Zpráva
Havelkův „voyerský“ hit míří také do mosteckého divadla
vydáno: 14.12.2021
Městské divadlo v Mostě uvede v úterý 21. prosince 2021 na Velké scéně sedmou činoherní premiéru letošní sezony – nekompromisní konverzační komedii o jedné zdánlivě rutinní schůzce vlastníků bytových jednotek v režii Filipa Nuckollse. Hra Jiřího Havelky Společenstvo vlastníků tedy pokračuje ve své spanilé jízdě po českých jevištích.
Slovo dramaturga:
V jednom běžném českém domě se sejdou sousedé, aby na schůzi SVJ, tedy společenstva vlastníků (bytových) jednotek, projednali neuspokojivý stav svého kolektivního vlastnictví. Na programu schůze jsou bezpochyby důležité body – například stav plynových rozvodů, stavba výtahu nebo odprodej půdních prostor, prostřednictvím kterého by bylo možné získat finanční prostředky na opravu rozvodů plynu v domě atd.
Od počátku je však zřejmé, že ke konsenzu je daleko a důležité záležitosti uvízly v černé vodě úporných malicherností a sporů mezi vlastníky a každý z výše zmíněných návrhů vyvolává naprosto odstředivou polemiku.
Hra úspěšného autora a režiséra Jiřího Havelky, spjatého s divadlem Vosto5, získala v roce 2017 Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu a rovněž byla nominována na Cenu divadelní kritiky jako Hra roku. Příznivé kritické i divácké ohlasy zaznamenal také film Vlastníci z roku 2019, který Havelka sám zrežíroval.
Michal Pětík, dramaturg
Rozhovor s režisérem Filipem Nuckollsem:
V Mostě momentálně režírujete již potřetí. Jaká jsou Vaše hlavní kritéria při výběru režijní spolupráce v jednotlivých divadlech?
V Mostě skutečně pracuju už potřetí. Jeden z důvodů je, že je to po Činoherním studiu nejbližší divadlo od mého domova v Ústí nad Labem. Ale to by jistě nestačilo. Mě sem nejdříve pozval dramaturg, kamarád Zdeněk Janál. Na jeho nabídku jsem kývl z bizarní pohnutky poznat další divadlo, ve kterém jsem ještě nepracoval. Upřímně. Čekal jsem, že naleznu Mordor. No svým způsobem trochu jo – zátěžový koberec na jevišti a pohodlná široká křesla pro diváky, ze kterých účinkující na jevišti vidí tak maximálně příčesky a horní obroučky brýlí. Ale také jsme zde nalezl soubor, který je pracovitý, poctivě vyzkouší každou blbost, kterou mu řeknete, a štáb lidí, kteří vznikající inscenaci podporují a snaží se, aby byla co možná nejlepší.
Můžete mosteckým divákům přiblížit o čem bude inscenace Společenstvo vlastníků?
Snad to bude zábavná neobvyklá inscenace o životě v České republice na začátku třetího desetiletí dvacátého prvního století. Alespoň se o podobnou inscenaci snažíme.
Čím je tato hra specifická a čím Vám imponuje?
Její specifičnost spočívá v tom, že v současnosti nevzniká moc textů, chcete-li her, které se odehrávají kolem jednoho stolu, v reálném čase. Je to dokonalá „voyerština“. Pro herce na jevišti se jedná o těžší jevištní disciplínu. Ono to nakonec všechno vypadá tak jednoduše a nerušivě, ale ode všech – i těch co mají velmi málo textu – to vyžaduje obrovské soustředění, být neustále duchem přítomen, vnímat všechny své kolegy. Pokud se „nedaří“, nemáte k dispozici pauzu nebo změnu obrazů, kdy můžete začít takříkajíc od nuly. Zde ne, tady se z toho musíte dostat přímo před zraky diváků. Při větším počtu účinkujících a při vědomí, že divadlo není dokonalé (a ani nemůže být, protože dokonalá je jenom smrt) máte jistotu, že každé představení bude skutečně neopakovatelné a že uvedení podobných inscenací je skutečnou událostí. Se startem představení začíná odbíjet naprosto jiný jevištní čas, který se neměří na jednotlivé výstupy, ale hlediště i jeviště prožívají ubíhání času zcela stejně.
A myslím si, že se Jiřímu Havelkovi povedlo stvořit text/hru, která je nepříjemně lidská, kdy jednotlivé postavy nejsou jednobarevné a při veškeré jejich individualitě jsou nám známé a bohužel i blízké.
Máte Vy sám zkušenost s podobnou schůzí?
