Zpráva
Prvním premiérovým titulem dvanácté sezóny Studia Hrdinů je Zabít člověka – inscenace inspirovaná novelou Rudá jízda ruského autora Isaaka Babela. Po téměř sto letech od jejího vydání divadlo přenáší do scénické podoby text, který nejen že vybízí k reflexi historických událostí, ale navíc poodhaluje paralely mezi tehdejšími a současnými případy ruské agrese. Premiéra se uskuteční 29. října 2024 ve 20 hodin ve Studiu Hrdinů.
Scénář k inscenaci napsal v dialogu s režisérem Janem Horákem současný slovenský spisovatel Michal Hvorecký, který vycházel z novely, ale i z poznámek překladatele Jana Zábrany či z válečných deníků Isaaka Babela. Rudá jízda je složena z povídek odehrávajících se v Rusku ve dvacátých letech minulého století. Vypravěčem je sám autor Isaak Babel, který skrze své alter ego podává svědectví o surovostech páchaných za jeho působení v První jízdní armádě během ruské občanské a polsko-sovětské války. „Babelovi je odepřeno ‚to nejprostší ze všech umění – umění zabít člověka‘. Je to rozvinutí základní sovětské teze, že vražda je legitimní způsob politického boje. To změnilo všechny pravidla a umožnilo brutální totality dvacátého století. Babel to opsal, zažil, a nakonec na to i zahynul,“ rozvíjí myšlenku za názvem inscenace Michal Hvorecký.
Babelovým příběhům plným násilí nechybí ani sentimentalita a krása – něco, co bývá označováno jako „ruská duše“. „Náš dialog s Babelovou Rudou jízdou vede skrze archetypální podobenství k ruským pohádkám, pro které je typická nebývalá krutost. Téma smrti, dominantní v ústní lidové slovesnosti, je všudypřítomné i v Babelově světě prvních Sovětů, stejně jako v tom dnešním, čelícím ruské agresi na Ukrajině,“ popisuje vztah tvůrců k textu dramaturgyně inscenace Marcela Magdová.
Ohledávání ruské kultury není u režiséra Jana Horáka nahodilé, téma divadelně zpracovává již podruhé. Zabít člověka je druhou částí jeho „ruské trilogie”, navazuje tak na inscenaci Stařena, jež je na repertoáru divadla od minulé sezóny. K práci na trilogii Horák dodává: „Moc mě těší možnost pokračovat ve spolupráci se scénografkou Lucií Sedlákovou, se kterou společně vytváříme naši scénickou interpretaci ‚ruské trilogie‘. Ta započala inscenací Stařena v duchu nerealistické poetiky a v námi připravované druhé časti odkazujeme na potemnělý svět ruských pohádek.“ K opětovné spolupráci byla pozvána i skladatelka Natálie Pleváková, herečky Natálie Řehořová, Karin Bílíková a Táňa Malíková, kostýmy navrhla Madla Horáková Zelenková. V inscenaci dále vystoupí Jan Jankovský a Jiří Svoboda, kteří se na scéně Studia Hrdinů objeví úplně poprvé.
-----
Michal Hvorecký, Jan Horák: Zabít člověka
režie: Jan Horák
dramaturgie: Marcela Magdová
scéna: Lucie Sedláková
kostýmy: Madla Horáková Zelenková
hudba: Natálie Pleváková
světelný design: Václav Hruška
asistentka režie: Ludmila Zajíčková
výroba: Lucia Račková, Kateřina Haaseová
hrají: Karin Bílíková, Jan Jankovský, Táňa Malíková, Natálie Řehořová, Jiří Svoboda
premiéra: 29. října od 20 hodin
reprízy: 2. listopadu, 9. prosince 2024
zdroj zprávy: Pavlína Drnková
Scénář k inscenaci napsal v dialogu s režisérem Janem Horákem současný slovenský spisovatel Michal Hvorecký, který vycházel z novely, ale i z poznámek překladatele Jana Zábrany či z válečných deníků Isaaka Babela. Rudá jízda je složena z povídek odehrávajících se v Rusku ve dvacátých letech minulého století. Vypravěčem je sám autor Isaak Babel, který skrze své alter ego podává svědectví o surovostech páchaných za jeho působení v První jízdní armádě během ruské občanské a polsko-sovětské války. „Babelovi je odepřeno ‚to nejprostší ze všech umění – umění zabít člověka‘. Je to rozvinutí základní sovětské teze, že vražda je legitimní způsob politického boje. To změnilo všechny pravidla a umožnilo brutální totality dvacátého století. Babel to opsal, zažil, a nakonec na to i zahynul,“ rozvíjí myšlenku za názvem inscenace Michal Hvorecký.
Babelovým příběhům plným násilí nechybí ani sentimentalita a krása – něco, co bývá označováno jako „ruská duše“. „Náš dialog s Babelovou Rudou jízdou vede skrze archetypální podobenství k ruským pohádkám, pro které je typická nebývalá krutost. Téma smrti, dominantní v ústní lidové slovesnosti, je všudypřítomné i v Babelově světě prvních Sovětů, stejně jako v tom dnešním, čelícím ruské agresi na Ukrajině,“ popisuje vztah tvůrců k textu dramaturgyně inscenace Marcela Magdová.
Ohledávání ruské kultury není u režiséra Jana Horáka nahodilé, téma divadelně zpracovává již podruhé. Zabít člověka je druhou částí jeho „ruské trilogie”, navazuje tak na inscenaci Stařena, jež je na repertoáru divadla od minulé sezóny. K práci na trilogii Horák dodává: „Moc mě těší možnost pokračovat ve spolupráci se scénografkou Lucií Sedlákovou, se kterou společně vytváříme naši scénickou interpretaci ‚ruské trilogie‘. Ta započala inscenací Stařena v duchu nerealistické poetiky a v námi připravované druhé časti odkazujeme na potemnělý svět ruských pohádek.“ K opětovné spolupráci byla pozvána i skladatelka Natálie Pleváková, herečky Natálie Řehořová, Karin Bílíková a Táňa Malíková, kostýmy navrhla Madla Horáková Zelenková. V inscenaci dále vystoupí Jan Jankovský a Jiří Svoboda, kteří se na scéně Studia Hrdinů objeví úplně poprvé.
-----
Michal Hvorecký, Jan Horák: Zabít člověka
režie: Jan Horák
dramaturgie: Marcela Magdová
scéna: Lucie Sedláková
kostýmy: Madla Horáková Zelenková
hudba: Natálie Pleváková
světelný design: Václav Hruška
asistentka režie: Ludmila Zajíčková
výroba: Lucia Račková, Kateřina Haaseová
hrají: Karin Bílíková, Jan Jankovský, Táňa Malíková, Natálie Řehořová, Jiří Svoboda
premiéra: 29. října od 20 hodin
reprízy: 2. listopadu, 9. prosince 2024
zdroj zprávy: Pavlína Drnková
Další zprávy
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Hravý Smetana: Má Vlast poprvé jako divadlo...
(Jatka78, 21.11.2024)
Ježek – Hra ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby v ABC
(Městská divadla pražská, 19.11.2024)
V nové interaktivní inscenaci Gurumánie diváci přijdou na to, jak je snadné stát se členem sekty
(bazmek entertainment, 19.11.2024)
Nominace na Ceny Divadelních novin 2024
(18.11.2024)
Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 představení Concrete.
(Jatka78, 14.11.2024)