny) nechávala režisérka Apolena Vanišová promlouvat ženy - matky, pečující osoby nebo sestry, tentokrát do prostoru zaplněného porcelánovými soškami, zachycujícími pohyb, ale zároveň chladně nehybnými, umístila osamělou ženu, jejíž úvahy a myšlenky směřují jen k ní samé.
Premiéra proběhne v Divadle MeetFactory v sobotu 12. 11. od 20:00. Událost, které se zúčastní i spisovatelka Judith Hermann, bude součástí Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
Judith Hermann: 675 malých korálků červených jako zlost
překlad: Petr Štědroň, Kateřina Hůlková
scéna a režie: Apolena Vanišová
scénář a dramaturgie: Matěj Samec
výtvarná spolupráce: Eliška Brtnická, Pavel Havrda, Johana Střížková
pohybová spolupráce: Eliška Brtnická
hudba a zvukový design: Stanislav Abrahám
světelný design: Pavel Havrda
kostýmy: Johana Střížková
hlasový a pohybový trénink: Jan Bárta
produkce: Magda Juránková
fotografie: Andrea Černá
Hraje: Hedvika Řezáčová
copyright S. FISCHER Theater & Medien
premiéra: 12. 11.
další reprízy: 22. 11., 19. 12.
Vstupné:
300 Kč
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5
Vstupenky lze koupit na webu MeetFactory nebo na GoOut.net
Rezervace vstupenek na rezervace.divadlo@meetfactory.cz.
zdroj zprávy: Zuzana Kolouchová
Další zprávy
Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 představení Concrete.
(Jatka78, 14.11.2024)
Premiéra Garderobiéra v Městském divadle Zlín přináší strhující pohled do zákulisí divadelního světa
(Městské divadlo Zlín, 13.11.2024)
Výprava do české minulosti, jež by mohla být omluvou naší současnosti...
(Divadlo Bolka Polívky, 12.11.2024)
Vánoční inscenace MDP nahlédne do domu slavného spisovatele Karla Čapka a oslňující herečky Olgy Scheinpflugové
(Městská divadla pražská, 11.11.2024)
Nová premiéra Jana Mocka vypráví fascinující příběh sudetoněmeckého politika Heinze Ruthy
(Alfred ve dvoře, 11.11.2024)
Východočeské divadlo Pardubice uveřejnilo program 25. ročníku GRAND Festivalu smíchu a zahajuje předprodej vstupenek
(Východočeské divadlo Pardubice, 8.11.2024)
Nad Prahou opět zazáří půlměsíc
(8.11.2024)