Tygr v tísni
<< Špatné zprávy | Ticho, nahrává se! >>
Tomáš Loužný
Synáčci
Premiéra: 11.3.2017 | 1:25x
Podle románu Roberta Musila „Zmatky chovance Törlesse“, autobiografie Thomase Bernharda „Obrys jednoho života“, povídky Reinera Maria Rilkeho „Hodina tělocviku“ a dalších Rilkeho povídek. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Vojtěch Hanyš. Dramaturgie a režie: Tomáš Loužný, Marie Nováková.
Poslední uvedení: únor 2022.
Poslední uvedení: únor 2022.
Autorská inscenace zabývající se nebezpečným balancováním na hraně psychického a fyzického zdraví za časů puberty a studií, patologickým prostředím škol, kde vládne despotismus a chybí empatie a křehkým psychologickým vývojem člověka, který se projevuje přecitlivělostí i krutostí...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 60 %
4.1.2018 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Oceňuji obohacení Musila o další autory, dobrý nápad, který funguje. Scéna naladí a do ní vhodně zasazenou stylizaci herci precizně dodržují. Jenže se mi i zde přihodilo to, co se mi u inscenací Tygra v tísni stává - časem onen výrazný a vymazlený vizuál přehlušil vše ostatní a já měl pocit, že sleduji živý obraz a ne divadlo, jedna složka vyhrála nad celkem.
Lukáš Holubec 60 %
4.12.2017 | 749 hodnocení
+ souhlasím
Jedná se o zajímavé pojetí románu Roberta Musila Zmatky chovance Törlesse okořeněné myšlenkami Thomase Berhharda a Reinera Maria Rilkeho. Inscenace je zaměřená především na autoritářské vedení moci nad druhým v podání Filipa Březiny jako Reitinga a Josefa Honzíka jako Beinberga, čímž je však potlačena prezentace Törlessových myšlenek a hra ochuzena o nesmírně zajímavý prvek. Pavel Neškudla jako Basini předvedl svůj standard a Anita Krausová v mnou viděné repríze sehrané pánské kvarteto doplnila ideálně. Rozhodně tedy stojí za vidění, byť na naléhavosti sdělení by se ještě dalo zapracovat.
Pavel Širmer 80 %
23.4.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Děj vychází především z Musilova románu, další zdroje spíše obohacují o další rozměry. Nenásilným potlačením dobových souvislostí, s pomocí moderních prvků a pečlivým výkladem soustředěným na podstatu se T. Loužný s M. Novákovou vyjádřili k dnešní mládeži a společnosti. Temnější příběh logicky dostal humornější prvky a adekvátně zvolené vyústění. Mladí herci, podpořeni N. Gáčovou ve dvojroli, jsou v postavách přesní, ale spíše než jednotlivci zaujme společné úsilí. To jakoby charaktery upozadilo ve prospěch zobrazovaných motivů, které neobyčejně silně a přesně promlouvají. Nelze než doporučit!
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Ba-jo 90 %
19.2.2018 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Velká spokojenost se vším od formy přes obsah až k hereckým výkonům. Nataša Gáčová bravurní, kluci - studentíci rovněž. Scéna "dobově" vkusná, hravá, funkční, využívající z omezeních ve Vile maximum, kostýmy, hudební podkres, tempo...a v neposlední řadě režie. Velmi vřele doporučuji, žádná plytká záležitost.
Mandevillek 80 %
2.2.2018 | 42 hodnocení
+ souhlasím
Podruhé už mě to tolik nezasáhlo, ale je to skvělá věc a stojí za vidění. Dobrá práce s detaily. Podání velkých myšlenek je místy trochu násilné, ale vývoj situace určitě zaujme a celkové vyznění ve spojitosti s komorností prostoru je až nepříjemné (v dobrém slova smyslu).
Teufel 80 %
27.10.2017 | 78 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštní kombinace Rakousko-Uherských spořádaných měšťanských stereotypů, druhoválečné modernity a přesahů k současným modlám seberozvoje. Jako by inscenace žila zároveň ve 3 epochách, ale přitom překvapivě harmonicky. Divákovi se pootvírá celá řada otázek k řešení na doma (např. oproti Törlessovi v Disku). Herecky na velmi dobré úrovni, režijně rozhodně taky. Neměnná scéna je poměrně minimalistická, ale je využívána dost dynamicky. Subjektivně se představení zdá kratší, než reálně je, odsýpá, nezdrhne, neopakuje se.
J.anek 90 %
23.3.2017 | 519 hodnocení
+ souhlasím
Tomáš Loužný vstoupil do Vily jako režisér s nebývalou jistotou a elegancí a společně s Mášou Novákovou vytvořili mimořádnou inscenaci. Nataša Gáčová se po pracovní pauze vrací jako hvězda. V obou polohách je přesná. Silně stylizovaná, a přece přirozená. A čtveřice kluků vytváří dokonalou iluzi celé společnosti - se vším jejím pokrytectvím, násilím, strachem, nejistotou, potřebou řádu i chaosem, láskou i nenávistí. Loužný bravurně pracuje s násilím a nahotou - to se vidí málokdy. Synáčci Vile ostudu rozhodně nedělají.
Vltava 90 %
14.3.2017 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Zmatky chovance Törlesse patří mezi jednu z mých nejoblíbenějších knih a o to více mě těší, že se jí dostalo takového zpracování. Zejména se mi líbilo upozdanění postavy samotného Törlesse, která byla spíše pozorovatelem dění kolem sebe, a také výkon představitele Basiniho, jehož postava prošla největším vývojem, a nastavila tak zrcadlo svým trýznitelům, protože odhalila jejich vlastní slabost. Ocenil jsem také pohyb herců na scéně a přirozeně působící zakomponování moderních technologií, které jindy často působí na divadle křečovitě.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.