Švandovo divadlo [studio]
Martina Kinská
Štyrský/Toyen/Heisler
Premiéra: 27.3.2024 | 1:15x
Dramaturgie: Johana Součková-Němcová. Výprava: Jozef Hugo Čačko, Adéla Kostkanová. Hudba: Gabriela Vermelho. Režie: Martina Kinská.
Komorní hra o pokusu dojít až na samou hranici snu. O nepatřičnosti v prostoru, čase a možná i těle. Tři výrazné osobnosti předválečné avantgardy, tři nezaměnitelné osudy, a přece tolik společného, že to nemůže být náhoda. Jediná noc na zlomu zimy a jara 1942, jediná noc v koupelně garsonky v Krásově ulici na Žižkově. Malířka Toyen zde skrývá mladého básníka židovského původu Jindřicha Heislera. Je jediným básníkem současné mladé generace, kterého uznává dlouholetý blízký přítel Toyen – výtvarník Jindřich Štyrský. Ten je však už delší dobu vážně nemocný a tuší, že o čas v tzv. budoucnosti bojuje i on. Tam venku je tma, oni sevřeni v malém prostoru a v sobě příliš mnoho vzpomínek, plánů, imaginace i prolínání...
14! Termíny představení
20.12. | Pá | 19:00 | vyprodáno | ||
27.12. | Pá | 19:00 | vyprodáno | ||
17.1. | Pá | 19:00 | vyprodáno | ||
22.1. | St | 19:00 | vyprodáno | ||
8.2. | So | 19:00 | vyprodáno |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (16)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 60 %
19.9.2024 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, jež si do štítu dala tři představitele českého surrealismu, volně nakládá s vhledem na jejich umělecké souputnictví na pozadí nebezpečné doby, kolem projdou i citace levicového Nezvala. Divadelně zpřítomněné okamžiky pracují se zkratkou, scénickou imaginací (byt v Krásově 2 na pražském Žižkově) a uvržením do nálad. Možná až příliš se zastavují u faktografických definic. O to méně bylo básnění a obrazivosti „nečekaných souvislostí“ nebo akcentace zásadního faktu, jak se tato trojice navzájem silně ovlivňovala. Inscenace v čase premiéry měla ještě rezervy v souhře a režijním vyladění celé koláže.
Helena Grégrová 70 %
22.6.2024 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Mají vanu plnou prolínajících se vzpomínek, myšlenek, tužeb, životních snů i uměleckých teorií. Zatímco za oknem žižkovské garsonky v Krásově ulici se o slovo hlásí první jarní noc roku 1942, koupelna v přízemí se pozvolna mění v artificialistický ostrov, na němž se realita snoubí s abstrakcí. Tři svérázné individuality, tři osudově, umělecky a především lidsky propojené životy, tři vyrovnané, maximálně soustředěné herecké výkony. Ponořte se na těch pár prchavých okamžiků spolu s nimi do svébytně poetické atmosféry, zaposlouchejte se a nechte se unášet proudem slov na vlně bezbřehé asociativní imaginace. Toyen tak jsem vám chtěla říct.
Jan Pařízek 90 %
9.5.2024 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Jeden působivý pohled do rozervané duše dvou básníků a jedné malířky. Nelehká doba a neustálá blízkost smrti, jenž všechny tři spojuje, vytváří ojedinělé podmínky pro sdílení vzájemných myšlenek o životě, o tom co bylo a co třeba i bude. Výborně napsáno, krásné dialogy a přesvědčivé herecké výkony všech tří aktérů, kteří jsou vzájemně skvěle sladěni. Výslednou atmosféru pak dotváří povedená scéna i velmi dobrá práce se světly a zvuky. Výsledkem je rozhodně inscenace, která zůstane v hlavně ještě nemalou dobu. Díky za to a tleskám. 85%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
HMLT 60 %
6.11.2024 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Na tuto inscenaci jsem se velmi těšila, bohužel byla slabší, než jsem čekala. Děj nemá zápletku, divákům jsou vyprávěny pouze fakta o životech daných 3 osobností, které si ale můžete v dnešní době sami dohledat, aniž byste na to museli chodit do divadla. Co ale musím vyzdvihnout, je skvělý herecký výkon Anežky Šťastné.
