Z tiskových konferencí

32. Mezinárodní festival Divadlo
vydáno: 27.8.2024
Přes čtyřicet představení divadelních souborů z Francie, Maďarska, Německa, Polska, Slovenska a České republiky nabídne 32. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo, který proběhne od 11. do 19. září v Plzni.

„Letošní ročník festivalu Divadlo přinese velmi silný zahraniční program - přední divadelní scény z celé Evropy. Vedle slavného francouzského souboru Comédie-Française to budou německá Volksbühne, polská divadla z Krakova a Kielců, Örkény Színház z Budapešti a náš pravidelný host Slovenské národní divadlo,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. „Věřím, že to je potvrzení postavení festivalu Divadlo na mezinárodní scéně i našich schopností takto náročná hostování zajistit,“ doplňuje Burian. A to i přesto, že rozpočet festivalu je mírně řečeno napjatější než v minulosti.

úvodní slovo ředitele festivalu Jana Buriana
úvodní slovo ředitele festivalu Jana Buriana


K hlavním zahraničním lákadlům tedy bude patřit nejprestižnější a nejstarší francouzský soubor Comédie-Française, a to s nejnovější inscenací Hekuba, ne Hekuba  v režii portugalského dramatika, režiséra a ředitele Avignonského festivalu Tiaga Rodriguese, nebo téměř pětihodinová inscenace Extinction souborů Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz z Berlína a Si vous pouviez lécher mon coeur francouzského režiséra Juliena Gosselina o Vídni počátku 20. století kombinující taneční párty, koncert, zklidněný monolog i výpravné live cinema.

Budapešťské divadlo Örkény Színház přiveze komorní inscenaci Solness Henrika Ibsena v režii lldikó Gáspárové s proslulým maďarským hercem Pálem Mácsaiem a Slovenské národní divadlo strhující adaptaci současné slovenské novely Pes na cestě  v režii Dušana D. Pařízka. Jakkoli to zní šíleně, byla ze strany dramaturgů festivalu vyslovena velká obava, zdali nové bezprecedentní politické manýry až čistky, které šokovaly kulturní veřejnost i u nás, směrem ke slovenské kultuře, nezatrhly souboru SND na festivalu účast. Pařízkova inscenace je totiž neúprosně přesná a vystihuje situaci na Slovensku.

Michal Zahálka představuje zahraniční program festivalu
Michal Zahálka představuje zahraniční program festivalu


Hlavní část festivalu zakončí inscenace Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji  v režii Mateusze Pakuły souborů Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců, vítěz prestižního festivalu Božská komedie, oceněný i Grand Prix za nejlepší inscenaci současné polské hry.

Z Prahy se představí Švandovo divadlo, Masopust, Divadlo Na zábradlí, z Brna Divadlo Husa na provázkuHaDivadlo, dále Činoherní studio z Ústí nad Labem, Naivní divadlo z Liberce, Slovácké divadlo z Uherského Hradiště, Divadlo Petra Bezruče z Ostravy, domácí Divadlo J. K. TylaDivadlo Alfa, v epilogu pak Studio DVA divadlo, Dejvické divadlo a sólová inscenace Žáby  s Ivanem Trojanem režiséra Petra Zelenky.

Program také nabídne open-air představení zdarma, sekci Johan uvádí v Moving Station, diskusi, workshopy divadelní fotografie a videa i workshopy pro profesionály a studenty. Vstupenky jsou v prodeji na www.festivaldivadlo.cz. Vstupenky na komorní inscenace jsou již vyprodány, ne však beznadějně, průběžně se ještě některá místa mohou uvolňovat. Pořadatel doporučuje zájemcům o představení nastavit si prodejním systému tzv. hlídacího psa. Na největší zahraniční lákadla festivalu, konaná ve velkých sálech, vstupenky k dispozici stále jsou.

