Švandovo divadlo [velký sál]
Friedrich Schiller
Úklady a láska
Premiéra: 26.5.2018 | 2:30
Překlad: Martin Sládeček. Dramaturgie: Martina Kinská, Martin Sládeček. Scéna: Jan Štěpánek. Kostýmy: Marek Cpin. Loutky: Barbora Čechová. Hudba: Martin Dohnal. Režie: Martin Františák.
Poslední uvedení: prosinec 2019.
Poslední uvedení: prosinec 2019.
Denisa Barešová, Tomáš Červinek, Hynek Chmelař, Klára Cibulková, Miroslav Hruška, Martin Dohnal, Bohdana Pavlíková, David Punčochář, Marie Štípková, Jiří Weiner...
Strhující a stále současný příběh německého klasika o tom, co se stane, když se ze dvou zamilovaných stanou loutky. V rukou mocných, v rukou lásky. O hledání nebe na zemi, o tom, že když vzplane loutka, může shořet celé divadlo. Ona dcera obyčejného hudebníka, on syn kancléře. Ona je přislíbena tajemníkovi, on nejvlivnější ženě knížectví. Ale on stojí o ni a ona o něj. A tím hatí plány všech kolem. Láska dvou náctiletých Luisy a Ferdinanda proti světu intrik a cynického pragmatismu těch, kdo tahají za nitky...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (24)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 50 %
5.2.2019 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Stylová nejednotnost s nejrůznějšími nápady, mezi nimiž jsem nenašel adekvátní pojítko, mi zabraňovaly ve vnímání samotné Schillerovy hry. Zvolená režijní koncepce mě od hry spíš vzdalovala, než aby atakovala moji pozornost a přiměla mě ji zkoumat z jiných úhlů. Za šťastné nepovažuji ani obsazení M. Dohnala do role starého Millera, ovšem jeho hudbu považuji za nejsilnější složku inscenace. I toto setkání M. Františáka se souborem ŠD nevnímám jako nejzdařilejší (...podobně jako u Frankensteina), snad se jejich nastávající kontinuální spolupráce na inscenacích odrazí co nejdříve.
Michal Novák 40 %
11.8.2018 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Hledání náboje pro tento starý (a stále živý a moderně působící) text skončilo (nejen) u vizuální změti. Je sice přehnané „obvinit“ režii, že stylová roztříštěnost (video, loutky, patos i parodie, živá hudba i rap z nahrávky) oslabuje tematické linky, za sebe jen konstatuji, že jsem se začal prát s nudou. Potenciál by to mělo, kdyby rámování atrakcemi bylo použito účelněji, dramaturgie by nedovolila tak podivně posunout charakter postavy Lady Milfordové a herci byli dovedeni k zářivějším výkonům. Témata jako měšťanská hrdost, rebelství, praktiky vrchnosti… by hned zněla také silněji.
Jan Pařízek 40 %
13.6.2018 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel s touto inscenací jsem se hodně minul. Z mého pohledu je to celé příliš expresivní, spousta křiku, deklamací, výrazných gest i dikce. Pokud v tom byl obsažen nějaký milostný cit či jiné emoce, tak na mě nijak nedolehly. Osud ústřední dvojice mi byl potom veskrze lhostejný a stejně tak i jednání většiny postav. Také zvolené téma zakázané lásky nepovažuji za příliš originální. Nechci nijak hanit Schillerův originál, ale dnešní inscenaci považuji spíše za špatnou verzi Romea a Julie. Pochvala alespoň pro D. Barešovou a K. Cibulkovou, jež na mě svým nasazením nejvíce zapůsobily.
Lukáš Dubský 50 %
30.5.2018 | 1210 hodnocení
+ souhlasím
Režisér se snažil Schillerovo drama částečně odlehčit a posunout do groteskní polohy. Nápadů, jak to udělat, je skutečně hodně. A to je právě největší problém inscenace. Všemožné efekty (loutkové divadlo, projekce, maska Mickey Mouse, živý klavírní doprovod atd.) se neskládají do smysluplného celku, některé fungují jako jednotlivosti, jiné vůbec. Občas se podaří vytvořit silný jevištní obraz, ale je hned zase přebit něčím jiným. Patos mileneckých dialogů je expresivní deklamací ještě posilován, což začne být ve druhé půlce již dost otravné. Přesto T.Červinek a D.Barešová nezapřou talent.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Studený Čumáček 50 %
19.9.2019 | 435 hodnocení
+ souhlasím
Úklady a...jakože cože?