Ipipi 50 %
12.6.2024 | 10 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Na rozdíl od ostatních jsem z tohoto představení dost rozpačitá. Znám postavy, jejich vzájemné vztahy, přesto jsem si představení neužila. Možná je na vině mé přílišné očekávání, ale můj názor je - žádný děj, fakta známá z knih, až příliš monologů a dialogů, které ale žádné drama ani posun v ději, který nebyl, nepřinášely.
Čekala jsem víc hovorů o umění, víc uměleckého zápasu a zápalu, možná i víc postav vtažených do děje, klidně jen přes dialog "o nich" Nezval je trochu laciný cíl. Pár veršů Jindřicha Heislera mi nestačilo. Vždyť přece Toyen a Štýrský spolu roky tvořili a kdoví kolik obrazů si vzájemně ovlivnili.
Asi jsem se moc těšila.
Čekala jsem víc hovorů o umění, víc uměleckého zápasu a zápalu, možná i víc postav vtažených do děje, klidně jen přes dialog "o nich" Nezval je trochu laciný cíl. Pár veršů Jindřicha Heislera mi nestačilo. Vždyť přece Toyen a Štýrský spolu roky tvořili a kdoví kolik obrazů si vzájemně ovlivnili.
Asi jsem se moc těšila.
Evelynne 80 %
1.6.2024 | 29 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Anežka + Jacob výteční.
Jen škoda, ze díky dámám v hledišti v mé blízkosti, jsem měla hru s nevyžádaným komentářem. Pro některé lidi je zřejmě fyziologicky nemožné být hodinu a čtvrt zticha.
Jen škoda, ze díky dámám v hledišti v mé blízkosti, jsem měla hru s nevyžádaným komentářem. Pro některé lidi je zřejmě fyziologicky nemožné být hodinu a čtvrt zticha.
Kateřina Vodáková 80 %
14.4.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Kdybych měla někomu vyprávět děj, nedokážu to, ale viděla jsem poetickou, vizuálně velmi působivou a perfektně obsazenou hru. Éterická A. Šťastná, J. Erftemeijer a jemný M. K. Hochman spolu lidsky souzní a chemie mezi nimi dodává historickým postavám hloubku a uvěřitelnost. Jako v dobře rozehrané šachové partii vytvářejí pro diváka věrnou atmosféru strachu, bezvýchodnosti, ale i naděje a talentu. Nadto ční síla přátelství. U zmíněného tria herců mě v dobrém fascinuje a baví jakási jinakost - typově jakoby vypadli ze starých filmů. Prostor Studia je zde scénograficky využit na maximum. Kvalitní kus pro hloubavého diváka otevřeného abstrakci.
RaB 80 %
7.4.2024 | 399 hodnocení
+ souhlasím
Další velice zdařilé komorní představení Švanďáku.
Výborně napsané, silné herecké výkony (zejména A. Šťastná a MK Hochman, bohužel hlasové a výrazové prostředky J. Erftemeijera jsou vhodnější na velkou scénu, na malé by se to chtělo "krotit", aby diváci v první řadě nepřišli o sluch).
Víc takových představení prosím!
Výborně napsané, silné herecké výkony (zejména A. Šťastná a MK Hochman, bohužel hlasové a výrazové prostředky J. Erftemeijera jsou vhodnější na velkou scénu, na malé by se to chtělo "krotit", aby diváci v první řadě nepřišli o sluch).
Víc takových představení prosím!
Studený Čumáček 80 %
6.4.2024 | 435 hodnocení
+ souhlasím
Inspirativní koláž tří představitelů české moderny, dvou malířů a básníka. Vězňů, v různých smyslech tohoto slova. Na malé scéně a stejné vlně, vedle sebe a bez obav, že by se stínili. Dobře použité jemné odkazy na známé fotografie a Anežka Šťastná, Jacob Erftemeijer a Mark Kristián Hochman. Je to jejich hřiště, koupelna s vanou a malým oknem, garsonka na Žižkově, a přesto v ní zvládnou vytvořit iluzi světa, v kufru, v předčítaných knihách a dlouhých promluvách.
Valmez 80 %
28.3.2024 | 544 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý výklad. Všechny tři postavy mají co říct. Ideální stopáž.
Viděno na veřejné generálce(26.3.2024).
Viděno na veřejné generálce(26.3.2024).
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.