Zpráva
Do Kolowratského paláce se po několika letech vrací úspěšná inscenace Jak se dělá divadlo, kterou na motivy Čapkova textu napsali Daniel Svoboda a Joanna Gerigk. V mírně pozměněném obsazení ji spolek ArtWay uvede v obnovené premiéře v pondělí 30. září od 19:30 h. Další reprízy budou 6. 11. a 2. 12.2024.
„Panebože, kdyby dramaturg mohl vědět, bude-li mít kus úspěch! Kdyby ředitel mohl předvídat, udělá-li kasu! Kdyby herec měl předem nějaké znamení, že to vyhraje! – pak, ano, pak by se divadlo dalo dělat stejně klidně a počestně jako truhlářství nebo výroba mýdla.“
Slova Karla Čapka, která platí i dnes. Tajemnost vzniku divadelního představení, ta tvůrčí muka při psaní scénáře, zkoušení plné zmatků, emocí a nedorozumění a nakonec premiéra, děkovačka a ovace – a do poslední chvíle neurčitost úspěch nebo neúspěch? Divák je samozřejmě zván na výslednou inscenaci, ale možnost pohlédnou za kulisy – i to může být zážitek. A přesně tento zážitek čtenáři skvěle zprostředkoval Karel Čapek a divákovi nyní i herci souboru ArtWay.
Jeden z autorů dramatizace i představitel postavy Autora, Daniel Svoboda ke vzniku textu řekl: „Číst Čapkův text a hrát si s ním, připravit jej pro jeviště, to byla opravdu jedna velká radost a to mohu říct i o zkoušení celé inscenace. Opravdu platí, že Čapkův fejeton je stále aktuální a divadelní svět je stále stejný. Snažili jsme se propojit autorův text se současným viděním divadelního světa a zároveň jsme chtěli maximálně zachovat poetiku Karla Čapka. Pevně věřím, že se to povedlo a jsme moc rádi, že můžeme opět divákům předvést s humorem a vtipem celé to tajemné zákulisní dění. Chceme diváka jak pobavit, tak i trochu provést zkušebním procesem – aneb, co vše se stane, než se zvedne opona a zazní první věta představení.“
Karel Čapek byl muž mnoha profesí a dovedností, v nichž opravdu vynikal, a navíc je uměl i skvěle popsat a vtipně reflektovat jejich záludnosti, zvláštnosti i problémy. Ve dvacátých letech minulého století objevoval Karel Čapek divadlo jako dramatik i jako režisér.
Úskalí inscenovaní autorské hry na jevišti, vztah režiséra, autora a herců i atmosféru zkoušek a premiéry, popsal v neobyčejně přesném pojednání s názvem Jak vzniká divadelní hra a průvodce po zákulisí (1925), které vyšlo později s dalšími texty Jak se dělají noviny a Jak se dělá film v knížce Jak se co dělá (1938). Jestliže si pozorně přečteme texty týkající se filmu a novinářské práce, zjistíme, jak mnoho věcí moderní technika změnila, na rozdíl od divadla – kdy naopak mnohé, anebo vlastně skoro vše, zůstalo stejné.
„Divadlo je umění tak jako válečnictví a hazard tak jako hra v ruletě; nikdy se neví předem, jak to dopadne. Nejen o premiéře, ale i každého večera je čirým divem, že se vůbec hraje, a když už se hraje, že se dohraje až do konce; divadelní hra nevzniká uskutečňováním nějakého plánu, nýbrž ustavičným překonáváním nesčíslných a nečekaných překážek.“ Tolik Karel Čapek…!
-----
Úprava: Joanna Gerigk a Daniel Svoboda, režie: Joanna Gerigk, scéna a kostýmy: Jan Polívka, hudba: Sebastian Ładyžyński, Hrají: Daniel Svoboda / Pavel Chalupa, Pavel Kryl, Kateřina Březinová, Karolína Růžičková / Adriana Navrátilova, Karel Hartl / Ondřej Kalina
Obnovená premiéra 30. září 2024 a další představení se chystají na 6. listopadu a 2. prosince 2024
zdroj zprávy: Barbara Tůmová
„Panebože, kdyby dramaturg mohl vědět, bude-li mít kus úspěch! Kdyby ředitel mohl předvídat, udělá-li kasu! Kdyby herec měl předem nějaké znamení, že to vyhraje! – pak, ano, pak by se divadlo dalo dělat stejně klidně a počestně jako truhlářství nebo výroba mýdla.“
Slova Karla Čapka, která platí i dnes. Tajemnost vzniku divadelního představení, ta tvůrčí muka při psaní scénáře, zkoušení plné zmatků, emocí a nedorozumění a nakonec premiéra, děkovačka a ovace – a do poslední chvíle neurčitost úspěch nebo neúspěch? Divák je samozřejmě zván na výslednou inscenaci, ale možnost pohlédnou za kulisy – i to může být zážitek. A přesně tento zážitek čtenáři skvěle zprostředkoval Karel Čapek a divákovi nyní i herci souboru ArtWay.