Moc ne. U nás v baráku na ně nechodím. Je to zřejmě špatně, ale je to tak. Tím, že působím v divadlech a nyní v takových, která nejsou v místě mého bydliště, tak mám zdárnou výmluvu. Schůze vlastníků se pořádají vpodvečer, a to jsem povětšinou na cestě do místa mého pracovního výkonu. Ale byla doba, kdy jsem se dny proschůzoval. Proto statečně státu navzdory odolávám na volné noze jako OSVČ, protože ve zbytku svého života už nechci schůzovat.
Jak jste si s Vaším tvůrčím týmem poradili s velkým prostorem mosteckého jeviště?
Pořád si myslím, že by ta komornější scéna byla pro vznik mnohem jednodušší a levnější. Na scéně by byl jenom velký stůl, kolem něho by seděli herci ze všech stran obklopení diváky. A herci by neměli potřebu furt někam trajdat po jevišti. To bych řekl, že bývá nejotravnější část mé práce přesvědčit herce, že nemusí s každou replikou někam nesmyslně putovat. Vše, co se na jevišti děje, má svou logiku a význam, tedy i každý pohyb a jevištní potulka musí mít nějaký smysl, který ale v 90 procentech případů tomuto konání schází. Proto i kolega Havelka umístil svou inscenaci, ze které vznikl již zmíněný ustálený textový záznam, kolem stolu, aby zamezil touze herce se potulovat. No… My tedy dodržujeme klasické rozvržení jeviště a hlediště. Tím pádem jsme byli nuceni vytvořit danou místnost, ve které se schůze koná. A to formou realistické tzv. rámovačky. Je to sklepní prostor, možná kdysi cvičebna nějaké tělovýchovné jednoty. Pořádají se tu volby do zastupitelských sborů a pronajímají si ji různé spolky a sdružení na své sousedské aktivity, chodí si do ní hrát děti apod. Kvůli „záhledům“, způsobených kombinací zvýšeného jeviště, neprudké elevace a většímu množství účinkujících v jednom okamžiku jsme přistoupili k brutálnímu změlčení hracího prostoru. Při obrovské hloubce mosteckého jeviště využíváme pouze tři a půl metru od hlediště. Bude se tedy jednat o kdysi velmi populární „ŠUP“. A tu a tam pochopitelně musíme tolerovat jevištní potulku.
S jakými pocity by měl podle Vás divák odcházet?
Nedělám divadlo pro to, aby diváci odcházeli z představení s pocitem, jak výborný život žiju, jak vše dělám správně a jak jsou jiní větší blbci. Snažím se, aby se divák setkal s tak konkrétním pohledem na život a na člověka, aby zapochyboval. Řídím se poznáním, že Antikrista při svém příchodu nejsme schopni poznat (stejně jako Krista). Že to nebezpečné zlo je velmi sympatické podoby i povahy. Že trvalé dobro většinou není moc sexy. Že kdyby zlo i dobro byli jednoduše poznatelné, bylo by to sice fajn, ale taky by celý systém života a světa byl tak jednoduchý, že by byl snadno ovladatelný a lidská svoboda by zanikla. Snažím se přes herecké kolegy ukazovat život a člověka v jeho plnosti, komplikovanosti, neuchopitelnosti. A výsledkem by měly být pochyby, které by měly vést k víře nebo utvrzení o životní cestě, nebo k její změně. Nejsem z těch, kteří si ve své malomyslnosti nechali namluvit, že nedokáží pohnout světem. Stále si myslím, že světem je možné pohnout a je víc než potřeba se o to pokoušet.
Jaká další režijní práce Vás čeká po premiéře v Mostě?
Jsme s nejvyšším vedením divadla domluvení, že další naše spolupráce nastane na jaře roku 2023. Navrhuji buď slavného Shakespearova Richarda III., nebo autorskou inscenaci ze života textařky Jiřiny Fikejzové, která se narodila v nedalekém Lomu. Ale je to tak zadlouho, že nakonec může zvítězit nějaký úplně jiný text.
A můj další inscenační program v jiných divadlech pro rok 2022 je následující: Calderón – Život je sen (spolek Kašpar, Divadlo v Celetné, premiéra v polovině března 2022); Formánek – Mluviti pravdu (Činoherní studio Ústí nad Labem; konec června 2022); Sdch – The Grounds Keeper Policy (Menagerie Cambridge; červenec 2022); Daniel Fikejz + Willy Shakespeare – The Shakespeare Music – scénický koncert z autorské hudby k shakespearovským inscenacím (Letní shakespearovské slavnosti, srpen 2022); Shepard – Simpatico (spolek Kašpar, Divadlo v Celetné, říjen 2022).