Comedie Francais - Hecube (foto: Christophe Raynaud)
Comedie Francais - Hecube (foto: Christophe Raynaud)


Volksbühne - Extinction (foto: Simon Gosselin)
Volksbühne - Extinction (foto: Simon Gosselin)


Rozsáhlý a strhující téměř pětihodinový projekt Extinction, v němž spojili síly němečtí a francouzští herci ze souborů Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz z Berlína a Si vous pouviez lécher mon coeur z Lille, kombinuje taneční párty, koncert, zklidněný monolog i výpravné live cinema. „V inscenaci vycházející z her a novel Arthura Schnitzlera a z Bernhardova románu Vyhlazení pohlíží režisér Julien Gosselin na bující umělecký a intelektuální život Vídně počátku 20. století jako na příslovečnou ´veselou apokalypsu´ v ovzduší blížícího se rozpadu monarchie a nástupu první světové války,“ říká dramaturgyně festivalu Dora Štědroňová. Inscenace slavila mimořádný úspěch na řadě přehlídek včetně Vídně a Avignonu.

Festival zahájí francouzský soubor Comédie-Française s nejnovější inscenací Hekuba, ne Hekuba v režii portugalského dramatika, režiséra a ředitele Avignonského festivalu Tiaga Rodriguese. Hostování tohoto souboru, jehož historie se odvíjí až od dob Molièra, je o to unikátnější, že v rámci velkého evropského turné po světové premiéře právě na Avignonském festivalu půjde o první uvedení v klasické divadelní budově. „Pro svou první režii v Comédie-Française zvolil Rodrigues příběh Hekuby, vdovy po králi Priamovi, jež při pádu Tróji přišla o manžela, trůn i děti. Ten se prolíná s příběhem herečky, jež v našich časech Eurípidovu Hekubu ztvárňuje. Do probíhajících zkoušek inscenace zasahuje soudní vyšetřování, v němž herečka sama usiluje o zadostiučinění pro svého autistického syna, který se stal obětí zneužívání,“ přibližuje dramaturg Michal Zahálka.

Inscenací Pes na cestě, která je strhující adaptací neúprosné, ale i humorné novely Pavla Vilikovského, v podání souboru Slovenského národního divadla vstoupil režisér Dušan D. Pařízek poprvé na slovenskou divadelní scénu. „Mistrně v ní rozvinul koncepci narativního divadla, opřenou o koncentrovaný herecký projev,“ vysvětluje dramaturgyně Kamila Černá. Hrají Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Robert Roth a Richard Stanke.

Komorní inscenaci slavné hry Stavitel Solness Henrika Ibsena v režii Ildikó Gáspárové přiveze do Plzně Örkény Színház, jedno z předních budapešťských divadel. Příběh hlavního hrdiny hry se zde prolíná s osobním příběhem jeho představitele, proslulého maďarského herce Pála Mácsaie. „Sny a ideály mládí se zde hravě i jímavě konfrontují se skepsí stárnoucího architekta/umělce, který ví, že může být mladými překonán,“ dodává dramaturgyně Jitka Sloupová.

Slovenské národné divadlo - Pes na cestě (foto: Robert Tappert)
Slovenské národné divadlo - Pes na cestě (foto: Robert Tappert)


Laznia Nowa Teatr Zeromskiego - Jak jsem nezabil svého otce (foto: Klaudyna Schubert)
Laznia Nowa Teatr Zeromskiego - Jak jsem nezabil svého otce (foto: Klaudyna Schubert)


O zakončení hlavní části se postarají spojené polské soubory Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců. Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji v režii Mateusze Pakuły získala Grand Prix za nejlepší inscenaci současné polské hry a je vítězem prestižního festivalu Božská komedie. „Pakuła, jeden z nejoriginálnějších polských spisovatelů a režisérů, napsal po smrti svého otce knihu o bezmoci a vzteku na stát, zdravotnictví i církev, které místo pomoci jen stupňují utrpení nemocných. Pro jeviště rozepsal její text do rolí pro pět výjimečných herců, kteří mu dali nový, nečekaný rozměr. Příběh je podán s humorem, jenž odlehčuje i ty nejdrastičtější momenty,“ líčí dramaturg Jan Kerbr.

