Zpráva
Divadlo Archa uzavře třemi vystoupeními slavný japonský tanečník Min Tanaka
vydáno: 12.12.2023
Jedna divadelní éra se uzavírá. Divadlo Archa, které vniklo z potřeby představovat českému publiku soudobá scénická umění, zahájilo svou činnost 5. června 1994 společným vystoupením japonského tanečníka Mina Tanaky a amerického hudebníka Johna Calea. Min Tanaka také unikátní program Divadla Archa třemi vystoupeními na konci prosince 2023 zakončí.
Koncepci divadla, které nedbá na hranice mezi jednotlivými uměleckými žánry a ani na hranice geografické, vytvořil Ondřej Hrab. Počátkem devadesátých let Ondřej Hrab proměnil tradiční repertoárové Divadlo E.F. Buriana v moderní evropskou scénu pod názvem Divadlo Archa. Svou vizi prosadil i v architektuře divadla, které se po rozsáhlé rekonstrukci podle návrhů architekta Ivana Plicky a scénografa a odborníka na divadelní technologie Miroslava Meleny proměnilo v dynamicky variabilní scénu. Prostor Archy byl koncipován tak, aby umožňoval hrát v aréně stejně jako v tradičním kukátkovém jevišti, vytvořit „dance space“ a pořádat koncerty pro stojící i sedící diváky.
Za dobu své existence Divadlo Archa představilo českému publiku světové umělce, mezi nimiž byli Robert Wilson, Peter Brook, Min Tanaka, John Cale, Allen Ginsberg, Peter Schumann, Anne Bogart, Wim Vandekeybus, David Byrne, Anne Teresa De Keersmaeker, Philip Glass, Meredith Monk, Einstürzende Neubauten, Diamanda Galas, The Residents, The Tiger Lillies, Heiner Goebbels, Squad, Dogtroep, Josse de Pauw, Pieter De Buysser, Lou Reed, Laurie Anderson a mnoho dalších.
„V mnoha případech jsme předběhli svou dobu. I světově proslulí umělci, jako například Robert Wilson, museli na uznání českou divadelní kritikou počkat dalších 10 let,“ Říká Ondřej Hrab.
Za necelých 30 let se v Arše odehrálo 5358 představení, které navštívilo 1 082 799 diváků (tuto statistiku doplní ještě údaje za poslední dva týdny). Představení i diváků mohla mít Archa dokonce více, kdyby v roce 2002 nebyly její prostory zcela zničeny povodní a následující rekonstrukce si nevyžádala více než roční přestávku. Podobně ovlivnila návštěvnost divadla pandemie Covidu 19, která po dva roky paralyzovala veškeré veřejné akce. Obě katastrofické události, stejně jako grantová krize roce 2008, znamenaly pro Archu výzvu vyrazit k novým cílům nevyšlapanými cestami. Ondřej Hrab společně s režisérkou Janou Svobodovou se jako první začali orientovat na dokumentární divadlo. Přizvali umělce, aby do divadelní tvorby zapojovali představitele různých společenských skupin, ať už šlo o žadatele o azyl v uprchlických táborech, obyvatele malého města či členy hip-hopové komunity.
Ondřej Hrab s Janou Svobodovou založili mezinárodní festival Akcent, který pro české publikum objevoval světové představitele dokumentárního divadla - v Divadle Archa vystoupili například Lola Arias, Rimini Protokoll, Milo Rau, Wen Hui a She She Pop.
Zvláštní vazbu měl k Divadlu Archa Václav Havel. V roce 1996 zde slavil své šedesáté narozeniny a v roce 2008 jej zvolil jako místo světové premiéry své hry Odcházení. V projektech Misunderstanding 68 a Šance 89 vystupoval Václav Havel dokonce jako účinkující.
Mezi české umělce, kteří v Divadle Archa pravidelně vytvářeli své inscenace, patří také výtvarník a performer Petr Nikl, režisér Jiří Havelka, hudební skladatel Michal Nejtek a další.
Své první inscenace zde vytvořila dvojice Skutr, která dnes vede činohru Národního divadla, či Rosťa Novák, který později založil svůj Cirk La Putyka. Po patnáct let zde uváděli svůj Literární kabaret EKG spisovatelé Jaroslav Rudiš a Igor Malijevský.
Kromě vlastních projektů dávala dramaturgie Divadla Archa prostor inscenacím a koncertům českých umělců. Pravidelně zvala do Prahy například inscenace brněnských divadel Husa na provázku a HaDivadlo.