SPOLEČENSTVO VLASTNÍKŮ
Režie: Filip Nuckolls
Autor: Jiří Havelka
Dramaturgie: Michal Pětík
Scéna: Lukáš Kuchinka
Kostýmy: Lucie Šperlová
Osoby a obsazení:
PANÍ ZAHRÁDKOVÁ – Veronika TÝCOVÁ
PAN ZAHRÁDKA – Lukáš KOFROŇ
PANÍ ROUBÍČKOVÁ – Markéta PROCHÁZKOVÁ HAUSNEROVÁ
PAN KUBÁT – Marcel ROŠETZKÝ
PANÍ HORVÁTOVÁ – Ivana ZAJÁČKOVÁ
PAN NITRANSKÝ – Tadeáš HOREHLEĎ
PAN ŠVEC – Jiří KRAUS
PANÍ PROCHÁZKOVÁ – Michaela KRAUSOVÁ
PAN NOVÁK – Jakub DOSTÁL
BRATŘI ČERMÁKOVI – Vít HERZINA, Jan BENEŠ
NOVOMANŽELÉ BERNÁŠKOVI / REGISTROVANÉ PARTNERKY – Petra KASALOVÁ, Ján BURDA / Karolína HERZINOVÁ, Jana PIN
PAN SOKOL – Bohuslav PATZELT
DĚTI MANŽELŮ ZAHRÁDKOVÝCH – Justýna GAUBOVÁ, Emma HERZINOVÁ, Michal HOUSKA, Kristián ROŠETZKÝ
Premiéra 21. prosince 2021 v 19.00 hodin na Velké scéně.
Nejbližší reprízy:
29. prosince 2021 v 19.00 hodin
14. ledna 2022 v 19.00 hodin
30. ledna 2022 v 19.00 hodin
zdroj zprávy: Lenka Krestová
Slovo dramaturga:
V jednom běžném českém domě se sejdou sousedé, aby na schůzi SVJ, tedy společenstva vlastníků (bytových) jednotek, projednali neuspokojivý stav svého kolektivního vlastnictví. Na programu schůze jsou bezpochyby důležité body – například stav plynových rozvodů, stavba výtahu nebo odprodej půdních prostor, prostřednictvím kterého by bylo možné získat finanční prostředky na opravu rozvodů plynu v domě atd.
Od počátku je však zřejmé, že ke konsenzu je daleko a důležité záležitosti uvízly v černé vodě úporných malicherností a sporů mezi vlastníky a každý z výše zmíněných návrhů vyvolává naprosto odstředivou polemiku.
Hra úspěšného autora a režiséra Jiřího Havelky, spjatého s divadlem Vosto5, získala v roce 2017 Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu a rovněž byla nominována na Cenu divadelní kritiky jako Hra roku. Příznivé kritické i divácké ohlasy zaznamenal také film Vlastníci z roku 2019, který Havelka sám zrežíroval.
Michal Pětík, dramaturg
Rozhovor s režisérem Filipem Nuckollsem:
V Mostě momentálně režírujete již potřetí. Jaká jsou Vaše hlavní kritéria při výběru režijní spolupráce v jednotlivých divadlech?
V Mostě skutečně pracuju už potřetí. Jeden z důvodů je, že je to po Činoherním studiu nejbližší divadlo od mého domova v Ústí nad Labem. Ale to by jistě nestačilo. Mě sem nejdříve pozval dramaturg, kamarád Zdeněk Janál. Na jeho nabídku jsem kývl z bizarní pohnutky poznat další divadlo, ve kterém jsem ještě nepracoval. Upřímně. Čekal jsem, že naleznu Mordor. No svým způsobem trochu jo – zátěžový koberec na jevišti a pohodlná široká křesla pro diváky, ze kterých účinkující na jevišti vidí tak maximálně příčesky a horní obroučky brýlí. Ale také jsme zde nalezl soubor, který je pracovitý, poctivě vyzkouší každou blbost, kterou mu řeknete, a štáb lidí, kteří vznikající inscenaci podporují a snaží se, aby byla co možná nejlepší.
Můžete mosteckým divákům přiblížit o čem bude inscenace Společenstvo vlastníků?
Snad to bude zábavná neobvyklá inscenace o životě v České republice na začátku třetího desetiletí dvacátého prvního století. Alespoň se o podobnou inscenaci snažíme.