Jeden z autorů dramatizace i představitel postavy Autora, Daniel Svoboda ke vzniku textu řekl: „Číst Čapkův text a hrát si s ním, připravit jej pro jeviště, to byla opravdu jedna velká radost a to mohu říct i o zkoušení celé inscenace. Opravdu platí, že Čapkův fejeton je stále aktuální a divadelní svět je stále stejný. Snažili jsme se propojit autorův text se současným viděním divadelního světa a zároveň jsme chtěli maximálně zachovat poetiku Karla Čapka. Pevně věřím, že se to povedlo a jsme moc rádi, že můžeme opět divákům předvést s humorem a vtipem celé to tajemné zákulisní dění. Chceme diváka jak pobavit, tak i trochu provést zkušebním procesem – aneb, co vše se stane, než se zvedne opona a zazní první věta představení.“
Karel Čapek byl muž mnoha profesí a dovedností, v nichž opravdu vynikal, a navíc je uměl i skvěle popsat a vtipně reflektovat jejich záludnosti, zvláštnosti i problémy. Ve dvacátých letech minulého století objevoval Karel Čapek divadlo jako dramatik i jako režisér.
Úskalí inscenovaní autorské hry na jevišti, vztah režiséra, autora a herců i atmosféru zkoušek a premiéry, popsal v neobyčejně přesném pojednání s názvem Jak vzniká divadelní hra a průvodce po zákulisí (1925), které vyšlo později s dalšími texty Jak se dělají noviny a Jak se dělá film v knížce Jak se co dělá (1938). Jestliže si pozorně přečteme texty týkající se filmu a novinářské práce, zjistíme, jak mnoho věcí moderní technika změnila, na rozdíl od divadla – kdy naopak mnohé, anebo vlastně skoro vše, zůstalo stejné.
„Divadlo je umění tak jako válečnictví a hazard tak jako hra v ruletě; nikdy se neví předem, jak to dopadne. Nejen o premiéře, ale i každého večera je čirým divem, že se vůbec hraje, a když už se hraje, že se dohraje až do konce; divadelní hra nevzniká uskutečňováním nějakého plánu, nýbrž ustavičným překonáváním nesčíslných a nečekaných překážek.“ Tolik Karel Čapek…!
-----
Úprava: Joanna Gerigk a Daniel Svoboda, režie: Joanna Gerigk, scéna a kostýmy: Jan Polívka, hudba: Sebastian Ładyžyński, Hrají: Daniel Svoboda / Pavel Chalupa, Pavel Kryl, Kateřina Březinová, Karolína Růžičková / Adriana Navrátilova, Karel Hartl / Ondřej Kalina
Obnovená premiéra 30. září 2024 a další představení se chystají na 6. listopadu a 2. prosince 2024
zdroj zprávy: Barbara Tůmová
Další zprávy
Divadlo Láska uvádí svoji první premiéru v rámci rezidence ve Venuši ve Švehlovce
(Divadlo Láska, 21.12.2024)
Udělejte si pohodlí, online divadelní platformu Dramox teď můžete sledovat i přes televizní aplikaci
(19.12.2024)
Slovácké divadlo uvádí novou pohádkovou detektivní komedii pro celou rodinu
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 17.12.2024)
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův Krakatit: příběh o pokušení a poznání
(Vršovické divadlo MANA, 16.12.2024)
„Únikovka“, která se vymkne kontrole...
(Divadlo Tramtarie, 12.12.2024)
Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém projektu
(Cirk La Putyka, 12.12.2024)
Nová komedie plzeňského divadla S barvou ven rozesměje, pobaví a možná přiměje i k zamyšlení
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 11.12.2024)