Archa vytvářela také projekty v zahraničí, kromě Evropy i v USA, v Číně nebo v Japonsku. V roce 2019 inscenace Divadla Archa Obyčejní lidé v režii Jany Svobodové a čínské choreografky Wen Hui byla uvedena v hlavním programu světového festivalu v Avignonu a brzy poté na Podzimním festivalu v Paříži ve slavném Théâtre de la Ville.
Divadlo Archa pod vedením Ondřeje Hraba ukončí svoji činnost na konci prosince 2024 a prostory v ulici Na Poříčí se uvolní pro jiné aktivity. Ondřej Hrab a Jana Svobodová se budou od roku 2024 v nové organizaci Archa – Centrum dokumentárního divadla věnovat i nadále doma i v zahraničí projektům, které propojují vzdělávání a tvorbu v oblasti dokumentárního divadla. Budou například pokračovat v pořádání Mezinárodní letní školy dokumentárního divadla, které se pravidelně účastní mladí divadelníci z celého světa od Číny, Jižní Koreje a Íránu po Irsko a USA. Budou i nadále pokračovat v pořádání mezinárodního festivalu Akcent.
Divadlo Archa bylo jako jedno z prvních pražských divadel transformováno z příspěvkové organizace na nezávislou neziskovou organizaci. Proměna divadelní sítě však od počátku milénia dále nepokračovala. A tak zůstala Archa spolu s Činoherním klubem a Semaforem reziduem nedokončené transformace. „Česká kultura je zoufale podfinancovaná. Zvláště sektor nezávislých kulturních organizací, ke kterému Divadlo Archa patří, je na hranici životaschopnosti. Vyvářet náročný nekomerční mezinárodní program vyžaduje neskutečné úsilí. Považuji za obrovský úspěch, že se mi podařilo ukončit třicetiletou éru s vyrovnaným rozpočtem, tedy lidově řečeno bez dluhů,“ říká zakladatel a ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab.
zdroj zprávy: Denisa Cingelová
Koncepci divadla, které nedbá na hranice mezi jednotlivými uměleckými žánry a ani na hranice geografické, vytvořil Ondřej Hrab. Počátkem devadesátých let Ondřej Hrab proměnil tradiční repertoárové Divadlo E.F. Buriana v moderní evropskou scénu pod názvem Divadlo Archa. Svou vizi prosadil i v architektuře divadla, které se po rozsáhlé rekonstrukci podle návrhů architekta Ivana Plicky a scénografa a odborníka na divadelní technologie Miroslava Meleny proměnilo v dynamicky variabilní scénu. Prostor Archy byl koncipován tak, aby umožňoval hrát v aréně stejně jako v tradičním kukátkovém jevišti, vytvořit „dance space“ a pořádat koncerty pro stojící i sedící diváky.
Za dobu své existence Divadlo Archa představilo českému publiku světové umělce, mezi nimiž byli Robert Wilson, Peter Brook, Min Tanaka, John Cale, Allen Ginsberg, Peter Schumann, Anne Bogart, Wim Vandekeybus, David Byrne, Anne Teresa De Keersmaeker, Philip Glass, Meredith Monk, Einstürzende Neubauten, Diamanda Galas, The Residents, The Tiger Lillies, Heiner Goebbels, Squad, Dogtroep, Josse de Pauw, Pieter De Buysser, Lou Reed, Laurie Anderson a mnoho dalších.
„V mnoha případech jsme předběhli svou dobu. I světově proslulí umělci, jako například Robert Wilson, museli na uznání českou divadelní kritikou počkat dalších 10 let,“ Říká Ondřej Hrab.
Za necelých 30 let se v Arše odehrálo 5358 představení, které navštívilo 1 082 799 diváků (tuto statistiku doplní ještě údaje za poslední dva týdny). Představení i diváků mohla mít Archa dokonce více, kdyby v roce 2002 nebyly její prostory zcela zničeny povodní a následující rekonstrukce si nevyžádala více než roční přestávku. Podobně ovlivnila návštěvnost divadla pandemie Covidu 19, která po dva roky paralyzovala veškeré veřejné akce. Obě katastrofické události, stejně jako grantová krize roce 2008, znamenaly pro Archu výzvu vyrazit k novým cílům nevyšlapanými cestami. Ondřej Hrab společně s režisérkou Janou Svobodovou se jako první začali orientovat na dokumentární divadlo. Přizvali umělce, aby do divadelní tvorby zapojovali představitele různých společenských skupin, ať už šlo o žadatele o azyl v uprchlických táborech, obyvatele malého města či členy hip-hopové komunity.