Čím je tato hra specifická a čím Vám imponuje?
Její specifičnost spočívá v tom, že v současnosti nevzniká moc textů, chcete-li her, které se odehrávají kolem jednoho stolu, v reálném čase. Je to dokonalá „voyerština“. Pro herce na jevišti se jedná o těžší jevištní disciplínu. Ono to nakonec všechno vypadá tak jednoduše a nerušivě, ale ode všech – i těch co mají velmi málo textu – to vyžaduje obrovské soustředění, být neustále duchem přítomen, vnímat všechny své kolegy. Pokud se „nedaří“, nemáte k dispozici pauzu nebo změnu obrazů, kdy můžete začít takříkajíc od nuly. Zde ne, tady se z toho musíte dostat přímo před zraky diváků. Při větším počtu účinkujících a při vědomí, že divadlo není dokonalé (a ani nemůže být, protože dokonalá je jenom smrt) máte jistotu, že každé představení bude skutečně neopakovatelné a že uvedení podobných inscenací je skutečnou událostí. Se startem představení začíná odbíjet naprosto jiný jevištní čas, který se neměří na jednotlivé výstupy, ale hlediště i jeviště prožívají ubíhání času zcela stejně.
A myslím si, že se Jiřímu Havelkovi povedlo stvořit text/hru, která je nepříjemně lidská, kdy jednotlivé postavy nejsou jednobarevné a při veškeré jejich individualitě jsou nám známé a bohužel i blízké.
Máte Vy sám zkušenost s podobnou schůzí?
Moc ne. U nás v baráku na ně nechodím. Je to zřejmě špatně, ale je to tak. Tím, že působím v divadlech a nyní v takových, která nejsou v místě mého bydliště, tak mám zdárnou výmluvu. Schůze vlastníků se pořádají vpodvečer, a to jsem povětšinou na cestě do místa mého pracovního výkonu. Ale byla doba, kdy jsem se dny proschůzoval. Proto statečně státu navzdory odolávám na volné noze jako OSVČ, protože ve zbytku svého života už nechci schůzovat.
Jak jste si s Vaším tvůrčím týmem poradili s velkým prostorem mosteckého jeviště?
Pořád si myslím, že by ta komornější scéna byla pro vznik mnohem jednodušší a levnější. Na scéně by byl jenom velký stůl, kolem něho by seděli herci ze všech stran obklopení diváky. A herci by neměli potřebu furt někam trajdat po jevišti. To bych řekl, že bývá nejotravnější část mé práce přesvědčit herce, že nemusí s každou replikou někam nesmyslně putovat. Vše, co se na jevišti děje, má svou logiku a význam, tedy i každý pohyb a jevištní potulka musí mít nějaký smysl, který ale v 90 procentech případů tomuto konání schází. Proto i kolega Havelka umístil svou inscenaci, ze které vznikl již zmíněný ustálený textový záznam, kolem stolu, aby zamezil touze herce se potulovat. No… My tedy dodržujeme klasické rozvržení jeviště a hlediště. Tím pádem jsme byli nuceni vytvořit danou místnost, ve které se schůze koná. A to formou realistické tzv. rámovačky. Je to sklepní prostor, možná kdysi cvičebna nějaké tělovýchovné jednoty. Pořádají se tu volby do zastupitelských sborů a pronajímají si ji různé spolky a sdružení na své sousedské aktivity, chodí si do ní hrát děti apod. Kvůli „záhledům“, způsobených kombinací zvýšeného jeviště, neprudké elevace a většímu množství účinkujících v jednom okamžiku jsme přistoupili k brutálnímu změlčení hracího prostoru. Při obrovské hloubce mosteckého jeviště využíváme pouze tři a půl metru od hlediště. Bude se tedy jednat o kdysi velmi populární „ŠUP“. A tu a tam pochopitelně musíme tolerovat jevištní potulku.
S jakými pocity by měl podle Vás divák odcházet?
Nedělám divadlo pro to, aby diváci odcházeli z představení s pocitem, jak výborný život žiju, jak vše dělám správně a jak jsou jiní větší blbci. Snažím se, aby se divák setkal s tak konkrétním pohledem na život a na člověka, aby zapochyboval. Řídím se poznáním, že Antikrista při svém příchodu nejsme schopni poznat (stejně jako Krista). Že to nebezpečné zlo je velmi sympatické podoby i povahy. Že trvalé dobro většinou není moc sexy. Že kdyby zlo i dobro byli jednoduše poznatelné, bylo by to sice fajn, ale taky by celý systém života a světa byl tak jednoduchý, že by byl snadno ovladatelný a lidská svoboda by zanikla. Snažím se přes herecké kolegy ukazovat život a člověka v jeho plnosti, komplikovanosti, neuchopitelnosti. A výsledkem by měly být pochyby, které by měly vést k víře nebo utvrzení o životní cestě, nebo k její změně. Nejsem z těch, kteří si ve své malomyslnosti nechali namluvit, že nedokáží pohnout světem. Stále si myslím, že světem je možné pohnout a je víc než potřeba se o to pokoušet.
