Divadlo X10
<< Úspěch | Vítání Herdy >>
Rainald Goetz
Válka
Premiéra: 17.10.2015 | 2:05
Překlad: Michaela Náhlovská. Dramaturgie: Ondřej Novotný. Scéna: Nikola Tempír. Kostýmy: Jana Hauskrechtová. Hudba: Přemysl Ondra a citace. Režie: Jan Frič.
Poslední uvedení: květen 2018.
Poslední uvedení: květen 2018.
Anežka Hessová, Tomáš Červinek, Michal Dudek, Jakub Gottwald, Jiří Kniha, Jakub Kropáček, Matěj Nechvátal
„Postdramatické plátno“, které vzniklo v polovině 80. let jako reakce na neschopnost mírových hnutí a západní politiky obecně hledat účinná řešení v době, kdy svět stojí na hranici. U piva se vzpomíná na staré dobré časy, nadává na současnost, oslavuje se pragmatičnost, logika a optimální nabídka spotřebitelům. Inscenace aktualizuje a vyostřuje motivy strachu, které vyvolávají všeobecné tendence k násilí i u řadových občanů (tzv. normálních lidí), dále reaguje na nejaktuálnější souvislosti s narůstající agresí islámského terorismu nebo uprchlickou krizí, kterou využívají někteří politici k prosazování opatření typických pro totalitní systémy...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
72 %
Uživatelé
65 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 70 %
Pavla Haflantová 70 %
Pavel Širmer 80 %
Jiří Landa 70 %
Jiří Koula 70 %
Lukáš Holubec 70 %
Pavla Haflantová 70 %
Pavel Širmer 80 %
Jiří Landa 70 %
Jiří Koula 70 %
Volby
Hodnocení (16)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec 70 %
2.6.2016 | 747 hodnocení
+ souhlasím
Strach, který přechází v nenávist a násilí. Toť téma, které je v současné době tématem číslo jedna. Goetz ve svých textech pravidelně hledá a posléze poukazuje na semínko fašismu v německé, potažmo evropské společnosti. Režisér Frič promyšleně vytáhl a zdůraznil onu odpornost dnešního "hospodského" myšlení. Sebranka, se kterou bych nechtěl mít nic společného, nám tu diktuje od začátku do konce, a předvádí tak hnus v nejslizštější podobě. Nejvíce bych vyzdvihl Jiřího Knihu. Ten je opravdu bravurní. Z představení jsem šel s pocitem podobného zneužití, jakým prošla postava skvělé Anežky Hessové.
Pavla Haflantová 70 %
6.5.2016 | 357 hodnocení
+ souhlasím
Tohle se velice těžko hodnotí. Nějakou dobu mi trvalo se naladit na představení, nějak se do něj dostat. Potom jsem byla až do přestávky naprosto fascinována. Druhá půlka mé nadšení opět zkrotila, neviděla jsem v ní už žádný přínos.
Každopádně myslím, že zinscenovat daný text právě takovým způsobem by zde nikdo jiný než J. Frič nedokázal. Jeden až nechce vědět, co se mu honilo při zkoušení hlavou...
Každopádně myslím, že zinscenovat daný text právě takovým způsobem by zde nikdo jiný než J. Frič nedokázal. Jeden až nechce vědět, co se mu honilo při zkoušení hlavou...
Pavel Širmer 80 %
10.3.2016 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
75%. Ke Goetzovu textu je nadmíru obtížné najít inscenační klíč. Režisér J. Frič vlastní invencí a vklady Goetze až přebíjí. Sdělené však smysl dává, i když pro diváka může být chvílemi poměrně těžké se zorientovat. S problematičtějším strašnickým prostorem bylo dobře naloženo. Nelze opomenout, že herci za pomoci zvukového a výtvarného řešení v řadě výjevů dosahují drsnosti a síly málo vídané. Výborná kolektivní souhra slouží koncepci. Inscenace k přemýšlení vybízí dostatečně, ale divák se nesmí vzdát. Smysluplný počin patří v současnosti k tomu nejzajímavějšímu, co české divadlo nabízí.
Jiří Landa 70 %
24.2.2016 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
75% Klobouk dolů před J. Fričem, který z podle mě těžko inscenovatelného textu dokázal vystavět takto působivou inscenaci zabývající se tématem různých druhů násilí a pátrající po možných důvodech jejich vzniku. V současné době až přespříliš aktuální záležitost. Některé scény byly za pomoci hudby a nejrůznějších ruchů vystavěny tak naturalisticky, až se mě zmocňoval tíživý pocit skutečnosti. I to byl jistě úmysl inscenátorů, protože bohužel tohle všechno se může kolem kohokoli z nás z čistajasna vynořit a změnit nám život od základů... Inscenace byla přesvědčivá i herecky. Silný zážitek.
Jiří Koula 70 %
6.1.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Pero je mocnější než meč... Tedy pokud sedíte v bezpečí zamčené pracovny s bytelnými dveřmi, tváří v tvář vždy zvítězí facka nad kecy. Ač inscenace vznikla nezávisle na aktuálním dění, toto ji výmluvně potvrzuje, jedny elity viní jiné elity z morálního selhání a pro lid je to stejné žvanění jako cokoliv, co se k němu kdy sneslo ze vzdušných zámků. Ponořme se ke kořenům strachu, co najdeme? Plazí mozek, instinkt, there's no room for jabberwocky. Goetzova směs přebraná na Fričovu směs, možná pořád příliš silná káva? Nechť si ji divák doupraví podle své chuti.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Luciferie 20 %
18.4.2016 | 135 hodnocení
+ souhlasím
Ano, válka je špatná. Sdělení, byť důležité, předávané touto formou mi přišlo velmi podobě špatné. Zařazení mezi redakční tipy je pro mě překvapující - osobně myslím, že je toto představení pro velice specifickou skupinu diváků.
p.s. doporučuji si nesedat do první řady, pokud nechcete být od krve
p.s. doporučuji si nesedat do první řady, pokud nechcete být od krve
Falos 70 %
2.2.2016 | 224 hodnocení
+ souhlasím
uzasny kuba gotvald a matej nechvatal, jirka kniha moh predvest vci
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.