Zpráva

Dobové tance v Mahenově divadle
vydáno: 17.2.2020
„Někteří lidé kráčejí vyrovnaným krokem k cíli, ostatní, aniž to tuší, tančí kolem nich dobové tance“ tímto citátem Franze Kafky uvodil Karel Steigerwald (*1945) svou druhou hru, která byla uvedena v roce 1980 na jevišti progresívní scény Činoherního studia Ústní nad Labem. Hra pojednávající o mravenčím hemžení českých vlastenců okolo roku 1848, postupném vychladnutí po prohrané revoluci a následném měknutí odbojných povah, se krutě trefuje do přizpůsobivých obyvatel normalizovaného státu. Cenzura si tento přesah „frašky z roku 1852“, jak svou hru Steigerwald kamufloval, střídavě uvědomovala a nechápala ho, proto bylo možné hru nějakou dobu hrát i v dobách pro české divadlo temných.

Dobové tance jsou komedií o české národní povaze na půdorysu Gogolova Revizora – mezi bývalé vlastence revoluce roku 1848 přijede tajný komisař z Vídně, jehož posláním je vyšetřit spolky proti trůnu – a diváci mohou sledovat, jaký kolotoč se rozeběhne už jen kvůli faktu, že komisař přijel. A jako je Revizor o lokajské povaze ruské, jsou Dobové tance o české poníženosti a malosti: hlavně si nezadat! Jaké pak je překvapení pro vídeňského komisaře, když se vyšetřovaní, tak věrně donášející na své souvlastence, najednou sešikují pod revolučním praporem a odmítnou ho vydat! Jaká odvaha se to v nich bere? To nevědí ani sami revolucionáři, vědí však, že za odvahu se dříve či později platí... Budou ochotni stát si za svým? Za svým národem a za svým praporem?

Karel Steigerwald patří k nejvýznamnějším českým dramatikům současnosti, nepsal patnáct divadelních her, svého druhu tragikomedií, které jsou na českých jevištích stále živé. Dobové tance komentují dobu před čtyřiceti lety, jsou však opět děsivě aktuální. Hlavní postava, starosta a hoteliér Devátý, chce, shodně s jedním dnešním nejmenovaným politikem, aby to u něj vypadalo jako ve Švýcarsku, zatímco (opět shoda) krade jako straka a podvádí a škudlí, kde může. Sbory přikyvovačů, které měly po Sametové revoluci postupně vyhnít a odpadnout, již opět horlivě a sveřepě přikyvují a pokrytectví v zájmu osobního prospěchu kvete jako májová louka. Právě pro překvapivou aktuálnost si hru vybrali tvůrci Ivan Krejčí a Tomáš Vůjtek.

Ivan Krejčí jako umělecký šéf a Tomáš Vůjtek jako dramaturg jsou již patnáct let vůdčími osobnostmi ostravského divadla Komorní scéna Aréna, které za jejich působení zažívá svou nejvěhlasnější éru a získalo mnoho ocenění, včetně Cen Alfréda Radoka pro Divadlo roku 2013, 2015 a 2017. Práce na Dobových tancích probíhá ve spolupráci s dramatikem Karlem Steigerwaldem.

zdroj zprávy: Gabriela Kodysová