Jaká další režijní práce Vás čeká po premiéře v Mostě?
Jsme s nejvyšším vedením divadla domluvení, že další naše spolupráce nastane na jaře roku 2023. Navrhuji buď slavného Shakespearova Richarda III., nebo autorskou inscenaci ze života textařky Jiřiny Fikejzové, která se narodila v nedalekém Lomu. Ale je to tak zadlouho, že nakonec může zvítězit nějaký úplně jiný text.
A můj další inscenační program v jiných divadlech pro rok 2022 je následující: Calderón – Život je sen (spolek Kašpar, Divadlo v Celetné, premiéra v polovině března 2022); Formánek – Mluviti pravdu (Činoherní studio Ústí nad Labem; konec června 2022); Sdch – The Grounds Keeper Policy (Menagerie Cambridge; červenec 2022); Daniel Fikejz + Willy Shakespeare – The Shakespeare Music – scénický koncert z autorské hudby k shakespearovským inscenacím (Letní shakespearovské slavnosti, srpen 2022); Shepard – Simpatico (spolek Kašpar, Divadlo v Celetné, říjen 2022).
SPOLEČENSTVO VLASTNÍKŮ
Režie: Filip Nuckolls
Autor: Jiří Havelka
Dramaturgie: Michal Pětík
Scéna: Lukáš Kuchinka
Kostýmy: Lucie Šperlová
Osoby a obsazení:
PANÍ ZAHRÁDKOVÁ – Veronika TÝCOVÁ
PAN ZAHRÁDKA – Lukáš KOFROŇ
PANÍ ROUBÍČKOVÁ – Markéta PROCHÁZKOVÁ HAUSNEROVÁ
PAN KUBÁT – Marcel ROŠETZKÝ
PANÍ HORVÁTOVÁ – Ivana ZAJÁČKOVÁ
PAN NITRANSKÝ – Tadeáš HOREHLEĎ
PAN ŠVEC – Jiří KRAUS
PANÍ PROCHÁZKOVÁ – Michaela KRAUSOVÁ
PAN NOVÁK – Jakub DOSTÁL
BRATŘI ČERMÁKOVI – Vít HERZINA, Jan BENEŠ
NOVOMANŽELÉ BERNÁŠKOVI / REGISTROVANÉ PARTNERKY – Petra KASALOVÁ, Ján BURDA / Karolína HERZINOVÁ, Jana PIN
PAN SOKOL – Bohuslav PATZELT
DĚTI MANŽELŮ ZAHRÁDKOVÝCH – Justýna GAUBOVÁ, Emma HERZINOVÁ, Michal HOUSKA, Kristián ROŠETZKÝ
Premiéra 21. prosince 2021 v 19.00 hodin na Velké scéně.
Nejbližší reprízy:
29. prosince 2021 v 19.00 hodin
14. ledna 2022 v 19.00 hodin
30. ledna 2022 v 19.00 hodin
zdroj zprávy: Lenka Krestová
Další zprávy
Divadlo Láska uvádí svoji první premiéru v rámci rezidence ve Venuši ve Švehlovce
(Divadlo Láska, 21.12.2024)
Udělejte si pohodlí, online divadelní platformu Dramox teď můžete sledovat i přes televizní aplikaci
(19.12.2024)
Slovácké divadlo uvádí novou pohádkovou detektivní komedii pro celou rodinu
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 17.12.2024)
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův Krakatit: příběh o pokušení a poznání
(Vršovické divadlo MANA, 16.12.2024)
„Únikovka“, která se vymkne kontrole...
(Divadlo Tramtarie, 12.12.2024)
Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém projektu
(Cirk La Putyka, 12.12.2024)
Poslední letošní novinkou Východočeského divadla bude hra o Charliem Chaplinovi
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.12.2024)
Nová komedie plzeňského divadla S barvou ven rozesměje, pobaví a možná přiměje i k zamyšlení
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 11.12.2024)
Co všechno máme ve svých rukou?
(Národní divadlo, 10.12.2024)