55 %
Zbytečně překombinovaná scéna, mnohé režijní nápady zapadly zcela bez pointy (loutkové divadlo, maska Mikymause), text drhnoucí jako zrnka písku, velmi pomalý nájezd a jistá režijní rozpačitost, jak nakládat se dvěma zamilovanými puberťáky způsobily, že první polovina hry je dlouhá jak týden do výplaty. Pak se věci výrazně mění, pravda, ale pár lidí to nějak nedalo.
Je však třeba opravdu ocenit energii, kterou do svého partu vložil Tomáš Červinek, Denisa Barešová, Bohdana Pavlíková i Klára Cibulková, protože bez nich by to bylo k neukoukání.
55 %
Zbytečně překombinovaná scéna, mnohé režijní nápady zapadly zcela bez pointy (loutkové divadlo, maska Mikymause), text drhnoucí jako zrnka písku, velmi pomalý nájezd a jistá režijní rozpačitost, jak nakládat se dvěma zamilovanými puberťáky způsobily, že první polovina hry je dlouhá jak týden do výplaty. Pak se věci výrazně mění, pravda, ale pár lidí to nějak nedalo.
Je však třeba opravdu ocenit energii, kterou do svého partu vložil Tomáš Červinek, Denisa Barešová, Bohdana Pavlíková i Klára Cibulková, protože bez nich by to bylo k neukoukání.
LucieSykorova 70 %
13.1.2019 | 167 hodnocení
+ souhlasím
Denisa Barešová ční nad ostatními výkony. Mužská část souboru výrazně pokulhává. V druhé polovině režisér začal šetřit nápady a inscenaci to výrazně prospělo...
Kuba_r 80 %
20.6.2018 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Když k tomu člověk přistoupí bez předsudků, musí uznat, že to je od Martina Františáka opravdu hodně dobrá práce. Dost ujetá věc, ale proč ne, jednou za čas...
JirkaS 90 %
4.6.2018 | 382 hodnocení
+ souhlasím
Chce se mi zvolat: Dobrá práce! Tahle inscenace má řadu silných momentů a zajímavých nápadů. Například nechat Luisu celou dobu na jevišti, mnohdy v přítmí jako tichou pozorovatelku toho, jak se její láska Ferdinand brání úkladům svého otce. Tabule s křídou, loutkové divadlo, to jsou také skvělé nápady. A v jednu chvíli rozehrávat na pódiu více dějových linií tak, že jsem fascinovaně těkal očima po celém jevišti, to pro mě bylo nevídaným vzrušením. Dokonce se u mě objevilo zase jednou v divadle mrazení v zádech. Herecky skvělé, režijně nápadité! Rozhodně stálo za to inscenaci vidět! /2.6.2018/
Barka 60 %
28.5.2018 | 297 hodnocení
+ souhlasím
Já k tomu nějak nemam co říct, moderní pojetí klasiky, které mě úplně nedokázalo vtáhnout, ačkoli sršelo nápady a herecké výkony byly skvělé.
Luky 40 %
30.5.2018 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Bohdana Pavlíková-bravo!!!
Málem jsem o pauze odešel, jsem rád, že jsem to neudělal...
Výkon této dámy ve je potřeba vyzdvihnout, stálo za to zůstat.
Díky!!!
Všichni na scéně velmi dobří, nějak "nedávám" toto pojetí klasiky.
Málem jsem o pauze odešel, jsem rád, že jsem to neudělal...
Výkon této dámy ve je potřeba vyzdvihnout, stálo za to zůstat.
Díky!!!
Všichni na scéně velmi dobří, nějak "nedávám" toto pojetí klasiky.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.