Zpráva
Večeře s příbuznými a přáteli se může pěkně zvrtnout, když jeden z jejích účastníků oznámí, že chce dát prvorozenému synovi jméno, které nosil nechvalně proslulý diktátor a zločinec. Taková je výchozí situace francouzské konverzační komedie Jméno, jejíž inscenaci uvede se souborem činohry Moravského divadla Olomouc režisér Petr Veselý. Premiéra se uskuteční v pátek 20. ledna v 19 hodin.
Matthieu Delaporte a Alexandre Dubois de La Patellière jsou zkušenými filmovými scenáristy a režiséry. Před uvedením Jména měli na kontě společné scénáře k oceňovanému animovanému snímku Renesance či akčnímu thrilleru 22 výstřelů s Jeanem Reno v hlavní roli. Komedie Jméno měla premiéru v roce 2010 v pařížském divadle Édouard VII, inscenaci režíroval Bernard Murat. Hlavní hrdina Vincent oznámí na večeři u své sestry příbuzným a přátelům, že hodlá svého syna pojmenovat Adolf. A rozpoutá tím neskutečný chaos. Komedie se dočkala velkého úspěchu a o dva roky později i filmové adaptace, v níž účinkovala většina herců z pařížské inscenace. Na českých jevištích jde stále o poměrně nový titul. Poprvé u nás tuto hru uvedlo v roce 2015 Městské divadlo Brno.
„Myslím, že Jméno krásně navazuje na tradici francouzské konverzační komedie, ale přitom si jde svou vlastní cestou. Je to moderní text o současných problémech, narážkách na dnešní, tak trochu povrchní společnost,“ uvedl umělecký šéf olomoucké činohry Roman Vencl, který k režii oslovil Petra Veselého. Ten se souborem činohry Moravského divadla naposledy spolupracoval před dvaceti lety, kdy měly premiéru pohádkové romance Kráska a zvíře a Ondina. „Jsem rád, že Petr nabídku přijal, protože dodnes vzpomínám na jeho Brouka v hlavě, kterého dělal v Městském divadle Zlín - Petr tyhle komedie prostě umí,“ zdůraznil Vencl.
Režisér Veselý označil Jméno za vtipnější variantu slavné Albeeho hry Kdo se bojí Virginie Woolfové. „Jméno má také hodně společného s komediemi Yasminy Rezy, jako jsou Obraz či Bůh masakru. Je to komedie, která nabízí inteligentní humor, velké herecké příležitosti a dle mého dokáže zasáhnout široké spektrum diváků,“ zdůraznil Veselý. „Jméno pokračuje v dlouholeté tradici francouzských filmových komedií, které se vyznačovaly a vyznačují noblesou a dobrým vkusem. Hlavní hrdinové pocházejí z intelektuálních kruhů, takže jejich humor je rafinovaný a chytrý,“ podotkl představitel Pierra Vojtěch Lipina. „Francouzský naturel je mi blízký. Mám rád jejich kinematografii i literaturu. To ovšem neznamená, že je jednoduché dostat se Francouzům pod kůži na jevišti. Snad se s tím popereme,“ shrnul Jan Ťoupalík, který ztvární Vincenta.
Přestože se jedná o komedii, je příprava inscenace náročná. „Tento druh textu vyžaduje naprostou autenticitu hereckého výkonu. Divák musí herci na jevišti věřit,“ upozornil Veselý. „Snažíme se sestavit stroj s milióny koleček, které do sebe musí bezvadně zapadnout. Přesnost, temporytmus a vypointovaní jednotlivých situací jsou naprosto zásadní a určí kvalitu inscenace. No a pak jsou tam monology, kde člověk jede sám a tíha inscenace je najednou na něm. Je to zodpovědnost a taky radost,“ potvrdila Lenka Kočišová, která ztvární postavu Elizabeth. „Nutno říci, že tuhle smršť dialogů a akcí je náročné zvládnout, ukočírovat, ale bude to stát za to, už proto, že nás to moc baví. Zkoušení s Petrem Veselým je bezproblémové, člověk si může dovolit nabízet své podněty a taky se nebojí cokoliv pozměnit, zkrátka režisér je otevřený diskusi,“ doplnila představitelka Anny Vendula Fialová.