Český program nabídne tradičně výběr za uplynulou sezonu. Prahu budou reprezentovat Švandovo divadlo s dynamickým soudním dramatem Na první pohled (r. Lucie Ferenzová) s Marii Štípkovou v sólové roli, spolek Masopust se scénickým čtením Deklarace závislostí (r. Anna Klimešová) a Divadlo Na zábradlí s inscenací Veřejní nepřátelé (r. Jan Mikulášek), dialogem Michela Houellebecqa a Bernard-Henri Lévyho v uhrančivém podání Miloslava Königa a Václava Vašáka. Brněnské Divadlo Husa na provázku představí v Plzni inscenaci Sága rodu Marxů (r. Jan Mikulášek) spojující text španělského autora Juana Goytisola s vlastním viděním a přístupem k fenoménu Marx. HaDivadlo pak inscenaci Jenom konec světa (r. Ivan Buraj) o komplikovaném vztahu mezi městským liberálním intelektuálem a jeho venkovskou rodinou. Ústecké Činoherní studio přiveze Peera Gynta (r. Michal Hába) s mimořádným výkonem Kryštofa Bartoše v titulní roli i živou hudbou Jindřicha Čížka. Liberecké Naivní divadlo okouzlí ty nejmenší diváky poetickou inscenací Červený balónek (r. Michaela Homolová) inspirovanou stejnojmenným francouzským filmem Alberta Lamorisse o malém chlapci a jeho balónku. Slovácké divadlo z Uherského Hradiště uvede E. F. Burianovu jevištní montáž z lidové poezie Láska, vzdor a smrt (r. Lukáš Brutovský), pojatou jako napínavý příběh o lásce a věčném dialogu, který lidstvo vede se svědomím, osudem i smrtí. Inscenace Střípky ženy (r. Jan Holec) od spolupracovnice maďarského režiséra Kornela Mundruczó Katy Wéber v podání ostravského Divadlo Petra Bezruče vykresluje tísnivou atmosféru jedné rodinné sešlosti, při níž postupně vycházejí najevo toxické vztahy mezi matkou a dvěma dcerami.

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla zařadilo do programu festivalu operu na motivy života Boženy Němcové Jsem kněžna bláznů (r. Martin Otava) a Divadlo Alfa evropskou premiéru koprodukční česko-japonské inscenace Čáslavská – Tokio – 1964 (r. Jakub Vašíček). Epilog přinese plzeňským divákům tři inscenace – Žáby s Ivanem Trojanem (r. Petr Zelenka), Milostné dopisy (r. Darina Abrahámová) Studia DVA divadlo, romanci v dopisech nominovanou na Pulitzerovu cenu s Emílií Vášáryovou a Milanem Kňažkem, a grotesku Dejvického divadla Ztratili jsme Stalina (r. Michal Vajdička) se známými herci v rolích nebezpečných kremelských aparátčíků.

na tiskové konferenci v Café Nona
na tiskové konferenci v Café Nona


Programová sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station přinese spolupráci této scény a souboru Tygr v tísni v současné hře Krajina se sklady (r. Ivo Kristián Kubák), scénické provedení oratoria Jephte (r. Krzysztof Garbaczewski) špičkového polského souboru staré hudby Capella Cracoviensis, taneční představení Lonesome cowboy a workshop Hledání performativního napětí Tomáše Janypky, participativní divadelní instalaci Vzpomínání (r. Anna Datiashvili) pro 6 diváků a 0 herců, instalaci Radiomaton kanadských tvůrkyň Marie BélandSimon Laroche, absolventskou imerzivní site specific inscenaci Šestý smysl města (r. Ivana Sobková a Roman Černík) tvůrčího týmu z pražské DAMU a 1. česko-německý kabaret To téma / Das Thema s názvem Kafka has left the building (r. Emil Rothermel).

Zdarma v ulicích Plzně uvidí diváci několik open-air představení – loutkovou pohádku Superkluk (r. Jiří Jelínek) pražského Studia Damúza, soubor V.O.S.A. Theatre s podobenstvím Mezi světy – první krok o hledání místa v životě a krátké ukázky z baletní inscenace Malý princ v podání části baletního souboru domácího Divadla J. K. Tyla.