Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo Antonína Dvořáka]
Stefan Zweig, Markéta Bocková, Pavel Gejguš, Vojtěch Štěpánek
Marie Antoinetta
Premiéra: 11.3.2023 | 2:30
Překlad románu: Bedřich Vaníček. Dramaturgie: Norbert Závodský. Výprava: David Janošek. Výběr hudby a režie: Vojtěch Štěpánek.
Poslední uvedení: květen 2024.
Poslední uvedení: květen 2024.
Sára Erlebachová, Daniel Hrůza, Tomáš Jirman, Aneta Klimešová, Jan Fišar, Pavel Juřica, Sabina Muchová, Alena Sasínová-Polarczyk, Petr Houska, Robert Finta, Vladimír Čapka, Izabela Firlová, František Strnad, Kamila Janovičová, Petr Panzenberger, David Viktora...
Adaptace historického románu. Strhující příběh, na jehož konci zní mrazivý svistot padající gilotiny. Život jedné ženy zrcadlící bouřlivé dějinné události, které přerodily Evropu a daly vznik moderní republice. Patnáctiletá Marie Antoinetta, dcera Marie Terezie, byla z politických důvodů provdána za mladého francouzského krále Ludvíka XVI. Brzy si manýry pompézního dvora v paláci ve Versaille osvojila natolik, že se stala rokokovou ikonou, královnou módy, přepychu a rozmařilého plýtvání. Královnino rozhazování kontrastovalo se stoupající bídou francouzského lidu, díky čemuž se stala symbolem vší neřesti a plýtvání a jednou z nejpodstatnějších rozbušek Velké francouzské revoluce. A stejně tak rychle, jako osud vynesl Marii Antoinettu na vrchol slávy a obdivu, ji také srazil do nenávisti a potupy...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (11)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 50 %
6.12.2023 | 605 hodnocení
+ souhlasím
Vojtěch Štěpánek se svým týmem přidal do dramatizace dvě postavy navíc: autora a jeho druhou ženu, s jejichž osudem se pokusil příběh o Marii Antoinettě propojit. Fungují v inscenaci jako komentátoři neustále přítomní na jevišti, což má ze všeho nejvíc za následek značnou odtažitost. Kostýmní drama na pozadí funguje nejvíc jako série živých obrazů, emocí téměř až do konce zcela zbavená, navíc absurdně utopená v pološeru. Není to ani drama, ani dokument. Největší sílu inscenace získává až v závěru, kdy komentátoři ustupují a Sára Erlebachová v titulní roli konečně má prostor hrát.
Lukáš Dubský 60 %
2.12.2023 | 1194 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizaci Zweigova románu zarámoval režisér V.Štěpánek příběhem samotného spisovatele v brazilské emigraci za druhé světové války. Ve druhé půlce inscenace se tato rovina děje velmi dobře prolne se zobrazovanou krutostí Velké francouzské revoluce. Ostatně celá druhá půle působí výrazně lepším dojmem. V té první se toho o Marii Antoinettě zas tak moc nedozvíme, děj se hodně věnuje pikantnostem, jako jsou večírky či impotence Ludvíka XVI. Teprve po přestávce v revolučním mumraji dostává S.Erlebachová prostor na detailnější charakterizaci titulní hrdinky a zajímavě podává její proměnu ze zhýčkaného dítěte v sebevědomou královnu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Studený Čumáček 60 %
21.5.2024 | 431 hodnocení
+ souhlasím
Víceméně bulvárek, ale v několika okamžicích téměř sladký. Vladimír Čapka (Ludvík XV.) rozkošně umřel s liškou na pupíku, Kamila Jankovičová jako paní De La Motte trpěla před soudem, až jí tekla řasenka, Tomáš Jirman (Stefan Zweig) vše odborně autorsky komentoval, až člověk zapomínal, že tohle vlastně má být tragédie. Dobře, druhá půle to mírně napravila, ale to zas nebylo až tak zábavné. Ach jo...
Daniel 80 %
16.5.2024 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace se zabývá spoustou problémů společných pro dobu raného středověku, nacismu, i současnosti. Titulní roli ztvárňuje Sára Erlebachová. S takto obtížným úkolem se poprala statečně a odvádí dobrou práci. Stefana a Lottu hrají T. Jirman a A. K. Klimešová. Jejich dynamika na jevišti funguje velmi dobře, a jako vypravěči komplimentují zbytek obsazení. Scéna i kostýmy stojí také za zmínku: Potrhané stěny mi pomohly rozluštit, že příběh sleduje dvě časové osy - jednu z let 18. století a druhou z doby druhé světové války. Celkově se mi divadelní představení velmi líbilo, a myslím, že jsem jej neviděl naposledy.
Dubskyjakub33 10 %
10.12.2023 | 29 hodnocení
+ souhlasím
V Liberci daleko lepší.
Blbé by to bylo i kdyby na to bylo vidět.
Což není.
(OST-RA-VAR)
Blbé by to bylo i kdyby na to bylo vidět.
Což není.
(OST-RA-VAR)
Čiko 60 %
1.12.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
I přes celkově jen lehký nadprůměr patří Marie Antoinetta k tomu lepšímu, co jsem za poslední roky v NDM viděl. Nutno říci, že první polovina mi přijde poněkud slabší, než ta druhá. Trochu jsem si musel zvykat na připsané role T.Jirmana a A.Klimešové, ale zvlášť ve druhé polovině se mi podařilo na tento styl napojit. Určitě oceňuji pěkné kostýmy a zajímavou a funkční scénu, nicméně ten pelmel před přestávkou (po pauze je inscenace mnohem herecky "čistší" a umírněnější) mi celkový dojem trochu pokazil.
Nejde sice o žádný klenot, ale návštěvy divadla rozhodně nelituji.
Nejde sice o žádný klenot, ale návštěvy divadla rozhodně nelituji.
JaneEyre 50 %
7.10.2023 | 117 hodnocení
+ souhlasím
Na první pohled se mi v této hře zalíbila hezká scéna. Z hereckých výkonů mě nejvíce zaujala vynikající Sára Erlebachová, poté moc dobří - Tomáš Jirman a Aneta Klimešová. Líbilo se mi propojení autora (S. Zweiga) s příběhem Marie Antoinetty. Avšak čekala jsem, že se hra bude týkat celého života Antoinetty a ne jen určitých epizod, které navíc dle mého názoru mohly být rozhodně kratší (např. scéna s pozdravem). Také mi připadalo, že některé postavy mohly dostat více prostoru, kupříkladu Ludvík. Z představení si, bohužel, odnáším spíše rozporuplné pocity.
Fedorocko 60 %
24.4.2023 | 770 hodnocení
+ souhlasím
Možná jsem čekal maličko více, nicméně člověk si už od NDM zvykl na docela vysoko nastavenou laťku a tak možná proto tento náhled.
Nicméně to stojí určitě za podívání a divák zklamán neodchází.
Nicméně to stojí určitě za podívání a divák zklamán neodchází.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.