Švandovo divadlo [velký sál]
<< Heda Gablerová | Idioti >>
David Košťák
Hladová země
Premiéra: 2.3.2019 | 1:35x
Dramaturgie: Martina Kinská. Scéna: Jana Kahounová. Kostýmy: Alena Dziarnovich. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Štěpán Pácl.
Poslední uvedení: květen 2019.
Poslední uvedení: květen 2019.
Andrea Buršová, David Punčochář, Tomáš Petřík, Denisa Barešová / Martina Krátká, Luboš Veselý, Marie Štípková, Bohdana Pavlíková, Petr Buchta, Filip Březina, Samuel Toman...
Původní česká hra inspirovaná skutečnými zkazkami o důlních městech, která si ve snaze zbohatnout podkopala pevnou půdu pod nohama. Nekompromisní pohled na generaci, v jejímž závěsu přichází potopa. Život na dluh a ztráty pudu sebezáchovy. Imperativ momentální prosperity a komfortu. Stavíme věže, chceme se dotýkat nebes a přitom si kopeme vlastní hroby. Příběh Titanicu, který se nikdy nemusel srazit s ledovcem, aby se začal potápět. Novodobý mýtus o městě, které se chtělo odrazit ode dna, a tak vyrvalo své bohatství z břicha samotné země. Ta nyní kvůli tomu hladoví a začíná se ozývat. Do zvuků otřásajícího se světa navíc vstupuje podivný cizinec. Nebo je ten muž dávno zdejší a přichází si pouze vzít to, co mu právem náleží...?
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (18)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 50 %
28.7.2019 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
45 % Pokus o jevištní realizaci původní české hry dopadl tak napůl. Podobně jako mnozí mladí autoři i David Košťák brnká na krajně nepříjemnou apokalyptickou strunu, ale dusivost přes hranu jeviště nejde. Pomsta země se dostaví, před tím však musíme přečkat nápodoby magického realismu, ekologické agitování, expresivně přehnané situace a děj bez výraznější gradace. Herci dělají, co mohou, pro mysteriózní příběh nacházejí zajímavý herecký výraz, ale troufám si tvrdit, že v tomto kusu hrají neradi. Na otázku, zda je chyba v textu, nebo v režii, jsem odpověď už nehledal. Inscenace byla velice rychle stažena, takže je to zbytečné.
Lukáš Dubský 50 %
5.4.2019 | 1210 hodnocení
+ souhlasím
Hra D.Košťáka není špatná, nebezpečí, že to bude jen obyčejná ekologická agitka se celkem vyhýbá zahalením do mysteriózního hávu. Situace města, které se kvůli těžbě v uhelných dolech postupně hroutí samo do sebe, disponuje atmosféričnosti, jakousi předzvěstí apokalypsy. Co se Košťákovi podařilo už výrazně méně, je charakterizace postav a vztahů mezi nimi. Symboly a metafory autora se příliš nesetkávají s režijním uchopením látky. Expresivně pojaté situace v tom odlidštěném světě působí spíše nepatřičně, než že by dokázaly k divákovi dostat větší množství emocí. Více viz blog (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JirkaS 60 %
15.5.2019 | 382 hodnocení
+ souhlasím
Buď dost možná zajímavý text doplatil na nesprávné režijní uchopení, nebo je chyba v textu samotném. Každopádně mi vadilo, že se hned od začátku hraje velmi dramaticky, čímž atmosféra nemohla houstnout a herecké výkony gradovat. Přesto jsou však herci světlým bodem v jinak co do kvality kolísavé inscenaci, obzvláště ústřední dvojice D. Barešová a F. Březina jsou těmi, kdo inscenaci pozvedávají. Inscenace nabízí zajímavé myšlenky, metafory, a především mysteriózno, které určitě stojí za pozornost, jen to možná chtělo uchopit více dějově než obrazově. Velmi zvláštní zážitek. /13.5.2019-derniéra/
Studený Čumáček 60 %
7.4.2019 | 435 hodnocení
+ souhlasím
repríza 22. 3. 2019
Buďme spravedliví a rozdělme hodnocení. Za herecké výkony 70 %, za režii 50.
Zajímavý Filip Březina (Jakub) a Samuel Toman (Petřík), křehká Martina Krátká (Štěpánka), poživačná Bohdana Pavlíková (Barbora) a jemně odstíněná Andrea Buršová (Markéta).
Buďme spravedliví a rozdělme hodnocení. Za herecké výkony 70 %, za režii 50.
Zajímavý Filip Březina (Jakub) a Samuel Toman (Petřík), křehká Martina Krátká (Štěpánka), poživačná Bohdana Pavlíková (Barbora) a jemně odstíněná Andrea Buršová (Markéta).
Michal1982 40 %
12.3.2019 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Já nevím..viděno na jedné z prvních repríz a nějak to tajemno a depresivní ráz této hry na mě prostě nefungovaly..Avšak oceňuji originální námět.. Nejlépe mi sednul Filip Březina a celkově vnímání života v té pekelné "díře" mladou generací a jejich touha po útěku.
Ivo Železný 40 %
7.3.2019 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Nemám rád hysterické a uřvané hry. A už vůbec ne v provedení kombi. Hrálo se dle Cimrmanovy rady bez přestávky. Z dobrých důvodů. Kouř byl. Mnoho, mnoho habadějů kouře.
Kateřina Vodáková 40 %
7.3.2019 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Další z psycho her ve Švanďáku. Tento psycho-dusivý ráz zdejších kusů mě už začíná zmáhat, je toho temna již nějak příliš. Samotné hornické téma mě nezaujalo, nebavilo a živá hudba mě rušila, ač jinde bych ji cenila, zde nefungovala. Zajímavý nápad s bodláky a výrazný herecký výkon Filipa Březiny. Těším se, že u Švandů posílí svěžím vánkem herecký soubor a jsem zvědavá, jaké role nastuduje.
Mora 80 %
5.3.2019 | 153 hodnocení
+ souhlasím
Výrazná a působivá inscenace, ale opravdu jen pro psychicky silné diváky. Je třeba počítat s tím, že nějakou dobu potom trvá, než se člověk z té hluboké deprese zmátoří.
Jana Krátká 80 %
5.3.2019 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobré herecké výkony, působivá scéna. Hra je to depresivní, ale velmi aktuální, apeluje na nás všechny. Urcitě stojí za zhlednuti.
Jindra44 90 %
24.4.2019 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Ta inscenace byla pro mě největším divadelním zážitkem za poslední léta
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.