Studio Hrdinů
<< As Long as We Dance | Bolest >>
David Jařab
Bílí psi a černý kočky
Premiéra: 19.3.2016 | 1:20x
Dramaturgie: Jan Horák. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Jakub Kudláč. Scéna a režie: David Jařab.
Poslední uvedení: listopad 2017.
Poslední uvedení: listopad 2017.
Maxime Mededa, Martin Pechlát, Tomáš Jeřábek, Jiří Černý, Eliška Boušková, Jindřiška Křivánková / Marie Švestková
Hra o vině a nevině, o předsudcích a empatii, ale především o komplikovanosti těchto entit v kontextu postkoloniálního vývoje světa. Afričan Akin Musa přišel ve své vlasti o ženu a dítě a nyní „v srdci Evropy“ navázal nový vztah s běloškou. Jednoho dne policie našla jeho partnerku mrtvou a Akin spíše než na svůj žal, musí myslet na to, jak se obhájit. Atmosféra v cele předběžného zadržení je o to tíživější, že v proudu vzpomínek a výčitek se zjevuje postava jeho mrtvé africké ženy; jeho vnitřní hlas, který zpochybňuje hodnoty evropského štěstí a úspěchu, za kterými se vydal...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
63 %
Hodnocení redakce
Veronika Boušová 60 %
Helena Grégrová 70 %
Jiří Koula 60 %
Pavel Širmer 70 %
Lukáš Holubec 80 %
Veronika Boušová 60 %
Helena Grégrová 70 %
Jiří Koula 60 %
Pavel Širmer 70 %
Lukáš Holubec 80 %
Volby
Hodnocení (11)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 70 %
2.10.2016 | 1730 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Civilní herectví, doopravdy prosté jakýchkoli manýr či kašírungu, podtrhuje syrovou autenticitu příběhu a nechává adekvátně vyznít stísněné atmosféře, kterou zmiňuje ve svém hodnocení kolega Pavel Širmer. Není to lehké vstřebat, každopádně není marné pokusit se to odprožít.
Jiří Koula 60 %
19.9.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Můj problém s touto inscenací docela výstižně pojmenoval Pavel Širmer: "Aby divák objevil sílu inscenace, musí proniknout do její stísněné atmosféry." Já bohužel zůstal povětšinou mimo a nahlížel ji zvenčí, takže jsem vnímal text, který je sice pravdivý, ale zároveň tak nějak banální či alespoň nepřekvapivý (aneb opět Širmerovými slovy "Ve hře možná nezazní, co bychom již nevěděli"). Jenže právě to, že mě inscenace až tak nevtáhla, můžu sotva vyčítat sobě, zde je míč na straně tvůrců.
Pavel Širmer 70 %
5.5.2016 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Ve hře možná nezazní, co bychom již nevěděli, David Jařab však logicky poskládal jednotlivé úhly pohledu, které se na osudu Afričana mrazivě propojí. Dokázal pracovat s jistou hereckou neobratností typově vybraného M. Mededy tak, že se ztrácel nepoměr mezi ním a dvojicí Pechlát & Jeřábek, která inscenaci držela. Také E. Boušková zpřítomnila zemřelou manželku s porozuměním. Aby divák objevil sílu inscenace, musí proniknout do její stísněné atmosféry.
Lukáš Holubec 80 %
15.4.2016 | 754 hodnocení
+ souhlasím
David Jařab nám nabízí příběh, který by se dal vyložit (v dnešní době opět aktuálně) jako příběh o netoleranci vycházející z rasových předsudků, kde dvojice vyšetřovatelů (skvěle hrající Martin Pechlát a Tomáš Jeřábek) trýzní muže tmavé pleti podezřelého z vraždy své partnerky. Ve hře však můžeme nalézat plno témat. Od kolonialismu a jeho následků, strach z neznámého, vlastní omezenost vycházející z pohodlnosti, přes jazyk a jeho dopad na nedorozumění, marný boj jedince v zoufalé situaci, až po konečnou bolest ze ztráty lásky. Pan Jařab si pohrál s jemu blízkými tématy, tak jak to umí. Skvěle.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Národosolsobě 30 %
22.3.2016 | 336 hodnocení
+ souhlasím
přestože si vážím většiny hereckých výkonů a snahy zabývat se nelehkým tématem (jak název napovídá, jde, nejobecněji řečeno, o rasismus), text, na němž byla inscenace založena, pro mě byl vrcholem naivity a nesoudnosti. Pominu-li tendenčnost jako z roku 50, nemohu nezmínit až seriálový jazyk všech postav. Třešinkou byla surreálná pasáž ve stylu "kdyby někdo náhodou nepochopil, o čem to celé hrajem."
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.