Ondřej Hrab s Janou Svobodovou založili mezinárodní festival Akcent, který pro české publikum objevoval světové představitele dokumentárního divadla - v Divadle Archa vystoupili například Lola Arias, Rimini Protokoll, Milo Rau, Wen Hui a She She Pop.
Zvláštní vazbu měl k Divadlu Archa Václav Havel. V roce 1996 zde slavil své šedesáté narozeniny a v roce 2008 jej zvolil jako místo světové premiéry své hry Odcházení. V projektech Misunderstanding 68 a Šance 89 vystupoval Václav Havel dokonce jako účinkující.
Mezi české umělce, kteří v Divadle Archa pravidelně vytvářeli své inscenace, patří také výtvarník a performer Petr Nikl, režisér Jiří Havelka, hudební skladatel Michal Nejtek a další.
Své první inscenace zde vytvořila dvojice Skutr, která dnes vede činohru Národního divadla, či Rosťa Novák, který později založil svůj Cirk La Putyka. Po patnáct let zde uváděli svůj Literární kabaret EKG spisovatelé Jaroslav Rudiš a Igor Malijevský.
Kromě vlastních projektů dávala dramaturgie Divadla Archa prostor inscenacím a koncertům českých umělců. Pravidelně zvala do Prahy například inscenace brněnských divadel Husa na provázku a HaDivadlo.
Archa vytvářela také projekty v zahraničí, kromě Evropy i v USA, v Číně nebo v Japonsku. V roce 2019 inscenace Divadla Archa Obyčejní lidé v režii Jany Svobodové a čínské choreografky Wen Hui byla uvedena v hlavním programu světového festivalu v Avignonu a brzy poté na Podzimním festivalu v Paříži ve slavném Théâtre de la Ville.
Divadlo Archa pod vedením Ondřeje Hraba ukončí svoji činnost na konci prosince 2024 a prostory v ulici Na Poříčí se uvolní pro jiné aktivity. Ondřej Hrab a Jana Svobodová se budou od roku 2024 v nové organizaci Archa – Centrum dokumentárního divadla věnovat i nadále doma i v zahraničí projektům, které propojují vzdělávání a tvorbu v oblasti dokumentárního divadla. Budou například pokračovat v pořádání Mezinárodní letní školy dokumentárního divadla, které se pravidelně účastní mladí divadelníci z celého světa od Číny, Jižní Koreje a Íránu po Irsko a USA. Budou i nadále pokračovat v pořádání mezinárodního festivalu Akcent.
Divadlo Archa bylo jako jedno z prvních pražských divadel transformováno z příspěvkové organizace na nezávislou neziskovou organizaci. Proměna divadelní sítě však od počátku milénia dále nepokračovala. A tak zůstala Archa spolu s Činoherním klubem a Semaforem reziduem nedokončené transformace. „Česká kultura je zoufale podfinancovaná. Zvláště sektor nezávislých kulturních organizací, ke kterému Divadlo Archa patří, je na hranici životaschopnosti. Vyvářet náročný nekomerční mezinárodní program vyžaduje neskutečné úsilí. Považuji za obrovský úspěch, že se mi podařilo ukončit třicetiletou éru s vyrovnaným rozpočtem, tedy lidově řečeno bez dluhů,“ říká zakladatel a ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab.
zdroj zprávy: Denisa Cingelová
Další zprávy
Divadlo Láska uvádí svoji první premiéru v rámci rezidence ve Venuši ve Švehlovce
(Divadlo Láska, 21.12.2024)
Udělejte si pohodlí, online divadelní platformu Dramox teď můžete sledovat i přes televizní aplikaci
(19.12.2024)
Slovácké divadlo uvádí novou pohádkovou detektivní komedii pro celou rodinu
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 17.12.2024)
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův Krakatit: příběh o pokušení a poznání
(Vršovické divadlo MANA, 16.12.2024)
„Únikovka“, která se vymkne kontrole...
(Divadlo Tramtarie, 12.12.2024)
Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém projektu
(Cirk La Putyka, 12.12.2024)
Poslední letošní novinkou Východočeského divadla bude hra o Charliem Chaplinovi
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.12.2024)
Nová komedie plzeňského divadla S barvou ven rozesměje, pobaví a možná přiměje i k zamyšlení
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 11.12.2024)
Co všechno máme ve svých rukou?
(Národní divadlo, 10.12.2024)