Autorem scény je Milan Popelka. Celá inscenace se odehrává v bytě univerzitního profesora na předměstí Paříže. Kostýmy Zuzany Mazáčové vycházejí ze současné módy pro vyšší střední třídu.
zdroj zprávy: David Kresta
Matthieu Delaporte a Alexandre Dubois de La Patellière jsou zkušenými filmovými scenáristy a režiséry. Před uvedením Jména měli na kontě společné scénáře k oceňovanému animovanému snímku Renesance či akčnímu thrilleru 22 výstřelů s Jeanem Reno v hlavní roli. Komedie Jméno měla premiéru v roce 2010 v pařížském divadle Édouard VII, inscenaci režíroval Bernard Murat. Hlavní hrdina Vincent oznámí na večeři u své sestry příbuzným a přátelům, že hodlá svého syna pojmenovat Adolf. A rozpoutá tím neskutečný chaos. Komedie se dočkala velkého úspěchu a o dva roky později i filmové adaptace, v níž účinkovala většina herců z pařížské inscenace. Na českých jevištích jde stále o poměrně nový titul. Poprvé u nás tuto hru uvedlo v roce 2015 Městské divadlo Brno.
„Myslím, že Jméno krásně navazuje na tradici francouzské konverzační komedie, ale přitom si jde svou vlastní cestou. Je to moderní text o současných problémech, narážkách na dnešní, tak trochu povrchní společnost,“ uvedl umělecký šéf olomoucké činohry Roman Vencl, který k režii oslovil Petra Veselého. Ten se souborem činohry Moravského divadla naposledy spolupracoval před dvaceti lety, kdy měly premiéru pohádkové romance Kráska a zvíře a Ondina. „Jsem rád, že Petr nabídku přijal, protože dodnes vzpomínám na jeho Brouka v hlavě, kterého dělal v Městském divadle Zlín - Petr tyhle komedie prostě umí,“ zdůraznil Vencl.
Režisér Veselý označil Jméno za vtipnější variantu slavné Albeeho hry Kdo se bojí Virginie Woolfové. „Jméno má také hodně společného s komediemi Yasminy Rezy, jako jsou Obraz či Bůh masakru. Je to komedie, která nabízí inteligentní humor, velké herecké příležitosti a dle mého dokáže zasáhnout široké spektrum diváků,“ zdůraznil Veselý. „Jméno pokračuje v dlouholeté tradici francouzských filmových komedií, které se vyznačovaly a vyznačují noblesou a dobrým vkusem. Hlavní hrdinové pocházejí z intelektuálních kruhů, takže jejich humor je rafinovaný a chytrý,“ podotkl představitel Pierra Vojtěch Lipina. „Francouzský naturel je mi blízký. Mám rád jejich kinematografii i literaturu. To ovšem neznamená, že je jednoduché dostat se Francouzům pod kůži na jevišti. Snad se s tím popereme,“ shrnul Jan Ťoupalík, který ztvární Vincenta.
Přestože se jedná o komedii, je příprava inscenace náročná. „Tento druh textu vyžaduje naprostou autenticitu hereckého výkonu. Divák musí herci na jevišti věřit,“ upozornil Veselý. „Snažíme se sestavit stroj s milióny koleček, které do sebe musí bezvadně zapadnout. Přesnost, temporytmus a vypointovaní jednotlivých situací jsou naprosto zásadní a určí kvalitu inscenace. No a pak jsou tam monology, kde člověk jede sám a tíha inscenace je najednou na něm. Je to zodpovědnost a taky radost,“ potvrdila Lenka Kočišová, která ztvární postavu Elizabeth. „Nutno říci, že tuhle smršť dialogů a akcí je náročné zvládnout, ukočírovat, ale bude to stát za to, už proto, že nás to moc baví. Zkoušení s Petrem Veselým je bezproblémové, člověk si může dovolit nabízet své podněty a taky se nebojí cokoliv pozměnit, zkrátka režisér je otevřený diskusi,“ doplnila představitelka Anny Vendula Fialová.
Autorem scény je Milan Popelka. Celá inscenace se odehrává v bytě univerzitního profesora na předměstí Paříže. Kostýmy Zuzany Mazáčové vycházejí ze současné módy pro vyšší střední třídu.
zdroj zprávy: David Kresta
Další zprávy
Divadlo Láska uvádí svoji první premiéru v rámci rezidence ve Venuši ve Švehlovce
(Divadlo Láska, 21.12.2024)
Udělejte si pohodlí, online divadelní platformu Dramox teď můžete sledovat i přes televizní aplikaci
(19.12.2024)
Slovácké divadlo uvádí novou pohádkovou detektivní komedii pro celou rodinu
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 17.12.2024)
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův Krakatit: příběh o pokušení a poznání
(Vršovické divadlo MANA, 16.12.2024)
„Únikovka“, která se vymkne kontrole...
(Divadlo Tramtarie, 12.12.2024)
Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém projektu
(Cirk La Putyka, 12.12.2024)
Poslední letošní novinkou Východočeského divadla bude hra o Charliem Chaplinovi
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.12.2024)
Nová komedie plzeňského divadla S barvou ven rozesměje, pobaví a možná přiměje i k zamyšlení
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 11.12.2024)
Co všechno máme ve svých rukou?
(Národní divadlo, 10.12.2024)