Zpráva
Divadlo Láska uvádí svoji první premiéru v rámci rezidence ve Venuši ve Švehlovce
vydáno: 21.12.2024
Divadlo Láska je malé profesionální divadlo, které vzniklo v roce 2022 v Praze z potřeby vyjádření solidarity s válkou stiženou Ukrajinou. Jeho dramaturgie se dlouhodobě profiluje jako environmentálně-feministická, aktuálním tématem je setkání s jinakostí. V rámci open callu Kolonizace Venuše bylo divadlo v červnu 2024 vybráno jako jeden z nových stálých rezidenčních souborů, které v prostoru budou od roku 2025 působit. Zároveň bylo divadlu umožněno v prostoru uvést svoji první premiéru již v prosinci 2024. Jedná se již o pátou premiéru divadla za dobu jeho činnosti.
Hlavním projektem Divadla Láska v roce 2024 byl cyklus workshopů autorské tvorby HOW TO DEAL WITH OTHERNESS, který se odehrál v průběhu června, července, srpna a prosince 2024. Cílem workshopů bylo zkoumání jinakosti a mezidruhové sounáležitosti v souladu s myšlenkami posthumanismu cestou autorské performativní tvorby pod vedením zkušených zahraničních lektorů.
Lektory byli americký divadelní režisér John Blondell a německá performerka, tanečnice a teoretička Lea Spahn. Světově oceňovaný režisér John Blondell z kalifornské Santa Barbary má předchozí zkušenosti s režií finské dramatiky, která se často zabývá vztahem člověka a jiných druhů. Lea Spahn působící na univerzitě v Marburgu má doktorát v sociologii pohybu, zkoumající situovanost těla v prostoru, a teoreticky se věnuje kritickému a feministickému posthumanismu.
Finská dramatička Pipsa Lonka (dvojnásobná držitelka prestižní finské ceny Lea za nejlepší finskou divadelní hru) napsala v roce 2020 text Čtyři dny blízkosti, který je radikálním pokusem zrušit na divadle hierarchii mezi člověkem a mimo-lidskými druhy. Text citlivě odhaluje různé úrovně tělesnosti, kterou živočišné druhy sdílí, a které je naopak odlišují. Tento text jsme vybrali jako hlavní pracovní materiál pro cyklus workshopů. Za tímto účelem jej pro Divadlo Láska do češtiny přeložil dramaturg Otto Kauppinen.
Workshopy zahrnovaly např. přednášky o posthumanismu a teoretické diskuze o něm, hledání performativních situací spojených se zvířaty, technik naladění se na okolní prostředí, práce s postdramatickým textem, interpretace divadelní situace z mimo-lidského pohledu či hledání způsobů reprezentace mimo-lidských druhů na divadle bez jejich exploatace.
Výstupem z workshopů je inscenace textu Čtyři dny blízkosti, která má premiéru 21.12. 2024 ve 20:00 v prostoru Venuše ve Švehlovce. Inscenaci režíroval John Blondell, Lea Spahn se podílela na její choreografii. Workshopů se zúčastnili a v inscenaci hrají Lucie Ingrová, Karolína Růžičková, Šárka Šildová, Adam Mašura, Daniel Možnar a Jonáš Sýkora.
Nejbližší reprízy inscenace proběhnou 14.1., 5.2. a 12.3. 2025. Kromě dvou uvedení ve Finsku uvádí Divadlo Láska text ve světové premiéře.
zdroj zprávy: Otto Kauppinen
Hlavním projektem Divadla Láska v roce 2024 byl cyklus workshopů autorské tvorby HOW TO DEAL WITH OTHERNESS, který se odehrál v průběhu června, července, srpna a prosince 2024. Cílem workshopů bylo zkoumání jinakosti a mezidruhové sounáležitosti v souladu s myšlenkami posthumanismu cestou autorské performativní tvorby pod vedením zkušených zahraničních lektorů.
Lektory byli americký divadelní režisér John Blondell a německá performerka, tanečnice a teoretička Lea Spahn. Světově oceňovaný režisér John Blondell z kalifornské Santa Barbary má předchozí zkušenosti s režií finské dramatiky, která se často zabývá vztahem člověka a jiných druhů. Lea Spahn působící na univerzitě v Marburgu má doktorát v sociologii pohybu, zkoumající situovanost těla v prostoru, a teoreticky se věnuje kritickému a feministickému posthumanismu.
Finská dramatička Pipsa Lonka (dvojnásobná držitelka prestižní finské ceny Lea za nejlepší finskou divadelní hru) napsala v roce 2020 text Čtyři dny blízkosti, který je radikálním pokusem zrušit na divadle hierarchii mezi člověkem a mimo-lidskými druhy. Text citlivě odhaluje různé úrovně tělesnosti, kterou živočišné druhy sdílí, a které je naopak odlišují. Tento text jsme vybrali jako hlavní pracovní materiál pro cyklus workshopů. Za tímto účelem jej pro Divadlo Láska do češtiny přeložil dramaturg Otto Kauppinen.
Workshopy zahrnovaly např. přednášky o posthumanismu a teoretické diskuze o něm, hledání performativních situací spojených se zvířaty, technik naladění se na okolní prostředí, práce s postdramatickým textem, interpretace divadelní situace z mimo-lidského pohledu či hledání způsobů reprezentace mimo-lidských druhů na divadle bez jejich exploatace.
Výstupem z workshopů je inscenace textu Čtyři dny blízkosti, která má premiéru 21.12. 2024 ve 20:00 v prostoru Venuše ve Švehlovce. Inscenaci režíroval John Blondell, Lea Spahn se podílela na její choreografii. Workshopů se zúčastnili a v inscenaci hrají Lucie Ingrová, Karolína Růžičková, Šárka Šildová, Adam Mašura, Daniel Možnar a Jonáš Sýkora.
Nejbližší reprízy inscenace proběhnou 14.1., 5.2. a 12.3. 2025. Kromě dvou uvedení ve Finsku uvádí Divadlo Láska text ve světové premiéře.
zdroj zprávy: Otto Kauppinen
Další zprávy
Udělejte si pohodlí, online divadelní platformu Dramox teď můžete sledovat i přes televizní aplikaci
(19.12.2024)
Slovácké divadlo uvádí novou pohádkovou detektivní komedii pro celou rodinu
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 17.12.2024)
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův Krakatit: příběh o pokušení a poznání
(Vršovické divadlo MANA, 16.12.2024)
„Únikovka“, která se vymkne kontrole...
(Divadlo Tramtarie, 12.12.2024)
Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém projektu
(Cirk La Putyka, 12.12.2024)
Nová komedie plzeňského divadla S barvou ven rozesměje, pobaví a možná přiměje i k zamyšlení
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 11.12.2024)
Poslední letošní novinkou Východočeského divadla bude hra o Charliem Chaplinovi
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.12.2024)